پلمب یک رستوران و ۲ فست فود در محدوده هاشمیه مشهد (۱۰فروردین۱۴۰۳) انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چگونه یک واحد تایپ و تکثیری راه اندازی کنیم؟

  • کد خبر: ۴۵۲۶۱
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
چگونه یک واحد تایپ و تکثیری راه اندازی کنیم؟
در این قسمت از سری گزارش‌های صفرتا صد به سراغ شغل آشنای تایپ و تکثیری رفتیم تا ببینیم برای کسب درآمد از کپی و پرینت چه کار‌هایی باید انجام بدهیم.
شهرآرانیوز؛ برای کسب پروانه یک واحد تایپ و تکثیری مثل همه اصناف دیگر به یک قولنامه یا سند مغازه تجاری، مدرک بهداشت فردی از اداره بهداشت، تشخیص هویت و نداشتن سوءسابقه از اداره اماکن و از همه مهم‌تر مدرک مهارت نیاز است. غیر از این مدارک شما باید در ۴ جلسه آموزشی اصناف که الان به صورت مجازی است هم حضور پیدا کنید.


برای دریافت پروانه کسب چه مهارت هایی نیاز است؟

شاید تصورتان این باشد که تنها کاری که در مغازه باید انجام دهید زدن کلید کپی یا پرینت است؛ اما این‌طور نیست. شما برای دریافت پروانه کسب باید دوره‌های آموزشی ICDL ۱ و ۲، WORD، PhotoShop، Indesin، autocad و corel را بگذرانید و مدرک معتبری از فنی و حرفه‌ای بگیرید. اگر ادعایتان می‌شود تمامی نرم‌افزار‌های بالا را مسلط هستید مشکلی نیست! اتحادیه از شما آزمونی می‌گیرد که در صورت قبولی در آن نیازی به گذراندن این دوره‌ها ندارید؛ البته که نیازی نیست خدای همه نرم‌افزار‌ها باشید و یک آشنایی در حد ویرایش یک فایل یا تغییر یک مورد در هر نرم‌افزار کار شما را راه می‌اندازد. بهتر است فتوشاپ و word را از این قاعده مستثنا کنید و حداقل این ۲ نرم‌افزار را کاملا مسلط باشید.


زمان و مبلغ صدور پروانه کسب چقدر است؟

تمامی مراحل ذکر شده در بالا حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزارتومان برای شما آب می‌خورد و زمان صدور پروانه کسب شما پس از تحویل کلیه مدارک به اتحادیه بین ۴۵ روز تا ۲ ماه زمان می‌برد.


مغازه چند متری باید بگیریم؟

اتحادیه یک متراژ ۱۵ متری را به عنوان حداقل متراژ مغازه برای شما در نظر گرفته است که با ۱۵ متر در عمل شما می‌توانید ۲ دستگاه کپی سیاه و سفید و رنگی و یک سیستم بگذارید. برای اضافه کردن دیگر تجهیزات برای چاپ دیجیتال شما حداقل به ۴۵ متر مغازه احتیاج خواهید داشت؛ البته مهم نیست درکنار مغازه شما تایپ و تکثیری موجود باشد یا نه، زیرا اتحادیه محدودیتی به عنوان حریم برای مغازه‌های تایپ و تکثیری ندارد؛ یعنی هر دو همسایه مغازه شما می‌توانند مثل شما تایپ و تکثیری باشند!


نرخ‌نامه مصوب خودتان!

اگر به عنوان مشتری به یک تایپ و تکثیری رفتید و او از شما مبلغی متفاوت با دیگر مغازه‌ها گرفت تعجب نکنید! نرخ‌نامه تایپ و تکثیری از سوی خود صاحب مغازه تعیین و به اتحادیه ارائه می‌شود.

این بدان معناست که شما هر مبلغی که موردنظرتان برای کپی و پرینت و دیگر تولیدات یک واحد چاپ دیجیتال است به اتحادیه اعلام می‌کنید و از آن لحظه مجاز هستید با همان قیمت‌ها کار کنید. شاید دست شما در ظاهر برای تعیین قیمت باز باشد؛ اما خب طبیعی است که نمی‌توانید مبلغ‌های نامعقولی از مشتری بگیرید؛ زیرا شما تنها تایپ و تکثیری شهر نیستید! و باید به فکر رقابت هم باشید؛ البته بهتر است بدانید که قیمت کپی دقیقا به وسیله خود اتحادیه تعیین می‌شود و از این قاعده قیمت‌گذاری به وسیله خود فرد مستثناست.

اگر مایل هستید قیمت‌های معقول این صنف را بدانید باید بگوییم که پرینت یک رو ۱۵۰۰ و دو رو ۳۰۰۰ تومان است. همچنین کپی هم یک رو ۱۵۰۰ تومان است. این قیمت‌ها برای سایز A۴ بود. همچنین پرینت یک رو رنگی ۲۵۰۰ تومان و کپی یک رو رنگی ۲۰۰۰ تومان است. همچنین برای صحافی و فنری کردن هم تا ۱۰۰ برگ مبلغ ۱۰ هزارتومان و به ازای هر ۵۰ برگ اضافه‌تر ۱۰ هزارتومان اضافه می‌توانید از مشتری‌تان بگیرید.

چگونه یک واحد تایپ و تکثیری راه اندازی کنیم؟

چقدر تخفیف بدهید؟

حتما برایتان پیش آمده است که یک کپی یا پرینت تعداد بالا داشته باشید و از فروشنده توقع یک تخفیف داشته باشید. وقتی هم که یک واحد تایپ و تکثیری می‌زنید باید این قاعده را رعایت کنید. به طور معمول کپی یا پرینت بالای ۱۰۰ صفحه را می‌توانید تا ۲۰ درصد تخفیف بدهید، اگر در محلتان به خوش تخفیفی شهره شوید مشتری زیادی می‌توانید جذب کنید پس سعی کنید خسیس نباشید!


چه دستگا‌ه‌هایی بگیریم؟

بستگی دارد بخواهید مغازه‌تان تا چه سطح خدمات‌دهی داشته باشد؛ اگر هدفتان راه‌اندازی یک تایپ و تکثیری ساده است یک سیستم رایانه و یک دستگاه کپی رنگی و یک دستگاه کپی سیاه و سفید که کار پرینتر و اسکن را هم می‌کند کافی است؛ اما اگر قصد دارید یک واحد چاپ دیجیتال داشته باشید باید مغازه‌تان بزرگ‌تر از ۳۰ متر باشد و هم باید برای خرید دستگاه‌های مخصوص سر کیسه را شل کنید!

برای حالت اول که یک مغازه ساده تایپ و تکثیری بود حدود ۵۰ میلیون تومان باید هزینه کنید؛ اما چاپ دیجیتال بودن هزینه‌ای بین ۶۰۰ تا یک میلیارد تومان برای شما می‌تراشد که شامل خرید دستگاه چاپ بنر و چاپ فلت است. این را هم بدانید که توصیه اهل فن این است دستگاه‌ها را نو خریداری کنید که خطر تعمیرات مداوم و استهلاک بالای کمتری داشته باشند.


از دردسر‌های پرینت و کپی باخبر باشید!

اگر مشتری‌ای داشتید که درخواست پرینت یا کپی یک مدرک شناسایی یا اوراق بهادار مثل پول و چک را داشت شما موظف هستید طبق دستورکار «شناسایی فرهنگ اصالت مدارک» آن کپی یا پرینت را در ابعاد غیرواقعی بزنید تا فرق آن با نسخه اصلی مشهود باشد. همچنین نباید محتوای غیراخلاقی را کپی و پرینت بگیرید که برایتان دردسر قانونی می‌شود و پیگیری قضایی دارد!


 

ماهی چند؟

اگر در حالت خوش‌بینانه هنگام شروع به کار مغازه، شما در روز ۵۰۰ برگ کپی بزنید حدود ۱۰ میلیون تومان درآمد ناخالص دارید، اگر اجاره مغازه تقریبا ۳ میلیون تومانی، خرید مواد اولیه مثل برگه و حقوق کارمندان را از آن کم کنیم در حدود ماهی ۲.۵ میلیون تومان درآمد خالص شما خواهد بود. شاید الان در ذهنتان پول کارکنان را کم کردید و گفتید کسی را استخدام نمی‌کنم؛ ولی این را بدانید که اگر بخواهید روزی ۵۰۰ برگ کپی بزنید حتما به یک نیروی کمکی احتیاج دارید و اگر هم طراحی زیاد بلد نیستید که واجب است یک طراح زبردست را در مغازه خود داشته باشید. درباره استهلاک دستگاه‌ها هم باید بگوییم در صورت زدن ۵۰۰ برگ در روز شما هر ۲ ماه یک بار باید درام و دولوپر دستگاهتان را عوض کنید که روی هم رفته ۵۰۰ هزارتومان هزینه آن است.


خلاقیت رمز موفقیت!

اگر بخواهید درآمد خوبی در این شغل کسب کنید باید خلاق باشید. کپی و پرینت را تقریبا همه بلدند بگیرند. در درجه اول باید بسیار مسلط به طراحی باشید که هم به صورت مستقیم از خود طراحی کسب درآمد کنید و هم مشتری‌تان به واسطه معروف شدن کار طراحی‌تان زیاد شود. پس اگر طراح خوبی نیستید دست‌کم یک طراح خوب استخدام کنید. شما می‌توانید با یک خلاقیت در چاپ و استفاده حداکثری از حداقل تجهیزاتتان منحصر به فرد شوید. به عنوان مثال چاپ‌های روی اشیا یا روی تیشرت که اگر به صورت مستقیم با ابزار مخصوص به خود چاپ شوند بسیار گران در می‌آیند شما با خلاقیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌توانید ارزان‌تر انجام دهید و در این حوزه منحصر به فرد شوید؛ البته این کار مستلزم کمی تجربه و یادگیری است.
 
صفر تا صدتایپ و تکثیر
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->