دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد طبس، عضو دبیرخانه شهر‌های زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس شد اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد رونمایی از پوستر اولین رویداد هفته خلاقیت و نوآوری شهری | اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد در هفته خلاقیت فرجام کلنل میهن پرست؛ روایت شش ماه آرمانگرایی نویافته های باستان شناسی «کشف رود» مشهد رونمایی شد شهروند خبرنگار| شهریه مدارس غیردولتی و دغدغه والدین در مشهد مبارزه با جوندگان شهری با راهکارهای جدید شهرداری مشهد برای نخستین بار در کشور
سرخط خبرها

آغاز مرمت دروازه رزان شهر تاریخی توس در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۵۱۳۱۹
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
آغاز مرمت دروازه رزان شهر تاریخی توس در خراسان رضوی
مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس در استان خراسان رضوی از آغاز مرمت دروازه رزان این شهر تاریخی خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، احسان زهره‌وندی گفت: شهر تاریخی توس دارای چهار دروازه به نام‌های دروازه رودبار، دروازه نیشابور، دروازه مرو و دروازه رزان می‌باشد که در حصار شهر تاریخی توس به طول هفت کیلومتر قابل تشخیص است.

وی افزود: دروازه رزان یکی از چهار دروازه اصلی شهر تاریخی توس در محوطه مجموعه فرهنگی تاریخی آرامگاه فردوسی است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس با بیان این که این دروازه هر سال با مصالح سنتی خشت و گل حفاظت و مرمت می‌شود ادامه داد: در سال‌های گذشته عملیات پی‌گردی و خواناسازی این دروازه و مطالعات مربوطه انجام شده است.

وی گفت: عملیات مرمت این دروازه آغاز شده و امیدواریم در مدت کوتاهی بتوان آن را به پایان رساند.

شهر تاریخی توس با محوطه ۳۶۰ هکتاری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. منطقه توس در سده دوم هجری مجموعه‌ای از آبادی‌هایی همچون نوغان، سناباد و توس بود که توس آبادترین آن‌ها محسوب می‌شد و امروز همه آن آبادی‌ها درون شهر مشهد قرار دارند.

پس از شهادت حضرت امام رضا (ع) در خراسان، تاریخ‌دانان محل دفن پیکر مطهر و حرم آن حضرت را 'ارض توس' عنوان کردند. توس در زمان حمله مغول ویران، اما پس از مدتی تجدید عمارت و چندمرتبه مقر فرمانروایان مغول شد.

بازسازی عمارت قلعه توس پس از مرگ تیمور صورت گرفت. در دوره‌های بعد نام توس را با نام مشهد یک‌جا به کار می‌بردند، اما مشهد به تدریج به واسطه اهمیت مذهبی، شهر توس را تحت الشعاع خود قرار داد و مرکز خراسان شناخته شد.
توس تا بهمن ۱۳۹۱ یکی از روستا‌های تابع مشهد شناخته می‌شد، اما با تایید شورای عالی معماری و شهرسازی این روستای تاریخی که مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی در جوار آن قرار دارد به عنوان یک محدوده منفصل شهری به شهرداری مشهد واگذار شد. هم اکنون توس زیر نظر شهرداری منطقه دوازدهم مشهد اداره می‌شود.
خراسان رضوی حدود هزار و۷۰۰ اثر، بنا، محوطه و تپه تاریخی و میراث معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران دارد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->