سرخط خبرها

نگاهی به فیلم «ماهورا» | هور خوزستان، ماهورای سینمای ایران

  • کد خبر: ۵۱۷۶۶
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
نگاهی به فیلم «ماهورا» | هور خوزستان، ماهورای سینمای ایران
«ماهورا» فیلمی متفاوت و پر از انگیزه‌های ناب برای دوستداران سینما و گردشگری است. این فیلم ترکیبی از آداب و رسوم عرب زبانان کشورمان و طبیعت زیبای تالاب‌های خوزستان با افسانه‌های جنوب غرب ایران و البته ماجرا‌های جنگ تحمیلی در نزدیکی مرزهاست.
مرجان جاودانی | شهرآرانیوز - «ماهورا» فیلمی متفاوت و پر از انگیزه‌های ناب برای دوستداران سینما و گردشگری است. این فیلم ترکیبی از آداب و رسوم عرب زبانان کشورمان و طبیعت زیبای تالاب‌های خوزستان با افسانه‌های جنوب غرب ایران و البته ماجرا‌های جنگ تحمیلی در نزدیکی مرزهاست. «ماهورا» برخلاف بسیاری از فیلم‌های دفاع مقدس از شخصیت‌های کمتردیده شده، ولی واقعی جنگ پرده برمی دارد به طوری که قهرمان جنگاور فیلم یک قاچاقچی است که دل باخته عروس هور می‌شود. این فیلم در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور یافت و با اینکه در ۲ بخش جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های ویژه بصری نامزد سیمرغ بود، در نهایت نتوانست در هیچ رشته‌ای سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کند.

نگاهی به فیلم «ماهورا» | هور خوزستان، ماهورای سینمای ایران

عروس هور افسانه‌ای دور

داستان فیلم «ماهورا» در روستایی مرزی رخ می‌دهد. در این روستا رسم بر این است که زیباترین دختر به قید قرعه به عنوان عروس هور انتخاب می‌شود. او برای بقا و رزق و روزی هور باید یک روز در هفته خود را به آب بسپارد تا هور بارور شود و قهرش نگیرد. امین معروف به سمور، قاچاقچی ایرانی که در روستای مرزی ایران زندگی می‌کند، در روز‌های آغازین جنگ تحمیلی برای ازدواج با ماهورا اقدام به دزدیدن عروس هور می‌کند و قهر هور فیلم را پیش می‌برد.


بوم نقاشی خوزستان

 

نگاهی به فیلم «ماهورا» | هور خوزستان، ماهورای سینمای ایران

 
فیلم «ماهورا» در هور و حوالی سال ۵۹ اتفاق می‌افتد. این داستان پرماجرا به کارگردانی حمید زرگرنژاد که خودش جنوبی است شکل می‌گیرد و پر از زیبایی، نماد، آداب و رسوم و فرهنگ قبیله‌ای است.

صحنه‌های فیلم مانند بوم نقاشی و کادر‌های عکاسی، زیبا و استادانه عمل می‌کنند. صحنه کبریت کشیدن سرباز عراقی برای آتش زدن فرد مخفی در کوره، انداختن چادر سیاه بر سر نوعروس با لباس سوزن دوزی، صحنه‌های فیلم برداری شده زیر آب هور، نما‌های بسته از صورت پر رنج امین و نما‌های باز از تالاب، نمونه‌ای از جادوی زیبایی فیلم «ماهورا» است.

 

هور، سراسر سختی و شگفتی

 

نگاهی به فیلم «ماهورا» | هور خوزستان، ماهورای سینمای ایران

 

در بسیاری از سکانس‌های فیلم، هور نقش اول را بازی می‌کند، تالابی زنده و رازآلود که میزبان بازیگران و شخصیت‌های اصلی فیلم شده است. هور طوری قایق‌ها را در خود جای می‌دهد که بیننده خودش را در قاب‌های زیبای فیلم تصور می‌کند. حتی سکانس‌هایی که زیر آب برداشت شده است هور را در نظر بیننده سراسر طراوت و شگفتی معرفی می‌کند. شاید باورتان نشود که مرغابی‌های تالاب هم بازیگرانی ماهر در «ماهورا» از آب درآمده اند و برخی سکانس‌ها را رهبری می‌کنند.
 
یکی از سختی‌های کار گروه فیلم برداری، راه باریک هور است که وقتی آب موج برمی دارد تیم زرگرنژاد باید ساعت‌ها صبر کنند آب به حالت اولیه خود برگردد و دوباره شروع به فیلم برداری کنند.

در حقیقت، «ماهورا» مستندی زیبا در لوکیشن‌های بکر تالاب خوزستان است. حوادث داستان در اصل در دهی به نام «احمدآباد سیار» در هویزه روی می‌دهد، اما به دلیل مسکونی بودن این روستا، لوکیشن اصلی فیلم روستای عطیش از توابع شهرستان کارون انتخاب شده است. مواردی مثل انفجار لابه لای نی ها، شرایط مه و درگیری‌ها در آب‌های جنوب لوکیشن‌های ناب دیگری است که تیم فیلم برداری را با زحمت روبه رو کرده است، اما بیننده را مدهوش طبیعت این منطقه از کشورمان خواهد کرد.

 

روایتی واقعی از افسانه‌های ملی

 

نگاهی به فیلم «ماهورا» | هور خوزستان، ماهورای سینمای ایران

 

ویژگی دیگر فیلم «ماهورا» روایت واقعی از طوایف و قوم‌هایی است که بعد از جنگ تحمیلی با یک زندگی کاملا متفاوت روبه رو شدند و حتی تا سالیان سال بعد از جنگ، با نیرو‌های بعثی درگیری‌هایی داشتند و متأسفانه هرگز دیده نشدند. «ماهورا» با حنا، سورمه، چفیه و عبا و حرکات آیینی، مجموعه بی نظیری از سنت‌های جنوب غرب را که از قاب تصویر مهجور مانده بود، به مخاطب نشان می‌دهد.

 

طبیعت خوزستان جایگزین میدان جنگ

 

نگاهی به فیلم «ماهورا» | هور خوزستان، ماهورای سینمای ایران

 

حمید زرگرنژاد، کارگردان فیلم، به جای رفتن به میدان جنگ و سنگر‌ها و تونل ها، طبیعت و جغرافیای بکر خطه جنوبی کشورمان را به محل نبرد نیرو‌های ایرانی و بعثی تبدیل کرده و با فیلم برداری استادانه و استفاده بجا از این فضای خاص، مخاطب را با سنت، فرهنگ و طبیعت پیوند می‌زند تا فیلمش در ترازوی ارزیابی گردشگران امتیاز‌های زیادی را از آن خود کند.

تالاب هورالعظیم یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران به شمار می‌آید که باید برای دیدنش برنامه ریزی کرد. این تالاب در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان واقع است. ساکنان این منطقه را عشایر عرب زبان تشکیل می‌دهند و از آثار دیدنی موجود در دشت آزادگان می‌توان سلطان داور، قدمگاه زین العابدین، مولا فاضل و ابراهیم خلیل را نام برد.
 
 
تریلر فیلم «ماهورا» 
 
 
 

فیلم‌های بیشتر
 
 

 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->