محدودیت های ترافیکی مراسم عرفه و عید قربان در مشهد اعلام شد دستگاه حفار خط سه مترو مشهد در نزدیکی ایستگاه امامیه قرار دارد مشهد، پیشتاز توسعه مسیر‌های دوچرخه‌سواری در کشور با ۲۲۰ کیلومتر زیرساخت بازگشت تیم ملی دوومیدانی به کشور در غیاب حاشیه‌سازان وضعیت عارف آقاسی مشخص شد خیابان ثامن‌الائمه (ع) مشهد تعریض می‌شود قیمت افغانی به تومان و دلار، امروز (سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۴) ۱۱ پروژه در بوستان جهانشهر مشهد در حال اجراست آماده‌سازی فضای شهر مشهد به‌مناسبت سالگرد رحلت امام‌خمینی(ره) ثبت یک روز آلوده دیگر در مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۴) نگاهی به وقایع روز‌های پیش و پس از قیام ۱۵‌خرداد ۱۳۴۲ در شهر مشهد | شروع سرنگونی پیش‌بینی ۶ مرکز مجاز توسط شهرداری مشهد برای ذبح دام در عید قربان ۱۴۰۴ صرفه‌جویی زمانی و ریالی شهروندان با تبدیل میدان شهید کاوه مشهد به چهارراه جهش بی‌سابقه در زیرساخت‌های هوشمند مشهد امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای برگزاری مشترک کنفرانس مدیریت شهری در مشهدمقدس سرویس‌دهی رایگان متروی مشهد در روز‌های ۱۴، ۱۵ و ۱۶ خردادماه ۱۴۰۴ شهردار مشهد مقدس تأکید کرد: افزایش بهره‌وری، اولویت فعلی مدیریت شهری کشف ۸ کیلوگرم ماده مخدر شیشه از یک انبار ضایعات در حومه مشهد (۱۲ خرداد ۱۴۰۴) ردّ و نشانی از کارگاه‌های کرباس‌بافی در «پاچنار» | درباره روستایی در مجاورت وکیل‌آباد مشهد رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: سال ۱۴۰۴ درگیر پروژه‌های ۱۴۰۳ هستیم
سرخط خبرها

جایگاه ویژه بخش خصوصی در سامان‌دهی حمل‌ونقل شهری

  • کد خبر: ۵۴۶۵۶
  • ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
جایگاه ویژه بخش خصوصی در سامان‌دهی حمل‌ونقل شهری
مهدی حاتمی - سرپرست معاونت اقتصادی شهرداری مشهد
باتوجه‌به افزایش جمعیت و نیاز به حمل‌ونقل عمومی، امروزه نگاه به برنامه‌ریزی در حوزه حمل‌ونقل شهری به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهر تبدیل شده است؛ موضوعی که در سال‌های گذشته و در تدوین طرح‌های جامع و راهبردی به آن توجه ویژه‌ای شده است. شهرداری مشهد به‌عنوان متولی ساما‌ن‌دهی حمل‌ونقل شهری، با افزایش ظرفیت‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ساخت و بهره‌برداری خطوط قطارشهری، بهسازی خیابان‌ها، ساخت خطوط ویژه دوچرخه و... در دوره کنونی نگاه ویژه‌ای به این مقوله کرده است.
 
متأسفانه به‌علت افزایش ناهمگون حجم ساخت‌وساز در مناطق کلیدی شهر در سال‌های گذشته، کمبود فضای پارک خودرو به یکی از معضل‌های اصلی مشهد تبدیل شده است. ساخت پارکینگ باعث افزایش نرخ سفر و استفاده کمتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی شده است، اما به‌علت مشکلات ایجادشده در دوره‌های گذشته و نبود نظارت بر ساخت‌وساز‌ها و کسری پارکینگ‌های پروژه‌های شهری، ساخت فضای پارک خودرو در مناطق کلیدی برای رفع مشکلات جاری به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. متأسفانه بیشتر سرمایه‌گذاران به‌علت نداشتن بازدهی مناسب اقتصادی تمایلی به ساخت و بهره‌برداری پارکینگ همگانی ندارند.
 
برهمین اساس معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در راستای وظایف اجتماعی خود و بازتعریف پروژه‌های سرمایه‌گذاری به موضوع کمبود فضای پارک خودرو در شهر نیز توجه ویژه‌ای کرده است که در همین راستا برای ایجاد پارکینگ‌های عمومی مشوق‌های ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این حوزه از جمله تبدیل کاربری پروژه‌های مشارکتی به کاربری‌های مختلط تجاری، اقامتی و پارکینگ در نظر گرفته است؛ به‌طوری‌که در بیشتر پروژه‌های مشارکتی، سرمایه‌گذاران مکلف‌اند علاوه بر برطرف‌کردن کسری پارکینگ‌های موجود، در پروژه خود به ساخت و ایجاد پارکینگ همگانی اقدام کنند و در انتهای پروژه نیز پس از افراز سهم ۲ طرف، پارکینگ عمومی در سهم شهرداری محاسبه و از سوی شهرداری مشهد بهره‌برداری می‌شود. همچنین در مواردی با منابع حاصل از فعالیت‌های اقتصادی، برای ساخت پارکینگ در قالب قرارداد‌های پیمانکاری و تهاتر اقدام شده و به نتیجه رسیده است.
 
از جمله پروژه‌های مشارکتی و پیمانکاری بهره‌برداری‌شده در سال‌های گذشته می‌توان به این پارکینگ‌ها اشاره کرد: پارکینگ خسروی در خیابان خسروی‌نو با ظرفیت پارک ۳۰۰ خودرو، پارکینگ زیرسطحی مجد در تقاطع بولوار مجد و قرنی با ظرفیت پارک ۱۱۰۰ خودرو، پارکینگ آسمان در میدان ۱۷ شهریور با ظرفیت پارک ۱۵۲۹ خودرو، پارکینگ زیتون در فردوسی ۲ بولوار مفتح با ظرفیت پارک ۱۴۰۰ خودرو، پارکینگ امام‌رضا (ع) در خیابان ابن‌سینا با ظرفیت پارک ۱۲۰۰ خودرو، پارکینگ هاشمی‌نژاد در ابتدای خیابان هاشمی‌نژاد با ظرفیت پارک ۲۵۰ خودرو و پارکینگ شهدا در ابتدای خیابان عبادی، جنب پایانه اتوبوس‌رانی با ظرفیت پارک ۲۰۰ خودرو.
همچنین پارکینگ‌های آزادی در ضلع‌جنوبی پارک ملت با ظرفیت پارک ۸۰۰ خودرو همراه با ۳۱ خط اتوبوس‌رانی و پارکینگ صدر در بولوار هفده‌شهریور با ظرفیت پارک ۱۰۰۰ خودرو در مرحله ساخت هستند و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند.
 
به‌تازگی نیز باتوجه‌به معضلات ترافیک هسته مرکزی مشهد و لزوم تکمیل پارکینگ‌های طرح میدان شهدا، قرارداد پروژه مشارکتی اقامتی و پارکینگ توحید با تلاش مدیریت شهری و حمایت و تصویب در شورای محترم اسلامی شهر مشهد با ظرفیت پارک ۱۸۰۰ خودرو در ابتدای خیابان توحید با شرکت بتن‌ساز تربت به‌عنوان سرمایه‌گذار امضا شد.
 
کلنگ‌زنی این پروژه را نیز امروز شهردار محترم، ریاست محترم و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد انجام خواهند داد. براساس قرارداد یادشده سرمایه‌گذار موظف به تکمیل و تحویل پارکینگ‌های عمومی پروژه پس از ۱۴ ماه به شهرداری مشهد است که این اقدام، سبب خدمت‌رسانی هرچه بهتر به زائران و مجاوران امام مهربانی‌ها خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->