شهردار مشهد مقدس خبر داد: بهره‌برداری از ایستگاه بسیج خط۳ مترو مشهد در دهه فجر ۱۴۰۴ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: نسخه مازوت کم‌گوگرد برای کاهش آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها + فیلم اضافه‌شدن ۳۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) انصاری: نظام ویژه استاندارد خراسان رضوی تدوین می‌شود | اعطای «نشان ملی زائر» از سال ۱۴۰۵ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بهبود ترافیک و توسعه حمل‌ونقل، اولویت شورای ششم است شهردار مشهدمقدس: تقاطع انقلاب اسلامی گره‌گشای ترافیک مناطق جنوبی و مرکزی شهر است + فیلم تکمیل ۱۱ بخش از ۱۲ پروژه ساماندهی تقاطع انقلاب اسلامی مشهد مشهد در وضعیت قرمز آلودگی | امروز نفس‌کشیدن سخت شد! (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مسیر دسترسی بولوار امام‌خمینی(ره) به میدان حافظ در تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد بازگشایی شد پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری حادثه، مستأجر ساختمان‌های ناایمن شهر | گزارش آخرین وضعیت ۶۵۰ ساختمان ناایمن در بافت شهری مشهد بودجه حفظ و مرمت آثار تاریخی خراسان رضوی کمتر از نیازها | مرمت می کنیم اما به اندازه اعتبار یادمان «رستم و رخش» مشهد به دلیل اجرای پروژه چپ‌گرد شاهنامه جمع شد | نصب مجدد مجسمه پس از اتمام پروژه آلودگی شدید هوای مشهد طی روزهای آینده هم ادامه دارد | هوای امروز شهر، ناسالم برای همه شهروندان (چهارشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۴) ضرورت توسعه فضا‌های شهری ویژه بانوان در مشهد مقدس
سرخط خبرها

ساخت راه‌آهن گرگان - ‌مشهد با تأمین منابع مالی از بازار بورس

  • کد خبر: ۵۹۹۸۷
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
ساخت راه‌آهن گرگان - ‌مشهد با تأمین منابع مالی از بازار بورس
وزیر راه‌ و شهرسازی: ساخت راه‌آهن گرگان‌-مشهد در ۵ سال با تأمین منابع مالی از بازار سرمایه اجرا می‌شود.
علیرضا ظهیری|شهرآرانیوز - پس از سال‌ها انتظار، چندین بار کلنگ‌زنی و وعده‌های مختلف برای ساخت خط‌ریلی راهبردی مشهدبجنوردگرگان، بالاخره وعده چندی پیش دولت مبنی بر تأمین‌مالی ساخت این پروژه ملی از طریق بازار سرمایه گویا عملی شده است و وزیر راه‌وشهرسازی دیروز در گرگان اعلام کرد که این پروژه ریلی در بازه زمانی ۵ ساله با بهره‌گیری از روش تأمین مالی از طریق بازار سرمایه ساخته می‌شود.

پروژه راه‌آهن مشهدبجنوردگرگان یک پروژه ملی و راهبردی در حوزه حمل‌ونقل کشور است. این پروژه یک‌خطه و طول آن حدود ۵۷۰ کیلومتر است که هزینه ساخت آن بیش از ۸ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود و ظرفیت بار این پروژه ۶/۱ میلیون تن و ظرفیت مسافر این خط‌ریلی ۲ میلیون تا ۴ میلیون نفر است. این پروژه جزو پروژه‌هایی است که ۱۰ سال از شروع آن می‌گذرد و در دولت‌های مختلف چندین بار کلنگ‌زنی شده است و در این سال‌ها چندین‌وچند بار فرایند‌های مختلفی اعم از حضور شرکت‌های داخلی یا استفاده از فاینانس برای تأمین مالی آن آزموده شده و گاه جزو اولویت‌های دولتمردان قرار گرفته و گاه از دستورکار خارج شده است.
این پروژه ریلی نخستین بار سال ۱۳۸۸ با حضور رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه‌وشهرسازی کلنگ‌زنی شد و ۳ بار دیگر این کلنگ به‌زمین خورد، اما موانع اجرای آن حل نشد.
 
با این حال، در مهر ۴ سال بعد و در جریان سفر مقام معظم رهبری به خراسان‌شمالی و با دستور ویژه ایشان، دولت ۱۴۴ میلیون یورو از محل شرکت مهاب‌قدس برای اجرای این پروژه به پیمانکار (آستان‌قدس) اختصاص داد تا راه‌آهن شمال‌شرق وارد فاز اجرایی شود. مدتی بعد دولت در نشستی تأمین منابع اجرایی پروژه را مصوب کرد، اما باز هم این خط‌ریلی وارد فاز اجرایی نشد و پس از مدتی وزیر نیرو خواستار لغو این مصوبه شد تا این خط‌ریلی از طریق فاینانس اجرا شود. در همین راستا قرارداد اولیه با یک شرکت چینی منعقد و مقرر شد تا انجام خدمات مهندسی، طراحی و همچنین تأمین مصالح و عملیات اجرایی پروژه شامل زیرسازی، روسازی، علایم، ارتباطات و ساختمان ایستگاه‌ها ازسوی شرکت مسکن و عمران قدس‌رضوی انجام شود که از این مسیر هم به‌سرانجام نرسید و چندی پیش وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد که چندین پروژه مهم حوزه راه این وزارتخانه از طریق بازار سرمایه تأمین‌مالی خواهد شد تا مسیر دیگری برای تکمیل این پروژه‌ها امتحان شود.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه‌وشهرسازی، در همین راستا روز گذشته که وزیر راه‌وشهرسازی به گرگان رفته بود، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که راه‌آهن گرگان‌بجنوردمشهد در ۵ سال با تأمین منابع مالی از طریق بازار سرمایه ساخته می‌شود. محمد اسلامی افزود: این پروژه از جمله پروژه‌هایی است که آثار اجتماعی مهمی را در منطقه برجای می‌گذارد و در اولویت‌های وزارت راه‌وشهرسازی برای اجرا قرار دارد؛ در نظر داریم از طریق بازار سرمایه، تأمین‌مالی این پروژه انجام شود و هدف از این کار، سرعت‌دادن به‌اجرای پروژه است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون مجوز ورود این طرح در بازار سرمایه دریافت شده و وارد اقدامات مالی و حقوقی آن شده‌ایم؛ به‌زودی فراخوان اجرای این پروژه، اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود؛ این پروژه، پروژه‌ای ۵ ساله است که اگر دچار وقفه نشود، در زمان ازپیش‌تعیین‌شده تکمیل می‌شود و به‌بهره‌برداری می‌رسد.
اسلامی پروژه ریلی گرگان‌مشهد را از ۹پروژه اولویت‌داری برشمرد که از طریق بازار سرمایه تأمین‌مالی خواهند شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->