دستور رسیدگی خارج از نوبت به پرونده ضرب و شتم نگهبان پارک خورشید مشهد تصادف موتورسیکلت‌ها در اطراف مشهد ۲ فوتی بر جای گذاشت کم‌آبی شدید بدن سبب مرگ می‌شود رمزگشایی از ۲۰ فقره سرقت وسایل از باغ‌ها و کابل‌های فشارقوی برق در شهرستان طرقبه‌شاندیز این شش خوراکی را هرگز با معده خالی نخورید! علل سرفه‌های مزمن کودکان دستورالعمل جدید عربستان برای انتقال آب زمزم از سوی حجاج تأثیر خواب باکیفیت بر جلوگیری از سکته تجویز دارو‌های خارج از فهرست رسمی دارویی ایران تخلف است ادامه خدمت‌رسانی هلال احمر در عربستان تا هشتم محرم چند راهکار برای افزایش استقلال در کودکان نوروبیون برای چه کسانی مفید است؟ پلیس اماکن با فعالیت "اتاق‌های فرار" موافق است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ١٠ تیر ١۴٠٣) | بارش‌های رگباری در برخی نقاط استان تمدید مهلت پذیرش اسناد بستری مشمول تأخیر بازنشستگان کشوری تا پایان شهریور ۱۴۰۳ نحوه محاسبه رقم افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری اعلام شد + جدول کلاهبرداری گسترده مافیای خارج‌نشین از طریق فضای مجازی در مشهد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

حواشی واکسیناسیون خارج از نوبت بستگان کادر درمان

  • کد خبر: ۶۰۹۴۶
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
  • ۱
حواشی واکسیناسیون خارج از نوبت بستگان کادر درمان
برخی افراد مدعی شدند که بستگان بعضی مسئولان بیمارستان‌ها در مرحله اول واکسیناسیون، بدون نوبت واکسن کرونا دریافت کردند.
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز؛ در پی انتشار خبر ورود واکسن کرونا به ایران و شروع تزریق به کارکنان درمان، یکی از نگرانی‌هایی که به‌شدت مطرح بود، احتمال تزریق بعضی افراد بی‌ربط به کارکنان درمان یا گروه‌های حساس، با استفاده از رانت و رابطه با آدم‌های دست‌اندرکار بود. اتفاقی که اگر می‌افتاد، حق خیلی از افرادی که باید در اولویت باشند، ضایع می‌شد. این نگرانی پس از مدتی به شایعه‌ای تبدیل شد که طبیعی می‌نمود، چون هر نگرانی بین مردم دیر یا زود شایعه‌ای می‌سازد.
 
در این مدت، افرادی ناشناس در فضای‌مجازی یا در تاکسی و صف نان از تزریق واکسن به بعضی‌ها می‌گفتند، اما این شایعه به‌تدریج به یک خبر تبدیل شد که باید دنبال صحت‌وسقم آن برویم. خبرگزاری میزان در خبری نوشته بود: «برخی افراد مدعی شدند که بستگان بعضی مسئولان بیمارستان‌ها در مرحله اول واکسیناسیون، بدون نوبت واکسن دریافت کردند.»
 
اما ماجرا دقیقا چیست و این خبر از کجا نشئت می‌گیرد؟ ماجرا از این قرار است که هر بیمارستان برای تزریق واکسن به کارکنان درمان خود سهمیه مشخصی دارد و چنان‌چه یکی از اعضای کادر درمان که در اولویت تزریق واکسن قرار دارد، هنگام تزریق حضور نداشته باشد یا نخواهد این نوع واکسن را بزند، مسئولان بیمارستان سهمیه آن شخص را به فرد دیگری ازجمله اقوام و آشنایان خود اختصاص می‌دهند. البته که این موضوع هنوز ثابت نشده است، اما انتشار این خبر حساسیت عده‌ای را برانگیخت و سؤا‌ل‌های زیادی در فضای‌مجازی بین کاربران ردوبدل شد. کاربری نوشته بود: «به‌سلامتی، بهونه هم جور شد دیگه! نبودی زدیم به یکی دیگه. حالا اون یکی کیه؟»
 
کاربر دیگری نوشته بود: «عجب. دقیقا زمانی که واکسن بازشده، پسرخاله رئیس هم اونجا بوده. بعد رئیس گفته اه پسرخاله اتفاقا همین الان پیش پای شما یه واکسن باز کردیم که مشتری نداره. قسمت شما بوده!».
اما در جواب این نگرانی‌ها، حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام‌پزشکی، مصاحبه‌ای کرده و گفته است: «به‌احتمال چنین چیزی درست است، زیرا این واکسن‌ها یخ‌زده هستند و هنگامی که از حالت یخ‌زده درمی‌آیند، اگر تزریق نشوند، باید دور ریخته شوند و به همین دلیل برای اینکه واکسن‌ها در چنین وضعیتی دور ریخته نشوند که البته خیلی به‌ندرت پیش می‌آید و اگر برنامه از پیش تعیین‌شده و غرض‌ورزی در کار نباشد، در آن لحظه شخصی را پیدا می‌کنند و واکسن را به او می‌زنند.»

پس تا اینجای کار تقریبا مطمئنیم که چنین اتفاقی افتاده است و نمی‌توان آن را شایعه بی‌اساس دانست، اما سؤال اصلی این است که در چه حجم و چه اندازه‌ای این اتفاق افتاده است؟ به‌طبع پاسخی به این سؤال وجود ندارد، اما نکته نگران‌کننده این است که چرا اعتماد عمومی این‌قدر کم است؟
 
شاید حجم زیاد خبر‌ها درباره رانت‌های اقتصادی و فساد‌های بزرگ و کوچکی که خیلی وقت‌ها به جواب درستی نرسیده‌اند، بین مردم این نگرانی را دامن زده است که شاید حالاحالا‌ها واکسن به آنان نرسد، حتی اگر حجم واکسن‌هایی که در این خبر تأیید شده که به بعضی‌ها زده شده است، کم باشد. اما نگرانی مردم خیلی بیشتر از این حرف‌هاست، طوری که انگار حجم و شدت تخلف نیز خیلی بیشتر از حرف‌هاست. به‌هرحال نظارت بر تزریق در دست ما نیست و مسئولان خودش را دارد، چیزی که مهم است، ذهنیت عمومی درباره رانت‌بازی و اولویت رابطه بر قوانین است که با هر خبری یک موج سهمگین نارضایتی و نگرانی می‌سازد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
0
2
بالاخره اگرتاپایان سال۱۴۰۰واکسن نزدیم درطی سالهای۱۴۰۱و۱۴۰۲و....اگرزنده ماندیم میزنیم عجله کارشیطانه
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->