مجموعه‌عکس: قارچ‌ها، الهگان زیبایی، شعر و موسیقی دعا و اعمال روز ۲۳ ماه رمضان + صوت و ترجمه شعر محمدباقر کلاهی اهری برای درگذشت قاسم آهنین‌جان پیام تصویری «حمید هیراد» از بیمارستان و توضیح رویه درمانی خود + فیلم آن روز‌های من - این روز‌های شما نظام آزاد رسانه ای؛ ضرورت و نه انتخاب رضا اسماعیلی، شاعر آیینی، در گفت وگو با شهرآرانیوز درباره اهمیت شب‌های قدر می‌گوید روایتی از یک هیئت ویژه نوجوانان که فردای جامعه به دست آنان رقم می‌خورد اقدام عجیب در انتشار خبر وضعیت جسمی حمید هیراد در بیمارستان آیا رامبد جوان خلاق سال‌های گذشته پیر شده است؟ نگاهی به فیلم «هیچ‌کس» (۲۰۲۱) | اکشن جان ویکی روسی! صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ اعتراض تند رضا صادقی به برگزاری امتحانات حضوری + فیلم دعای قرآن به سر گرفتن + صوت جزئیات مراسم احیا شب بیست و سوم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی قاسم آهنین‌جان، شاعر و منتقد ادبی، درگذشت | زمان تشییع و خاکسپاری روایت صداوسیما از جهان پس از مرگ و بازتاب اعمال بد در برزخ + فیلم امیر جعفری در سریال «جیران» حسن فتحی | تصویر
خبر فوری

آیا مردم تلویزیون ایران را بیشتر از ماهواره می‌بینند؟

  • کد خبر: ۶۵۴۹۱
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۵
آیا مردم تلویزیون ایران را بیشتر از ماهواره می‌بینند؟
نتایج نظرسنجی «اوقات فراغت در دوران کرونا» که به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است، نشان می‌دهد در حال حاضر، حدود ۷۳ درصد مردم، بیننده تلویزیون داخلی هستند و ۲۹ درصد از جمعیت کشور هم ماهواره تماشا می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز - پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نتایج نظرسنجی «اوقات فراغت در دوران کرونا» را منتشر کرد. جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در شهر و روستا‌های کشور تشکیل داده و تعداد نمونه آن، ۲۱۰۳ نفر بوده است که به صورت تصادفی انتخاب شده‌­اند. در این نظرسنجی، فعالیت‌هایی نظیر فیلم‌دیدن، مطالعه کتاب، استفاده از ماهواره، مهمانی رفتن، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، سفر رفتن، تماشای تلویزیون، خریدن روزنامه یا مجله، گوش دادن به موسیقی و ورزش‌کردن مورد پرسش قرار گرفته است.

در بخشی از این نظرسنجی که مربوط به بینندگان شبکه‌های داخلی و ماهواره‌ای است، آمارها، نشان‌دهنده افزایش ساعت‌های تماشای فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به نسبت قبل از همه‌گیری کرونا است.


آمار بینندگان تلویزیون ایران


به استناد نظرسنجی «اوقات فراغت در دوران کرونا»، ۳۷.۹ درصد افراد پاسخ‌گو گفته‌­اند در قیاس با دوران پیش از کرونا، بیشتر برنامه‌های تلویزیونی داخلی را مشاهده می‌کنند. میزان تماشای برنامه­‌های تلویزیونی ۲۸.۸ درصد پاسخگویان، نسبت به پیش ازکرونا تفاوتی نداشته است. ۶.۷ درصد افراد نیز در این ایام کم‌تر برنامه‌های تلویزیون را تماشا کرده­‌اند. همچنین ۲۶.۲ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند برنامه‌­های شبکه‌های داخلی تلویزیونی را نمی‌­بینند.

افراد بدون تحصیلات دانشگاهی، نسبت به پاسخ‌گویانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، بیشتر اعلام کرده‌­اند میزان تماشای برنامه‌های تلویزیون برای آنان در قیاس با قبل از شیوع کرونا افزایش یافته است. ساکنان روستا‌ها نیز در قیاس با شهرنشینان، بیشتر برنامه‌­های تلویزیون ایران نسبت به قبل از شیوع کرونا می‌بینند.

۴۸.۱ درصد پاسخ‌گویانی که از طریق برنامه‌­های تلویزیون اوقات فراغت خود را در دوران کرونا گذرانده‌­اند (۳۵.۴ درصد کل نمونه)، مخاطب فیلم و سریال این رسانه بوده‌­اند. ۳۹.۷ درصد این دسته از پاسخ‌گویان (۲۹.۲ درصد کل نمونه) نیز پیگیر اخبار کشور از طریق تلویزیون بوده‌­اند. دیگر برنامه­‌هایی که این دسته از پاسخ‌گویان مخاطب آن برای سپری‌کردن اوقات فراغت‌شان در دوران کرونا بودند، به‌ترتیب عبارت است از مستند، برنامه‌­های علمی، برنامه‌­های مذهبی، آموزشی و میزگرد و مصاحبه شخصیت­‌ها.

زنان نسبت به مردان بیشتر مخاطب فیلم و سریال­‌های تلویزیون در دوران کرونا بوده‌­اند. جوانان نیز در قیاس با سایر گروه­‌های سنی، بیشتر فیلم­ وسریال­‌های تلویزیون را برای پر کردن اوقات فراغت، دیده‌­اند. پاسخ‌گویانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، با اختلاف اندکی نسبت به افراد بدون تحصیلات دانشگاهی، برای گذراندن روز‌های کرونایی، بیشتر فیلم و سریال­‌های صداوسیما را تماشا کرده‌اند.

از سوی دیگر، مردان نسبت به زنان بیشتر مخاطب اخبار تلویزیون در روز‌های کرونایی بوده‌­اند. در بین گروه‌های سنی نیز افراد بالای ۴۵ سال بیشتر اعلام کرده‌اند در این ایام، اخبار تلویزیون را برای پرکردن اوقات فراغت دنبال کرده‌­اند. همچنین پاسخ‌گویان بدون تحصیلات دانشگاهی، نسبت به افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند، بیشتر گفته‌­اند در دوران کرونا به تماشای اخبار صداوسیما پرداخته‌­اند.


آمار بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای


همچنین براساس نظرسنجی «اوقات فراغت در دوران کرونا»، ۱۰.۴ درصد افراد پاسخ‌گو در دوران کرونا، بیشتر مخاطب برنامه­‌های ماهواره­ای بوده­‌اند. این در حالی است که میزان تماشای برنامه‌­های ماهواره‌­ای ۱۴.۱ درصد پاسخگویان در این ایام، نسبت به قبل تغییری نکرده است. ۲.۱ درصد افراد نیز اعلام کرده‌­اند نسبت به قبل از شیوع کرونا، کم‌تر برنامه‌­های ماهواره‌­ای را می­‌بینند. همچنین ۷۱.۹ درصد پاسخگویان این نظرسنجی بیان کرده‌­اند از ماهواره استفاده نمی­‌کنند.

۵۱.۳ درصد پاسخ‌گویانی که برای سپری‌کردن اوقات فراغت خود، برنامه‌­های ماهواره­ای را می‌بینند (۱۳.۷ درصد کل نمونه)، از این رسانه برای تماشای فیلم و سریال استفاده می‌کنند. ۲۹.۴ درصد این دسته از پاسخ‌گویان نیز (۷.۸ درصد کل نمونه)، برای کسب خبر از شبکه‌های ماهواره­ استفاده می­‌کنند. مستند، شو‌های موسیقی و برنامه‌های مُد از دیگر برنامه‌­های ماهواره­ای مورد استفاده این پاسخ‌گویان است.

زنان نسبت به مردان بیشتر مخاطب فیلم و سریال‌های پخش‌شده از شبکه­‌های ماهواره­ای هستند. در بین گروه‌های سنی نیز، جوانان در قیاس با سایر گروه­های سنی، بیشتر از این رسانه فیلم و سریال تماشا کرده­اند. از سوی دیگر مرد‌ها نسبت به زنان بیشتر برنامه‌­های خبری ماهواره­ای را تماشا کرده­‌اند. همچنین افراد بالای ۴۵ سال در مقایسه با دیگر گروه­‌های سنی، بیشتر از برنامه­‌های خبری شبکه‌­های ماهواره­ای برای سپری‌کردن اوقات فراغت خود در این ایام استفاده کرده‌ا­‌ند.

 

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا مردم این‌روزها بیشتر صدا و سیما را دنبال می‌کنند یا شبکه‌های ماهواره‌ای را؟ در قسمت نظرات برایمان بنویسید

 

منبع: خبرآنلاین

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
پیشخوان شهرآرا
نظرسنجی
در سال پیش رو در کدام بازار سرمایه گذاری خواهید کرد؟
بازار بورس ایران
بازار رمز ارزها
طلا یا دلار
خودرو یا مسکن
کیوسک
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}