سقوط مرگبار کوهنورد شاهرودی از کوه دختر جوان برای انتقام از مرد تبهکار اراذل و اوباش اجیر کرد واژگونی خودرو پراید در نزدیکی مشهد با یک کشته و سه مصدوم (۱۴ آبان ۱۴۰۳) نقشه تجاوز و قتل پسر نوجوان برای دخترخاله ۴ ساله نسخه طب سنتی برای درمان سرفه‌های مزمن «مرگ» پایان رابطه مخفیانه با مرد متاهل بارش باران در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ آبان ۱۴۰۳) مرگ زن جوان به‌خاطر سقط غیرقانونی جنین شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟ کشف ۴ هزار عدد قرص مخدر و غیرمجاز در مشهد (۱۴ آبان ۱۴۰۳) استخدام ۱۰ هزار پرستار، به زودی سرقت از ساکنان پایتخت در پوشش پرستار سند «هوشمندسازی سلامت» تدوین شد ۱۳ درصد بزرگ‌سالان غربالگری‌شده مبتلا به دیابت هستند اضافه‌کاری پرستاران به ساعتی ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد؟ اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه جامع علمی‌کاربردی تا چهار سال آینده تضمین می‌شود خطر پیشی‌گرفتن آمار «مرگ» بر میزان «تولد» در کشور بارگذاری مدارک رتبه‌بندی معلمان از فردا (۱۵ آبان ۱۴۰۳) آغاز می‌شود کارت آزمون وکالت ۱۴۰۳ آماده شد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در انتظار اعتبار و مجوز‌های قانونی (۱۴ آبان ۱۴۰۳) روند رسیدگی به پرونده‌های قصور پزشکی در کشور چگونه است؟ جداول متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری اصلاح شد (۱۴ آبان ۱۴۰۳) انهدام شبکه بزرگ سارقان پراید در مشهد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ۱۴ آبان ۱۴۰۳) | آغاز کاهش محسوس دما از چهارشنبه مهلت ثبت‌نام غیرحضوری پذیرفته‌شدگان کارشناسی پیام‌نور فردا (۱۵ آبان ۱۴۰۳) به پایان می‌رسد هلال احمر ایران، رتبه اول تعداد اعضای جوان در جهان اینترنتی‌شدن ثبت اعتراض به جرائم تا پایان سال ۱۴۰۳ تعیین تکلیف پروژه‌های نرگس منطقه ثامن مشهد تعویق پذیرش بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان واژگونی کوئیک در سبزوار ۳ فوتی و مصدوم بر جای گذاشت (۱۴ آبان ۱۴۰۳) سهم ارزی داروخانه‌ها و یارانه شیرخشک پرداخت شد افزایش ۵۰ درصدی حقوق و دستمزد فوق‌العاده ویژه مشاغل عمومی سازمان بهزیستی کشور
سرخط خبرها

آخرین خبرها از حذفیات کتب درسی در امتحانات نهایی و کنکور

  • کد خبر: ۶۷۱۸۴
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
آخرین خبرها از حذفیات کتب درسی در امتحانات نهایی و کنکور
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره امتحانات و حذفیات کتب درسی گفت: ۳۰ درصد از محتوای کتب درسی حذف شده که برای دو پایه نهم و دوازدهم که امتحان هماهنگ و نهایی دارند از این حذفیات سوال طرح نمی شود و قطعی است.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره امتحانات و حذفیات کتب درسی گفت: ۳۰ درصد از محتوای کتب درسی حذف شده که برای دو پایه نهم و دوازدهم که امتحان هماهنگ و نهایی دارند از این حذفیات سوال طرح نمی شود و قطعی است.

حسن ملکی در این باره اظهار کرد: در سال گذشته یعنی اوایل سال ۱۳۹۹  با توجه به شرایط بیماری کرونا، در سازمان پژوهش مجموعه راهنماهای برنامه درسی که به معنای تعدیل، اصلاح و متناسب سازی محتواها با شرایط کرونایی بود را در شش جلد آماده و به استان ها ارسال کردیم تا سال تحصیلی را بر اساس آن تدریس کنند.

وی افزود: هدف ما این بود که با توجه به شرایط به وجود آمده چه از بعد زمانی و چه عدم حضور تعداد قابل توجهی از دانش آموزان در کلاس های درس حضوری، بتوانند در یک شرایط مطلوب تری هم به تحصیلات خود ادامه دهند و تا حد ممکن نگرانی نداشته باشند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه در این مجموعه هم حرف هایی را به معلمان زدیم و هم نکاتی را با خانواده مطرح کردیم و مطالبی نیز برای مدیران مدارس و خود دانش آموزان بیان شد گفت: در این مجموعه برای تسهیل شرایط و متناسب سازی زمان آموزش و محتواهای درسی حدود ۳۰ درصد از محتوای هر یک از کتاب های درسی را به عنوان مطالعه آزاد تعیین کردیم. مطالعه آزاد به این معناست که هر دانش آموزی علاقه مند باشد می تواند به صورت اختیاری مطالعه کند و اگر هم مطالعه نکند یا فرصت نداشته باشد و مایل نباشد، از آن بخش ها در امتحانات سوال مطرح نمی شود. این حذفیات را به استان ها هم اعلام کردیم و هدف این بود که یک تناسب ایجاد کنیم.

ملکی درباره اینکه آیا نمی شد به طول سال تحصیلی اضافه کرد؟ گفت: سال تحصیلی از نظر زمانی، نهادینه شده و زمان ابتدا و انتهای آن مشخص شده است و دستکاری طول زمان آموزش چندان مصلحت نبود و باید این تعدیل را برای طول یک سال تحصیلی انجام می دادیم. با حذف حدود ۳۰ درصد از محتوا سعی کردیم این تناسب ایجاد شود.

وی تاکید کر که بنده هم معتقدم هرگز آموزش غیرحضوری نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد. در آموزش حضوری رابطه چهره به چهره معلم و دانش آموز، زمان و مکان آموزش، نظام ارتباطی عوامل مدرسه با دانش آموز و حتی ارتباط خانواده و مدرسه، آموزش های حضوری را از غیرحضوری متمایز می کند، اما به هر حال شرایط دست کسی نبود، کرونا آمد و خساراتی وارد کرد. کاهش حجم کتب نوعی انعطاف است و اگر این کار را نمی کردیم پیامدها و آثار دیگری به همراه داشت. در واقع با این کار نظام تعلیم و تربیت خواست خودش را با شرایط سازگار کرده و اندکی منعطف کند تا قدری از مشکلات دانش آموزان و خانواده ها را بکاهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به اینکه آیا دو سه سال آینده با نسلی که ممکن است دچار افت تحصیلی شود روبه رو نمی شویم و چه طور باید این ۳۰ درصد را جبران کرد؟ گفت: اندکی افت به طور طبیعی  وجود دارد و باید این واقعیت را پذیرفت. ما باید جلوی ایجاد مشکلات مبنایی تر و اساسی تر را بگیریم. ما برای این کار شبکه ملی رشد را در این دوسال تقویت کرده و محتواهای غنی تری را بارگذاری کردیم که با سنین مختلف در دوره های مختلف تناسب دارد. مطالب متعددی بارگذاری شده است.

 

رایزنی برای مرور کتب درسی در مهر ۱۴۰۰

 

ملکی افزود: برای آغاز سال تحصیلی آتی که صحبت های اولیه شده اما هنوز قطعی نشده، ممکن است یک برنامه ریزی شود که در ابتدای سال تحصیلی معلمان یک ورودی به مطالب سال قبل داشته باشند و چه بسا با این کارها مقداری از این خلاء تربیتی تعدیل شود.

 

حذف حذفیات کتب درسی در امتحان نهایی و کنکور

 

وی درباره اینکه آیا این ۳۰ درصد در کنکور هم لحاظ می شود؟ عنوان کرد: این حذفیات برای پایه دوازدهم هم شامل امتحانات نهایی و هم شامل کنکور است. این ۳۰ درصد برای دو پایه نهم و دوازدهم که امتحان هماهنگ و نهایی دارند حذف شده و در واقع از این حذفیات سوال طرح نمی شود و قطعی است. برای بقیه پایه ها مثلا دهم و یازدهم و غیره در اختیارات استان ها است. شرایط استان ها متفاوت بود و نمی شد نسخه واحدی تجویز کرد.

 

شرایط تحصیلی برای مهر ۱۴۰۰ مشخص نیست

 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به آزمون های آنلاین گفت: من معتقدم آزمون های آنلاین محدودیتهای نظام آموزشی آنلاین را با خود به همراه دارند و به صورت طبیعی نظارت کافی و لازم وجود ندارد. رابطه بین معلم و آزمون شونده برای رهبری و مدیریت و نظارت کمتر وجود دارد. منتها هنوز معلوم نیست سال آینده شرایط چه طور باشد ما  باید به سمت ساماندهی مطلوب تر نظام آموزش الکترونیکی برویم. روش های مطلوب تری را تدارک ببینیم تا بتوانیم اوضاع را در هر شرایطی بهتر مدیریت کنیم.

ملکی که در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما حضور یافته بود گفت: درباره نظام سنجش و ارزشیابی آنلاین و آموزش غیرحضوری متخصصان روش های آموزشی متناسب پیشنهاد داده اند مثلا ارزشیابی از طریق کارپوشه های الکترونیکی، روش ارزشیابی خودسنجی، همتا سنجی و غیره مطرح است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->