شناسایی ۱۱۲۰ مبتلا به تب دنگی از ابتدای سال | ثبت ۵ مورد ابتلا به چیکونگونیا (۶ اسفند ۱۴۰۳) چرا بیمه ها زیر بار هزینه داروهای مکمل نمی روند؟ | مکمل های بی صاحب! آیا شمع‌های معطر برای سلامتی ضرر دارند؟ حمله مرگبار سگ‌های ولگرد به دختربچه ۹ساله در روسیه هشدار جدید محققان؛ اصرار به کودک برای خوردن تمام غذای بشقابش راه‌حل پیشنهادی آموزش و پرورش برای حل مشکل سربازی معلمان بازی پزشکان تقلبی با جان مردم | شناسایی ۸۹ مداخله‌گر سلامت در سال ۱۴۰۳ لغزندگی برخی جاده‌های خراسان رضوی در پی بارش برف و باران (۶ اسفند ۱۴۰۳) رازگشایی از قتل مرد زندانی به دست قاتلان اجاره‌ای ماجرای عجیب سرقت‌های باند دختران لاغر در مشهد کیک و غذای رنگی بخوریم یا نخوریم؟ بارش برف و باران در بیشتر مناطق کشور (۶ اسفند ۱۴۰۳) پیاده روی عوارض سکته مغزی را بهبود می‌بخشد مجازات سخت کادر درمانی که سقط جنین انجام می‌دهند اهمیت کاهش گلبول‌های سفید در خون‌های اهدایی مهلت چند هفته‌ای اولیای دم به قاتل فرزندشان قصاص؛ مجازات قتل زن میانسال بعد از رابطه نامشروع سامانه‌های الکترونیکی ثبت اسناد فردا (دوشنبه ۶ اسفند ۱۴۰۳) فعال است چند منبع مهم آلودگی هوا در خانه را بشناسید تعطیلی واحدهای قضایی استان تهران در روز دوشنبه (۶ اسفند ۱۴۰۳) ظفرقندی خبر داد: استقبال کمرنگ پزشکان از تخصص‌های داخلی و جراحی بایدها و نبایدهای گرم کردن غذا در مایکروویو سازمان غذاودارو هشدار داد: خطر تشدید کبد چرب با مصرف داروهای مسکن و گیاهی نامعتبر برخورد ۲ پراید در خواف پنج مصدوم برجای گذاشت (۵ اسفند ۱۴۰۳) شرایط رانندگی با گواهینامه ایرانی در عراق اعلام شد آیا مدارس و ادارات مشهد و خراسان رضوی فردا (دوشنبه، ۶ اسفند ۱۴۰۳) تعطیل است؟ تیراندازی به رئیس آموزش و پرورش سراوان (۵ اسفند ۱۴۰۳) آیا تخمه آفتابگردان برای مبتلایان به دیابت و کبد چرب مضر است؟ صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی خراسان رضوی در پی پیش‌بینی بارش برف و باران (۵ اسفند ۱۴۰۳) ماجرای کارزار سربازی دختران چیست؟ | استقبال جالب و معنادار مردان ایران افزایش ۲۵ درصدی بلیت مترو در سال ۱۴۰۴
سرخط خبرها

آخرین خبرها از حذفیات کتب درسی در امتحانات نهایی و کنکور

  • کد خبر: ۶۷۱۸۴
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
آخرین خبرها از حذفیات کتب درسی در امتحانات نهایی و کنکور
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره امتحانات و حذفیات کتب درسی گفت: ۳۰ درصد از محتوای کتب درسی حذف شده که برای دو پایه نهم و دوازدهم که امتحان هماهنگ و نهایی دارند از این حذفیات سوال طرح نمی شود و قطعی است.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره امتحانات و حذفیات کتب درسی گفت: ۳۰ درصد از محتوای کتب درسی حذف شده که برای دو پایه نهم و دوازدهم که امتحان هماهنگ و نهایی دارند از این حذفیات سوال طرح نمی شود و قطعی است.

حسن ملکی در این باره اظهار کرد: در سال گذشته یعنی اوایل سال ۱۳۹۹  با توجه به شرایط بیماری کرونا، در سازمان پژوهش مجموعه راهنماهای برنامه درسی که به معنای تعدیل، اصلاح و متناسب سازی محتواها با شرایط کرونایی بود را در شش جلد آماده و به استان ها ارسال کردیم تا سال تحصیلی را بر اساس آن تدریس کنند.

وی افزود: هدف ما این بود که با توجه به شرایط به وجود آمده چه از بعد زمانی و چه عدم حضور تعداد قابل توجهی از دانش آموزان در کلاس های درس حضوری، بتوانند در یک شرایط مطلوب تری هم به تحصیلات خود ادامه دهند و تا حد ممکن نگرانی نداشته باشند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه در این مجموعه هم حرف هایی را به معلمان زدیم و هم نکاتی را با خانواده مطرح کردیم و مطالبی نیز برای مدیران مدارس و خود دانش آموزان بیان شد گفت: در این مجموعه برای تسهیل شرایط و متناسب سازی زمان آموزش و محتواهای درسی حدود ۳۰ درصد از محتوای هر یک از کتاب های درسی را به عنوان مطالعه آزاد تعیین کردیم. مطالعه آزاد به این معناست که هر دانش آموزی علاقه مند باشد می تواند به صورت اختیاری مطالعه کند و اگر هم مطالعه نکند یا فرصت نداشته باشد و مایل نباشد، از آن بخش ها در امتحانات سوال مطرح نمی شود. این حذفیات را به استان ها هم اعلام کردیم و هدف این بود که یک تناسب ایجاد کنیم.

ملکی درباره اینکه آیا نمی شد به طول سال تحصیلی اضافه کرد؟ گفت: سال تحصیلی از نظر زمانی، نهادینه شده و زمان ابتدا و انتهای آن مشخص شده است و دستکاری طول زمان آموزش چندان مصلحت نبود و باید این تعدیل را برای طول یک سال تحصیلی انجام می دادیم. با حذف حدود ۳۰ درصد از محتوا سعی کردیم این تناسب ایجاد شود.

وی تاکید کر که بنده هم معتقدم هرگز آموزش غیرحضوری نمی تواند جایگزین آموزش حضوری باشد. در آموزش حضوری رابطه چهره به چهره معلم و دانش آموز، زمان و مکان آموزش، نظام ارتباطی عوامل مدرسه با دانش آموز و حتی ارتباط خانواده و مدرسه، آموزش های حضوری را از غیرحضوری متمایز می کند، اما به هر حال شرایط دست کسی نبود، کرونا آمد و خساراتی وارد کرد. کاهش حجم کتب نوعی انعطاف است و اگر این کار را نمی کردیم پیامدها و آثار دیگری به همراه داشت. در واقع با این کار نظام تعلیم و تربیت خواست خودش را با شرایط سازگار کرده و اندکی منعطف کند تا قدری از مشکلات دانش آموزان و خانواده ها را بکاهد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به اینکه آیا دو سه سال آینده با نسلی که ممکن است دچار افت تحصیلی شود روبه رو نمی شویم و چه طور باید این ۳۰ درصد را جبران کرد؟ گفت: اندکی افت به طور طبیعی  وجود دارد و باید این واقعیت را پذیرفت. ما باید جلوی ایجاد مشکلات مبنایی تر و اساسی تر را بگیریم. ما برای این کار شبکه ملی رشد را در این دوسال تقویت کرده و محتواهای غنی تری را بارگذاری کردیم که با سنین مختلف در دوره های مختلف تناسب دارد. مطالب متعددی بارگذاری شده است.

 

رایزنی برای مرور کتب درسی در مهر ۱۴۰۰

 

ملکی افزود: برای آغاز سال تحصیلی آتی که صحبت های اولیه شده اما هنوز قطعی نشده، ممکن است یک برنامه ریزی شود که در ابتدای سال تحصیلی معلمان یک ورودی به مطالب سال قبل داشته باشند و چه بسا با این کارها مقداری از این خلاء تربیتی تعدیل شود.

 

حذف حذفیات کتب درسی در امتحان نهایی و کنکور

 

وی درباره اینکه آیا این ۳۰ درصد در کنکور هم لحاظ می شود؟ عنوان کرد: این حذفیات برای پایه دوازدهم هم شامل امتحانات نهایی و هم شامل کنکور است. این ۳۰ درصد برای دو پایه نهم و دوازدهم که امتحان هماهنگ و نهایی دارند حذف شده و در واقع از این حذفیات سوال طرح نمی شود و قطعی است. برای بقیه پایه ها مثلا دهم و یازدهم و غیره در اختیارات استان ها است. شرایط استان ها متفاوت بود و نمی شد نسخه واحدی تجویز کرد.

 

شرایط تحصیلی برای مهر ۱۴۰۰ مشخص نیست

 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به آزمون های آنلاین گفت: من معتقدم آزمون های آنلاین محدودیتهای نظام آموزشی آنلاین را با خود به همراه دارند و به صورت طبیعی نظارت کافی و لازم وجود ندارد. رابطه بین معلم و آزمون شونده برای رهبری و مدیریت و نظارت کمتر وجود دارد. منتها هنوز معلوم نیست سال آینده شرایط چه طور باشد ما  باید به سمت ساماندهی مطلوب تر نظام آموزش الکترونیکی برویم. روش های مطلوب تری را تدارک ببینیم تا بتوانیم اوضاع را در هر شرایطی بهتر مدیریت کنیم.

ملکی که در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه سیما حضور یافته بود گفت: درباره نظام سنجش و ارزشیابی آنلاین و آموزش غیرحضوری متخصصان روش های آموزشی متناسب پیشنهاد داده اند مثلا ارزشیابی از طریق کارپوشه های الکترونیکی، روش ارزشیابی خودسنجی، همتا سنجی و غیره مطرح است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->