شرایط اقتصادی، یک مفهوم مهم و اثرگذار بر چگونگی کیفیت زندگی افراد است و یکی از راههای توسعه این مفهوم، ایجاد بازارهای محلی به خصوص در دوران کرونایی است. ایدهای که شاید از اواخر سال ۱۳۹۸ بیشتر سرپرستان خانوار، به آن روی آورده اند.
در سالهای ۹۸ و ۹۹، قرنطینههای طولانی مدت، کاهش و قطع ورود گردشگر به مشهد و حمایتهای مالی نه چندان مفید دولت دوازدهم از جامعه، منجر به آسیبهای شدید اقتصادی بر خانوارها شد. یکی از اثرات منفی همه گیری کرونا از اوایل سال ۱۳۹۹ ایجاد شرایط سخت اقتصادی، تعطیلی کسب وکارها و درپی آن کاهش میزان درآمد خانوارها بود، به گونهای که طبق برآوردها، به نقل از علی رسولیان، معاون وقت هماهنگی اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی، از تابستان ۹۸ تا تابستان ۹۹، از میزان شاغلان حداقل ۵۰هزار نفر کاسته شده است.
در این میان بازارهای محلی، فضاهایی سنتی هستند که میتوانند مناسبترین مکان برای فروش محصولات و تولیدات بومی یک منطقه یا محله باشند؛ باتوجه به اینکه امروز افراد زیادی به عنوان خریدار و فروشنده با این جنس بازارها در ارتباط هستند، تقویت یا تضعیف آنها بر قشر وسیعی از جامعه اثر میگذارد. روند اثرگذاری این جنس بازارها بر اقتصاد یک محله، مانند یک چرخه عمل میکند و از نقطه نیازسنجی شروع میشود و سپس به بررسی نیاز محله و پس از آن تزریق سرمایه به پروژه، اشتغال زایی، تولید، تبلیغات، فروش، کسب درآمد و مجددا تزریق سرمایه بیشتر به پروژه میانجامد.
توجه به بازارها یا بازارچههای محلی در مناطق مشهد علاوه بر اثرگذاری بر گسترش چرخه اقتصادی و توسعه اقتصادمقاومتی، منجر به حضورپذیری، برقراری تعاملات اجتماعی، سرزندگی، پویایی و دعوت کنندگی میشود که امروزه به علت حضور ویروس کرونا، کمتر شاهد آنها در شهرمان هستیم. برگزاری چندشنبه بازارها در شهر و علاوه بر توسعه گردش مالی خانوار ها، منجر به حمایت از محصولات دست ساز، خانگی و اقتصاد محلی میشود. نکته دارای اهمیت درمورد چندشنبه بازارها، نحوه برگزاری این بازارهای محلی است. از اساسیترین اصولی که باید به آن توجه کرد، تخصیص مکانی مناسب در فضای آزاد برای رعایت شیوه نامههای بهداشتی، در این روزهای کرونایی است. موقعیت جغرافیایی مناسب، دسترسی راحت، دارا بودن پارکینگ و دارا بودن امکانات بهداشتی و رفاهی از حداقلهایی است که باید قبل از برپایی این بازارها به آن توجه شود.