۳۰ هزار سکه در حراج امروز فروش رفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ۲۵۰ همت تسهیلات بانک کشاورزی برای متقاضیان + فیلم پلمب ۲ مشاور املاک در محدوده قاسم‌آباد مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | پلمب ۱۱ بنگاه از ابتدای سال افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد چرا تعداد پرواز‌های داخلی تهران-مشهد نسبت به گذشته نصف شده است؟ اندر فواید خاموشی صادرات مرغ از تمامی مرز‌ها بلامانع است مرور خاطره تلخ سال گذشته و افت ۲۰ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی برای خرید گوشت مرغ + ویدئو جولان سکه طلا همچنان در کانال ۴۰ میلیون تومان | حباب سکه تخلیه نشد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی ساخت واحدهای مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور کلید خورد شرایط جدید فروش نقد و اقساطی خودرو پژو پارس + جدول (اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بلیت قطار در دست سه اپلیکیشن پایتخت‌نشین | بیکاری ۲ هزار اپراتور در سراسر کشور تجمع خانه‌های با رهن کمتر از ۱۰۰ میلیون در منطقه رسالت مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) به‌زودی صدور دسته‌چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان خواهد شد قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اگر قصد خرید طلا دارید بخوانید | پیش‌بینی مهم از بازار طلا (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز یازدهمین جلسه حراج سکه طلا از ساعت ۱۲ امروز (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تسویه دولت با فروشندگان طرح کالابرگ طی چهار روز آینده قیمت قطعی و علی الحساب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد | چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | دنا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سالگرد روز سیاه بورس و فرار ۶۶ همتی حقیقی‌ها از بازار! ثبت نام جدید ایران خودرو بدون قرعه کشی با تحویل فوری + جزئیات (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار ارز در پی مخابره پیامی مهم از ریاض و بغداد به تهران (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مشهد | صورت‌حساب گرانی گوشت منتشر شد + جدول
سرخط خبرها

افزایش قیمت خودرو بدون رونق بازار

  • کد خبر: ۸۶۴۰۶
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
افزایش قیمت خودرو بدون رونق بازار
با وجود سوددهی بازار خودرو درمقایسه‌با دیگر بازار‌های کالا و خدمات، دادوستد خودرو در مشهد به‌شدت کاهش یافته است.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ بازار خودرو مشهد دچار «رکود تورمی» شده است. حتما این اصطلاح اقتصادی را خیلی شنیده‌اید و اگر پیگیر اخبار بازار خودرو باشید، می‌دانید که این بازار در هفت ماه گذشته از دیگر بازار‌های مالی پرسودتر بوده است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند رساندن بازار به رکود تورمی، استعداد می‌خواهد که گویا فعالان بازار خودرو در آن توانایی سرشاری دارند. تصور کنید بدون اینکه معامله‌ای در بازار انجام شود، قیمت خودرو روزبه‌روز افزایش می‌یابد. همین الان که درحال نوشتن این گزارش هستیم، بسیاری از سایت‌ها درحال انتشار اخباری درباره افزایش دوباره قیمت خودرو هستند.

از افزایش یک تا ۴ میلیون تومانی چهار خودرو پرطرفدار سایپا بگیرید تا رسیدن قیمت پژوپارس سال به ۲۹۵ میلیون تومان، همه از افزایش قیمت این روز‌ها در بازار خودرو خبر می‌دهد. دیروز هم‌زمان با انتشار این اخبار، چند تن از بنگاه‌داران خودرو در مشهد از زیاد شدن قیمت روزانه خودرو‌ها مثلا افزایش ۳ تا ۴ میلیون تومانی ارزش پژو ۲۰۶ طی چند ساعت خبر دادند. البته به‌گفته این افراد، فعلا به‌ندرت معامله‌ای در بازار انجام می‌گیرد و حتی حجم معاملات در این روز‌ها را نزدیک به صفر اعلام می‌کنند که این یعنی همان رکود تورمی.

چرا رکود تورمی؟

بنا به‌گفته کارشناسان و براساس بررسی بازار، می‌توان برای این وضعیت دو دلیل آورد؛ یکی نوسان رو به رشد قیمت دلار و دوم کمبود تولید و عرضه خودرو توسط خودروسازان در بازار که هر دو دلیل، موجب افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد شده است.

از طرف دیگر انتظار برای مشخص شدن سیاست خارجی دولت سیزدهم و سرانجام مذاکرات از یک‌سو و وعده‌های مسئولان برای بیان پیشنهاد‌هایی به‌منظور کنترل بازار خودرو مثل همان آزادسازی واردات خودرو‌های خارجی -که پرونده‌اش نه کاملا باز است و نه هنوز بسته شده - از سوی دیگر موجب شده که هم سفته‌بازان و دلال‌ها و هم افرادی که واقعا قصد خرید یا فروش خودرو را دارند، فعلا دست نگه دارند و به رصد بازار بپردازند که این موضوع نیز باعث افزایش رکود در بازار شده است.

اگر یادتان باشد، همین یک هفته قبل در ادامه وعده رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، که گفته بود تا پایان سال بیش از ۱۰۰هزار دستگاه خودرو بیش از برنامه پیش‌بینی‌شده تولید می‌شود، برایتان از آمار تولید خودرو و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل گفتیم.

طبق بررسی آمار‌های سامانه کدال در ۶ ماه نخست سال جاری، ۴۲۹هزارو۴۱۴دستگاه خودرو به وسیله سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو تولید شده است که در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل فقط ۸۷/۰ درصد رشد داشته است. این یعنی امسال هم اگر وعده‌های وزیر صمت محقق نشود و خودروسازان دست نجنبانند، بازهم شاهد کمبود عرضه خودرو‌های ایرانی در مقابل تقاضای بازار خواهیم بود و به هدف یک‌میلیون تا یک‌میلیون‌و ۲۰۰ هزار وزارت صمت برای تولید خودرو نخواهیم رسید.
برای درک بهتر وضعیت، قیمت روز چند نمونه از خودرو‌های پرطرفدار ایرانی را با قیمت آن‌ها در

مدت مشابه سال قبل و همچنین ابتدای سال جاری مقایسه کردیم. همچنین در این جدول، از چند فعال بازار خودرو در مشهد قیمت‌ها را سوال کردیم تا دید بهتری برای مقایسه بازار‌ها داشته باشید. همان‌طور که می‌بینید، قیمت مشهدی‌ها تقریبا با یکی‌دو میلیون تومان بالاوپایین نزدیک به میانگین کشوری است. همچنین از ابتدای سال تاکنون، قیمت خودرو در بازار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

افزایش قیمت خودرو بدون رونق بازار

خریدار و فروشنده‌ای وجود ندارد

حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد است. او می‌گوید: در وضعیت بدی هستیم؛ هرچند شاهد افزایش قیمت در بازار خودرو هستیم، تقریبا معاملات در بازار خودرو به صفر رسیده است. ماشین‌های ایرانی در ۱۰ روز گذشته هرکدام ۳ تا ۴ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند، اما معامله‌ای انجام نشده است؛ چون نه خریداری وجود دارد نه فروشنده‌ای.

او ادامه می‌دهد: مشکل اصلی، موضوع عرضه و تقاضاست. وقتی کالایی تولید نمی‌شود یا اگر تولید شد به‌موقع توزیع نمی‌شود، کمیاب می‌شود و درنتیجه به افزایش قیمت آن در بازار آزاد می‌انجامد.
محمد زمانی، یکی از بنگاه‌داران و فعالان بازار خودرو در مشهد، می‌گوید: تعداد معاملات خیلی کم شده است و مردم منتظر دریافت سیگنال‌های جدید از رفتار مسئولان و عملکرد آن‌ها هستند. از چند ماه قبل تا حالا قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است؛ مثلا در خرداد یک دستگاه خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ را ۱۹۸ میلیون تومان معامله کردم، اما همین چند روز قبل، قیمت این خودرو به ۲۵۰ میلیون تومان رسید.

او با اشاره به خریدوفروش ماشین با سند رهنی (همان خودرو‌هایی که تا یک سال اجازه انتقال سند آن‌ها وجود ندارد) ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان زیر قیمت می‌افزاید: اجرای این طرح نیز فایده نداشت. اکنون اگر مشتری واقعی قصد خرید خودرو صفر داشته باشد یا صاحب ماشینی پول بخواهد، این خودرو‌ها را زیر قیمت بازار معامله می‌کنند. البته بیشتر این معامله‌ها از طریق سایت دیوار انجام می‌شود. دیگر مشتری‌های این بازار فعلا در انتظار ثبات قیمت‌ها هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->