مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

گفتگو و تعامل محور برنامه‌های مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی

  • کد خبر: ۸۸۴۷۱
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
گفتگو و تعامل محور برنامه‌های مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی
روز گذشته (۲۶ آبان ۱۴۰۰)، مراسم معارفه محمد حسین‌زاده به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی با حضور مدیران شهری و کشوری در سالن اصلی تئاتر شهر مشهد برگزار شد.

شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز؛ روز گذشته، مراسم معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی با حضور مدیران شهری و کشوری در سالن اصلی تئاتر شهر برگزار شد و محمد حسین‌زاده، حکم مسئولیت خود را از دست معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. در این مراسم، جمعی از اهالی فرهنگ و هنر مشهد هم حضور داشتند و به بیان خواسته‌ها و دغدغه‌هایشان پرداختند.

همچنین معاون امور حقوقی مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درخواست‌های این وزارتخانه را از مدیر کل جوان مطرح کرد و حسین‌زاده را فردی مؤمن، انقلابی و خوش‌فکر خواند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفتگو و تعامل را به‌عنوان محور اصلی برنامه‌هایش معرفی کرد.

توجه به استان‌ها در دستور کار ارشاد

در این مراسم، سید‌محمد هاشمی، معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تأکید بر توجه به ظرفیت استان‌ها بیان کرد: بنای ما در وزارت ارشاد بر این است که اساس کار‌های فرهنگی و هنری و همچنین برگزاری رویداد‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها صورت گیرد. همچنین درنظر داریم مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را از میان افراد مؤمن، جوان، انقلابی، اهل هنر، خوش‌فکر و دارای تعامل انتخاب کنیم و این اتفاق امروز از خراسان‌رضوی آغاز شد.


ببینید: ویدئو | مراسم معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی


او از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درخواست کرد که با دقت و حوصله با اهالی فرهنگ خراسان تعامل کند تا باعث دلگرمی همه هنرمندان این خطه باشد. هاشمی افزود: در حکم مدیرکل چند بند مانند توجه به مناطق محروم، کادرسازی، تعامل سازنده با اهالی فرهنگ و هنر و رسانه و تکریم آن‌ها آمده است که ما به‌صورت مستمر آن را مطالبه خواهیم کرد.

او همچنین در حاشیه این مراسم درباره دیگر اولویت‌های کاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی گفت: تربیت نسل نو در عرصه فرهنگ و هنر، هم‌افزایی با جبهه فرهنگی انقلاب و دیگر دستگاه‌های دولتی، ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های وابسته‌به وزارتخانه، از دیگر کار‌های خواسته‌شده از آقای حسین‌زاده است.

معاون امور حقوقی، مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حمایت از برگزاری جشنواره‌های فرهنگی در دیگر استان‌ها نیز یادآور شد: تمرکززدایی جزو سیاست‌های ماست و تا امروز چندین جشنواره بین‌المللی در شهر‌های مختلف برگزار شده است و این کار باتوجه به وجود ظرفیت و امکانات لازم در شهرستان‌ها ادامه خواهد داشت.

وجود حضرت‌رضا (ع) بزرگ‌ترین مزیت خراسان است

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری نیز با اشاره به جایگاه فرهنگی خراسان گفت: بزرگ‌ترین مزیت فرهنگی خراسان، وجود مقدس حضرت‌رضا (ع) است و سالانه حداقل ۳۰‌میلیون زائر در مشهد حضور دارند که این جمعیت، بی‌بدیل‌ترین تریبون برای فرهنگ و هنر کشور و دین و انقلاب ما محسوب می‌شود.

به گفته او هنرمندان فرهنگ‌ساز این استان، هرکدام، می‌توانند بخشی از پازل بزرگ تمدن نوین اسلامی را متقبل و متکفل شوند. گنابادی‌نژاد با اشاره‌به ظرفیت‌های مردمی و تشکل‌های مردم‌نهاد که سهم بزرگی در استان خراسان‌رضوی دارند، خاطرنشان کرد: افق آینده، تمدن نوین اسلامی است که قطعا از شرق و خراسان رقم خواهد خورد.

او ابراز امیدواری کرد حضور محمد حسین‌زاده در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نقطه عطفی برای فرهنگ و هنر خراسان و حرکت به‌سمت تمدن نوین اسلامی باشد.

اهل گفتگو هستم

محمد حسین‌زاده بعداز دریافت حکم مسئولیت خود، هنر را کاراترین ابزار برای معرفی قهرمانان ایران اسلامی به‌عنوان الگو دانست. به گفته او هنر می‌تواند تعالی‌بخش سبک زندگی ایرانی اسلامی باشد و فرهنگ و رسانه، سرعت‌دهنده و جهت‌دهنده آن.

او خود را متعهد به هنر پاک، سالم، انقلابی، ایرانی، اسلامی و خانواده‌محور دانست و به‌عنوان فردی اهل گفتگو با فضای فرهنگی و هنری و رسانه‌ای درخواست کرد منتقدان و دلسوزان تذکرات لازم را به او بدهند. حسین‌زاده با تأکید بر ضرورت توجه به اهالی فرهنگ استان بیان کرد: بسیاری از اهالی فرهنگ ما در کف میدان، در مساجد، هیئت‌های مذهبی، کانون‌های فرهنگی و هنری به‌ویژه در شهرستان‌های محروم فعالیت می‌کنند.

اگر آن‌ها به رسمیت شناخته و دیده شوند، می‌توانند برای هنرمندان حرفه‌ای ما بازوی بسیار ارزشمندی باشند. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همچنین وعده داد که با کمک جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، اتفاقات تازه‌ای در عرصه فرهنگ و هنر استان رخ دهد.

او در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران، اولویت برنامه‌هایش را همان اصولی که در حکمش آمده است و محور آن را تعامل و گفتگو با جامعه هنری و رسانه‌ای مطرح کرد. حسین‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار «شهرآرا» درباره وضعیت نامشخص تئاتر شهر نیز گفت: شنیده‌ام این سالن مشکلاتی دارد و سعی خواهم کرد آن‌ها را برطرف کنم، اما چون هنوز اشراف دقیقی بر مسئله ندارم، نمی‌توانم با قطعیت چیزی بگویم؛ قطعا رسیدگی به وضعیت تئاتر شهر، جزو برنامه‌ها و اولویت‌های من خواهد بود.

اتفاقاتی تازه برای استان

یوسف امینی، سرپرست پیشین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی، نیز ظرفیت‌های فرهنگی و هنری خراسان‌رضوی را فراتر از قابلیت‌ها و توانمندی‌های دیگر استان‌ها دانست و گفت: بزرگ‌ترین مزیت فرهنگی استان، وجود مضجع شریف و منور امام‌رضا (ع) است که ظرفیتی بی‌نظیر و بی‌مانند است.

خراسان همچنین از ظرفیت دیپلماسی فرهنگی به لحاظ حوزه تمدنی زبان فارسی و مفاخر فرهنگی و علمی مشترک با کشور‌های آسیای میانه برخوردار است. این استان، پایتخت و مرکز فعالیت‌های قرآنی کشور بوده و موسیقی مقامی و آیینی آن، معرف هنر اصیل و فاخر ایرانی در فراسوی مرز‌های ایرانی اسلامی است.

او با اشاره به فعالیت‌های هنرمندان جوان و استادان پیشکسوت در استان خراسان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری یادآور شد: باوجود این ظرفیت‌ها، محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی هم در زیرساخت‌ها و منابع مالی و انسانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد. همچنین سرانه فرهنگی خراسان‌رضوی با این داشته‌ها در مقایسه با دیگر استان‌ها جایگاه پایین‌تری دارد و ما در بسیاری از شهرستان‌ها با کمترین منابع و امکانات، کار می‌کنیم.

امینی بر ضرورت انجام حمایت‌های بیشتر برای استفاده از سرمایه‌های موجود در خراسان‌رضوی تأکید کرد و گفت: امیدوارم در دوره جدید با مدیریت تحول‌گرا، انقلابی، جوان و جهادی که با حضور آقای حسین‌زاده شکل خواهد گرفت و همچنین با وفاق و همدلی همه همکاران و استفاده از همه ظرفیت‌ها، شاهد تحولات جدید و نوآوری‌هایی در حوزه فرهنگ و هنر استان باشیم.

درخواست‌های اهالی فرهنگ و هنر

در بخش دیگر این مراسم، برخی از اهالی فرهنگ و هنر به بیان دغدغه‌های خود پرداختند. جواد رحیم‌زاده به نمایندگی از هنرمندان تئاتر، موضوعاتی مانند نظارت کامل بر همه اجرا‌های نمایش استان، توجه به همه شهرستان‌های خراسان‌رضوی، برگزاری جلسات مشترک با هنرمندان حداقل هر ۶ ماه یک‌بار و توجه به مسئله آموزش و صلاحیت‌داشتن استادان را به‌عنوان برخی مطالبات هنرمندان این رشته مطرح کرد.

او همچنین خاطرنشان کرد: برای هنرمندان تئاتر مشهد و استان در رسانه ملی هیچ برنامه‌ای تولید نمی‌شود. درحالی‌که ما این روز‌ها و بعد از دو سال تعطیلی سالن‌های نمایش، بیش از هر زمانی به معرفی هنرمندانمان و آشتی دوباره خانواده‌ها با تئاتر نیاز داریم. همچنین توجه‌به معاش هنرمندان، از موضوعات مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد.

رحیم‌زاده با اشاره‌به تعطیل‌شدن سالن اصلی تئاتر شهر، ابراز امیدواری کرد مشکل این سالن هرچه زودتر حل شود.
این کارگردان همچنین پیشنهاد کرد که یک صندلی مخصوص برای استاندار، شهردار و دیگر مسئولان در سالن‌های تئاتر درنظر گرفته شود و همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌طور مستمر به تماشای نمایش‌ها بنشیند.

محمدکاظم کاظمی، شاعر و از اهالی فرهنگ و ادب، نیز خراسان را پایتخت ادبیات از دیرباز تاکنون معرفی کرد و گفت: خراسان، نیازمند برگزاری رویداد‌ها و جشنواره‌های مهم ادبی است؛ اتفاقی که در این سال‌ها کمتر رخ داده است.

او همچنین بر ضرورت حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعال‌شدن دوباره انجمن‌های ادبی بعد از دو سال تعطیلی تأکید کرد و از اهمیت پاسداشت و گرامیداشت فعالان ادبی برای جلوگیری از مهاجرت آن‌ها گفت. مهدی رضازاده، کارگردان و نویسنده سینما، هم در این مراسم گفت: خراسان باید به قطب سینمای دینی کشور و خاورمیانه تبدیل شود.

همچنین خراسان می‌تواند برای فارسی‌زبانان کشور‌های همسایه، خوراک سینمایی تولید کند و صادرات سینمای انقلاب اسلامی را شاهد باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->