مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ با دستورالعمل عجیب انجمن شرکتهای هواپیمایی، از این پس همه شرکتهای هواپیمایی کشور بدون الزام به رعایت سقف قیمت بلیت، به رعایت کف قیمت برای پروازها ملزم شدند. ضمن اینکه پذیرایی در پروازهای کمتر از یک ونیم ساعت هم حذف خواهد شد.
پیش از این بارها اتفاق افتاده بود که با پیامکهایی از این دست روبه رو شویم: «تور کیش، همین امروز ۱۰۰ هزار تومان»، «قیمت استثنایی قشم با پرواز درجه یک، هر نفر ۱۵۰ هزار تومان» و. به این پروازها هم تخفیف لحظه آخری میگفتند و اگر کسی فرصتش را داشت و چنین پیامکی به دستش میرسید، میتوانست یک مسافرت کامل چندروزه با پرواز درجه یک را فقط با ۱۰۰ یا ۱۵۰ هزار تومان یا کمی کمتر و بیشتر تجربه کند.
کرونا که از راه رسید، بازار این پروازها هم مدتی برچیده شد. رعایت شیوه نامههای بهداشتی از یک سو و الزام به رعایت حضور حداقلی مسافر در پروازها از سویی دیگر باعث شد خاطره این پیامکها و این گونه سفرهای تقریبا «مفت» نزدیک به ۲ سال از یادمان برود.
با فروکش کردن امواج کرونا و کاهش آمار مبتلایان و فوتیهای ناشی از این بیماری، شاید خیلیها انتظار بازگشت تورهای لحظه آخری، «تخفیفهای شگفت انگیز» و موارد مشابه آن را داشتند. از چندی پیش نیز بخشنامهای برای افزایش شمار مسافران در هر پرواز به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شد (البته رعایت کف تعداد حضور مسافر در پروازها در اوج زمان کرونا نیز در بسیاری از ایرلاینها رعایت نمیشد) و در حالی که هنوز چند روزی از کاهش اندک بلیت هواپیما در پی کاهش محدودیت ظرفیت پذیرش هواپیماها نگذشته است، از چند روز پیش انجمن شرکتهای هواپیمایی بخشنامه دیگری صادر و شرکتهای هواپیمایی را ملزم کرده است تا کف نرخ ۶۰۰ هزار تومانی را در همه مسیرها اجرا کنند و این یعنی اینکه دیگر از تورهای ارزان، بلیت ارزان و سفرهای ارزان خبری نخواهد بود.
با این حال درباره سقف بلیت هواپیما هیچ نظری داده نشده است و این مسئله میتواند در آینده زمینه تخلفات و گران فروشی برای شرکتهای هواپیمایی را فراهم کند.
جدا از این، حذف پذیرایی در پروازهای کمتر از یک ونیم ساعت نیز الزام عجیب دیگر این انجمن به شرکتهای هواپیمایی است که میتواند با گلایه عمومی همراه باشد.
در این باره رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا و با بیان اینکه همواره تابع مقررات سازمان هواپیمایی کشوری هستیم، افزود: ملزم به رعایت بخشنامههای ابلاغی درباره پروازها، پرداخت جرایم تأخیر به مسافران و مواردی از این دست هستیم.
سعید، ولی زاده ادامه داد: تا پیش از این شکایات زیادی از مسافران درباره قیمت متفاوت بلیت پروازها ثبت شده بود و به عنوان مثال مسافری از قبل پرواز و تور خود را به قیمت یک میلیون تومان خریده بود و مسافری دیگر با استفاده از تخفیفهای لحظه آخر، همین پرواز را به قیمت ۲۰۰ هزار تومان خریده بود.
وی ادامه داد: مسافران شاکی هم دربرابر توضیح ما که شرکت هواپیمایی یا شرکت خدمات مسافرتی در آخرین ساعات برای فروش تمام بلیتها چنین تخفیفی را اعمال کرده است، قانع نمیشدند و همواره شاهد افزایش شکایتها بودیم.
وی بیان کرد: بخشنامه رعایت کف قیمت فروش در رونق و فروش تورهای مسافرتی اثر منفی ندارد. زیرا قیمت تور و بلیت با هم محاسبه میشود؛ بنابراین مسافران میتوانند تور مسافرتی با قیمت مناسبتر را بخرند.
ولی زاده با بیان اینکه ما نیز موافق حذف پذیرایی در پروازهای کمتر از یک ونیم ساعت نیستیم، بیان کرد: به دلیل رقابت فشرده بین شرکتهای هواپیمایی، ممکن است پذیرایی را برای تکریم مسافران یا حفظ اعتبار برند خود همچنان ادامه بدهند. با این حال نمیتوان گفت که چنین الزامی حتما با دلایل و الزامات اقتصادی برای شرکتهای هواپیمایی است و احتمالا یکی از معذورات صدور چنین بخشنامه ای، مصوبات ستاد کرونا برای رعایت تمام و کمال شیوه نامههای بهداشتی بوده است.
پیش از این آیین نامه عجیب الزام شرکتهای هواپیمایی به رعایت کف قیمت فروش بلیت، با واکنش شدید مجلس و مردم روبه رو شده بود که درنهایت با دستور محمد اسلامی، وزیر پیشین راه وشهرسازی، لغو شده بود.