برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

قانون تعهد ارزی صادرکننده، راه قاچاق زعفران را باز کرده است

  • کد خبر: ۹۵۶۷۷
  • ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
قانون تعهد ارزی صادرکننده، راه قاچاق زعفران را باز کرده است
تولید زعفران امسال تحت‌تأثیر خشک‌سالی به‌شکل چشمگیری کم شد، اما به‌گفته صادرکنندگان موانع صادراتی در کنار کاهش تولید زعفران راه را برای قاچاق این کالا از کشور باز کرده است.

طنین همتی|شهرآرانیوز، خشک‌سالی امسال تولید زعفران را در سراسر کشور به‌ویژه خراسان که مهد تولید و صادرات زعفران است، تحت‌تأثیر قرار داده است. با پایان تولید زعفران تا اواخر آذرماه در بیشتر شهرستان‌های استان، آمار‌های غیررسمی حاکی از کاهش ۴۰ تا ۸۰ درصدی تولید زعفران در استان است.
نایب‌رئیس شورای‌ملی زعفران درگفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه علاوه بر مشکلات حوزه تولید که امسال بیشتر با آن روبه‌رو بودیم، در حوزه صادرات هم با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم، اظهار کرد: کاهش تولید زعفران دلیل اصلی افزایش قیمت زعفران به حدود ۴۵ میلیون تومان بود. برداشت زعفران در انتهای آذرماه به پایان رسید، اما وزارت جهاد کشاورزی هنوز رسما میزان تولید را اعلام نکرده است. آماری که در حین تولید و برداشت زعفران از نقاط مختلف به دستمان رسید، حاکی از کاهش تولید حدود ۴۰ تا ۸۰ درصدی این محصول نسبت به سال گذشته است. همچنین، در استان خراسان هم هنوز اعلام نشده که امسال چه میزان زعفران تولید شده است.
غلامرضا میری با اشاره به اینکه حداقل قیمت زعفران امروز ۲۱ میلیون و حداکثر ۳۸ میلیون تومان است که در ۲ ماه گذشته حدود ۲ درصد کاهش قیمت داشته است، اظهار کرد: صادرات در آبان‌ماه مقداری کم شد، اما خوشبختانه در آذرماه رشد داشت. در مجموع باتوجه‌به اینکه پیش‌بینی می‌شود موانع صادراتی برداشته شود، مسلما تا پایان سال رشد صادرات خواهیم داشت.
وی تأکید کرد: مشکل اصلی صادرات تعهد ارزی صادرکننده است که نه‌ تنها در محصول زعفران، بلکه در همه محصولات صادراتی به‌عنوان مشکل عمده مطرح است. متأسفانه این مشکل هنوز هست و امیدواریم دولت بر این موضوع تمرکز کند و این مشکل هم از سر راه صادرات برداشته شود تا صادرکنندگان به افزایش صادرات تشویق شوند. از مسئولان تقاضا می‌کنم تعهد ارزی صادرکننده را با حساسیت بیشتری بررسی کنند؛ تعهدی که فرد را موظف می‌کند ارز را به کشور برگرداند. ما مخالف برگشت ارز ناشی از صادرات به کشور نیستیم، اما قاچاق گسترده زعفران از کشور باعث شده است در بازار‌های جهانی با این قاچاقچیان رقابت کنیم؛ زیرا آن‌ها بن‌بست و هزینه صادراتی ندارند و زعفران را با قیمت کم در بازار جهانی عرضه می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود مشتریانمان را از دست بدهیم.
به‌گفته میری، ما ارز را وارد کشور می‌کنیم، اما ارز را به قیمت توافقی از صادرکننده می‌خرند یا اینکه صادرکننده را با واردکنندگان کالا‌های لوکس و یا واردکننده گوشی همراه مرتبط می‌کنند تا ما موظف باشیم ارز وارداتی آن‌ها را تأمین کنیم. امیداریم این موانع صادراتی برداشته شود تا به‌نحوی جلو قاچاق این کالا گرفته شود و مسیر قاچاق هموار نشود.
نایب‌رئیس شورای‌ملی زعفران تصریح کرد: تعهد ارزی برای همه صادرکنندگان در بخش‌های مختلف یکسان است، اما قاچاق زعفران نسبت به محصولات دیگر به‌دلیل وزن سبکش بسیار راحت‌تر است. همین موضوع علت حساسیت بیشتر صادرکنندگان در حوزه زعفران است.
نایب‌رئیس شورای‌ملی زعفران درباره وضعیت خرید تضمینی زعفران در استان گفت: در بحث خرید تضمینی زعفران از کشاورزان، قیمت دولت و سازمان تعاونی روستایی حدود ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، اما باتوجه‌به اینکه امسال کاهش تولید داشتیم و قیمت کالا دوبرابر شد و تا ۴۲ میلیون تومان هم رسید، قیمت تضمینی دولت کارایی نداشت. در نتیجه، کشاورز هم در این وضعیت تمایلی به فروش دولتی نداشت و باعث شد امسال خرید تضمینی دولت در استان صفر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->