آماده‌باش ۶۵۰۰ نیروی شهرداری مشهد درپی صدور هشدار بارش شدید باران (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) جمع‌آوری روزانه ۲ هزار تن زباله از سطح شهر مشهد تعبیه بیش از ۳ هزار جای پارک موقت پیرامون حرم مطهر رضوی (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد خبر داد: توسعه و ساخت ۵ ایستگاه آتش‌نشانی در سال ۱۴۰۴ درباره تاریخ ساختمان بوستان کوهسنگی مشهد | عمارتی که اعتبار شهر بود ضرورت توجه به پدیده فرونشست زمین در کلانشهرها هوای کلانشهر مشهد برای پنجمین روز متوالی آلوده است (۱۸ اسفند ۱۴۰۳) ظرفیت‌ها و اقدامات واحدهای اقامتی مشهد برای میزبانی از زائران در نوروز ۱۴۰۴ شهردار مشهد مقدس خبر داد: حضور بیش از ۲۵ هزار مخاطب و مشارکت ۳۵۰ مسجد در طرح «ترنم زندگی» راه‌اندازی سامانه پایاپای برای تهاتر طلب پیمانکاران و بدهی مجوز‌های ساختمانی شهروندان در مشهد ناصحی: رسانه‌های متعهد و شناسنامه‌دار به‌راحتی به اطلاعات دسترسی داشته باشند فعالیت ۶ مجموعه «نان زائر شهرما» پیرامون حرم امام‌رضا(ع)، هم‌زمان با ماه رمضان ۱۴۰۳ کاشت حدود ۲ هزار نهال در آرامستان‌های تحت نظارت شهرداری مشهد از ابتدای سال ۱۴۰۳ کاهش آلودگی هوای مشهد امروز (۱۷ اسفند ۱۴۰۳) احتیاط! مشغول شهرتکانی هستیم روایت دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی از مشهد سال ۱۳۴۹ | مشهد شهر درخت‌هاست سردرگمی مراجعان در پیداکردن محل دفن اموات در آرامستان بهشت رضا (ع) تمرکز بودجه‌ ۱۴۰۴ مشهد بر توسعه پایدار و عدالت‌محوری
سرخط خبرها

شهروندسپاری

  • کد خبر: ۹۹۹۷۲
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
شهروندسپاری
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

«شهروندسپاری» واژه‌ای است که از مفهوم «جمع سپاری» اقتباس شده است. جمع سپاری یعنی تقسیم یک کار بین تعداد زیادی از افراد به گونه‌ای که هر فرد بخش کوچکی از آن را انجام دهد. جمع سپاری از ترکیب دو کلمه جمعیت و برون سپاری به معنای واگذاری امور به انبوه مردم تشکیل شده است.

شهروندسپاری نوعی از برون سپاری است که به گشایش فرایند نوآوری برای یکپارچه سازی و «انتشار شایستگی‌های بی شمار» از طریق امکانات وب اشاره می‌کند.

این شایستگی‌ها می‌تواند شایستگی‌های افراد (مثلا مردم، نظریه پردازان، گروه‌های مرجع، دانشمندان و مهندسان خلاق) یا جوامع سازمان یافته باشد؛ به عنوان مثال طبق ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون مذکور، شهرداری‌ها وظیفه دارند به درخواست شهروندانی که تقاضای صدور پروانه و گواهی یا پاسخ استعلام دارند، رسیدگی کنند.

شهرداری مشهد این گام مهم را از طریق شهروندسپاری خدمات در بستر الکترونیک با واگذاری فرایند‌های شهرسازی به شهروندان برداشته است.

این عمل از طریق مهندسی مجدد و با بازاندیشی بنیادین و ریشه‌ای فرایند‌ها برای دستیابی به پیشرفتی درخورتوجه در معیار‌های حساسی همچون کیفیت و سرعت خدمات تحقق می‌یابد. شهروندسپاری در راستای توسعه شهر هوشمند و با هدف تحقق شهروند پویا و استفاده از خرد جمعی و مشارکت شهروندان صورت می‌پذیرد.

این امر به شفاف سازی فرایندها، اصلاح و حذف فرایند‌های زائد، توسعه خدمات از طریق وب و خدمات دهی بدون محدودیت زمانی و مکانی می‌انجامد و بیشتر به وسیله فراخوان عمومی در رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های مجازی صورت می‌پذیرد.

نقطه اصلی تمرکز شهروند سپاری بر مشارکت دادن آحاد شهروندان در فعالیت‌هایی مانند «حل مسئله، مدیریت دانش، تولید اندیشه، توسعه ایده سازی و نوآوری، تولید و ارتقای فرایند‌های ارائه خدمات که بر کیفیت محصول، وفاداری و خشنودی دریافت کنندگان خدمات اثرگذارند و...» است.

این رخداد مشارکت جویانه، ویژگی‌هایی همچون غیرمتمرکز بودن، غیررسمی بودن، عمودی و افقی بودن ارتباطات و در انحصار نبودن اطلاعات را به همراه دارد.

شیوه چنین کسب وکاری بر مشارکت داوطلبانه جمعیت برای تولید فراورده‌های نوآورانه متمرکز است. ﺑﺮای ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در ﻓﺮاﯾﻨﺪ شهروندسپاری ﺑﺎﯾﺪ راهبرد‌های ﺟﺬب، ﺣﻔﻆ، ﻧﮕﻬﺪاری و اﻓﺰاﯾﺶ وﻓﺎداری شهروندان به روند تولید و توسعه خدمات، محل توجه قرار گیرد تا بتوان از آن‌ها برای حل مسائل کمک گرفت.

شهروندسپاری، رویکردی توسعه یافته است که شهروندان را صاحب اصلی شهر می‌داند و از آن‌ها می‌خواهد برای سرعت بخشیدن به روند تولید و خدمات دهی و همچنین کاهش هزینه‌ها در اداره امور، مشارکت جدی و فعالانه داشته باشند.

مدیریت شهری می‌تواند با آماده سازی ظرفیت‌های توسعه واگذاری امور به شهروندان در جهت توسعه شهر هوشمند، کاهش بروکراسی اداری و همچنین افزایش شفافیت درخواست‌ها به خصوص در حوزه شهرسازی گام بردارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->