دبیرخانه دائمی «مشهد، شهر ترمیمی» در شهرداری مشهد راه اندازی شد

  • کد خبر: ۱۰۲۳۶
  • ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
دبیرخانه دائمی «مشهد، شهر ترمیمی» در شهرداری مشهد راه اندازی شد
مهدی یعقوبی: هدف از راه اندازی دبیرخانه دائمی «مشهد، شهر ترمیمی» ترویج و فرهنگ سازی برای پیشگیری از جرم در حوزه مدیریت شهری و کم شدن جرم در شهر است.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در نشست بررسی اجرای طرح "مشهد، شهرترمیمی" که با حضور شهردار مشهد، دادستان عمومی و انقلاب استان خراسان رضوی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، رئیس کمیسیون حقوقی و رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد برگزارشد، گفت: طی مذاکره و هماهنگی با دستگاه قضایی و حوزه حقوقی و با موافقت شهردار مشهد قرار بر این شد تا دبیرخانه شهر ترمیمی را در شهرداری مشهد راه اندازی کنیم.
وی افزود: هدف از راه اندازی این دبیرخانه این است که طی آن بتوان عدالت ترمیمی را جایگزین عدالت کیفری در حوزه شهری کرده و با بستر سازی مناسب و استفاده از پتانسیل حوزه حقوقی، آموزش های لازم را به شهروندان ارائه دهیم تا مشارکت بیشتر شهروندان با مدیریت شهری را جلب نماییم.
وی اضافه کرد: اواخر سال گذشته همایشی تحت عنوان عدالت ترمیمی در حوزه شهری برگزار کردیم و در آنجا بحث های خوبی در خصوص جایگزینی عدالت ترمیمی با عدالت کیفری انجام شد تا با تغییر نگاه ها به این سمت حرکت کنیم که عدالت صرفا برخورد کیفری با جرائم نباشد، برخوردهایی که بعضا نتیجه عکس داشته است، بلکه به جای آن به سمت عدالت ترمیمی و به نوعی برخوردهای پیشگیرانه و احکام جایگزین حرکت کنیم.
یعقوی با بیان اینکه در‌ این راستا ارتباط خوبی با دستگاه قضایی برقرار و تفاهم نامه هایی در این زمینه به امضا رسید، اظهارکرد: در قالب این تفاهم نامه ها یکسری از موارد که در حوزه محیط زیست امکان داشت، جایگزین مجازات حبس و زندان شد به صورتی که طی آن افرادمتخلف به جای تحمل حبس به ارائه خدمات در حوزه نظافت شهر، جمع آوری زباله و درختکاری ملزم شدند.
وی تصریح کرد: اکنون نیز در حوزه معاونت خدمات شهر در حال بررسی هستیم تا کارهایی که می شود در حوزه مدیریت و خدمات شهری که پیشانی خدمات رسانی به مردم است را برای جایگزین شدن با مجازات حبس و زندان شناسایی کنیم.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: موضوع سد معبر، جمع آوری تابلوهای مزاحم، تخریب فضای سبز، قطع درختان و بسیاری از تخلفات در حوزه مدیریت شهری به دلیل نا آگاهی و نبود بستر فرهنگی اتفاق می افتد و برخوردهایی هم که با این تخلفات انجام می شود شاید تاثیر گذاری مناسبی نداشته باشد لذا در همین ارتباط شاید شهرداری مشهد اولین شهری است که تصمیم گرفته دبیرخانه دائمی شهر ترمیمی را در شهرداری راه اندازی کند.
وی گفت: در شهر ترمیمی به دنبال این هستیم که بسترهای لازم را برای فرهنگ سازی و ارائه آموزش های مورد نیاز برای انواع تخلفاتی که می تواند در حوزه شهری به ویژه خدمات شهری اتفاق بیفتد به شهروندان ارائه دهیم و از ظرفیت های تشکل های مردم نهاد برای تقویت مشارکت مردم در پیشبرد امور شهر استفاده کنیم.
یعقوبی افزود: در مجموع هدف از راه اندازی دبیرخانه دائمی " مشهد، شهر ترمیمی" ترویج و فرهنگ سازی برای پیشگیری از جرم در حوزه مدیریت شهری و کم شدن جرم در شهر است.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: معتقدیم در شهر ترمیمی، اگر تخلفی هم صورت گیرد می توان به جای عدالت کیفری و برخوردهای قهرآمیز از عدالت ترمیمی به عنوان جایگزین استفاده کرد. به عنوان نمونه اگر فردی درختی را قطع کرد موظف شود مدتی در حوزه درختکاری فعالیت کند یا در نگهداری فضاهای سبز مشارکت کند که این نوع برخورد تاثیر بیشتری در تغییر رفتار خواهدداشت.
گفتنی است، در این نشست راه اندازی دبیرخانه دائمی مشهد شهر ترمیمی، تشکیل هیئت اجرایی اجرای سازوکارهای ترمیمی متشکل از نمایندگان شهرداری و دادستانی،‌ تشکیل کارگروه های ترمیمی برای پیشبرد اهداف شهری و برگزاری جلسات ماهانه برای بررسی پیشرفت اقدامات انجام شده به تصویب رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->