اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

نطق غلامحسین صاحبی، عضو کمیسیون خدمات شهری در سی و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد

  • کد خبر: ۱۰۲۳۶۰
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
  • ۱
نطق غلامحسین صاحبی، عضو کمیسیون خدمات شهری در سی و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد
غلامحسین صاحبی، عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی مشهد، ناطق پیش از دستور سی و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بود.

به گزارش شهرآرانیوز، غلامحسین صاحبی، عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی مشهد ناطق پیش از دستور سی و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بود؛ متن نطق به شرح ذیل است:

عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همکاران عزیز، اصحاب رسانه و میهمانان حاضر در این جلسه.

تبریک عرض می‌کنم میلاد با سعادت مهدی فاطمه (عج) را خدمت حضار محترم و، ولی نعمتان حضرت علی ابن موسی الرضا (ع)؛ گرامی می‌داریم نام و یاد شهدا، امام شهدا، شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعین حرم و گرامی می‌دارم نام و یاد امام و آرزوی صحت و سلامت برای مقام عظمای ولایت را خواستارم.

در این ایام همه شاهدیم که قشر زحمتکش شهرداری در حوزه خدمات شهری، سازمان پارک‌ها و عزیزان در این حوزه به شدت در تلاش هستند تا ان شا الله استقبال خوبی از زائران شهر امام رضا (ع) داشته باشند.

در این رابطه لازم است توجه ویژه‌ای به این قشر داشته باشیم، در این مدت آسیب‌هایی برخی از این عزیزان در این بخش داشتند که ان شا الله پیگیری بشود تا در سال‌های آینده به صورت ایمن کار کنند تا این اتفاق‌ها نیفتد.

نکته‌ای که وجود دارد، جا دارد تشکر کنم از جناب شهردار، اخیرا در بحث پرداخت عیدی عزیزان کارگری حوزه شهرداری اقدام شد و از آن طرف رای دیوان و الحمد الله عیدی‌ها پرداخت شد.

در اینجا لازم است توجهی به این موضع داشته باشیم و عزیزان ما در شهرداری و شهردار محترم و معاونت خدمات شهری این است که عزیزانی که در این مقطع شبانه روز کار می‌کنند، شاهدید رنگ آمیزی‌های خیابان‌هایی که انجام می‌شود، از عزیزانمان کارگران حوزه رفت‌و‌روب استفاده می‌شود؛ آمدند در مناطق تعدادی از کارگران را آوردند در حوزه رنگ آمیزی و مابقی جور کمبود کارگر را می‌کشند با کار اضافی و فشار زیاد شهر را مدیریت می‌کنند.

خواهش من از شهردار این است که پیمان‌هایی که به حوزه خدمات شهری یا پیمانکار‌هایی که در حوزه رفت‌و‌روب کار می‌کنند حق و حقوق این عزیزان دیده و پرداخت شود؛ طی این مدت با تعداد زیادی از این کارگران صحبت کردم این عزیزان جرات نمی‌کنند حتی بیان کنند، چون اگر بیان کنیم و متوجه شوند دچار مشکل می‌شویم، لذا ما وظیفه داریم شورا و به خصوص شهرداری وظیفه دارند حق و حقوقات این عزیزان را ببینند و خدای نکرده برای آن‌ها مشکلی پیش نیاد، با امید کار کنند و این‌ها امیدوار شوند برای آینده ان شا الله.

یک موضوع بسیار مهم دیگری در حوزه کارگری وجود دارد، اینجا بحث شهرداری نیست، خطاب من نمایندگان محترم مجلس و وزیر محترم، جوان و انقلابی کار آقای عبدالملکی است که حتما به این موضع توجه کنند، استحضار دارید طبق قانون مجلس ۱۵ درصد عوارض پروانه‌هایی که در شهر صادر می‌شود باید برای بیمه کارگران استفاده شود؛ همین امسال در بودجه بررسی‌ای که من انجام دادم پرداختی که مردم بابت عوارض، به بیمه تامین اجتماعی می‌کنند بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان است.

من سوالم از نمایندگان محترم و وزیر کار این است که این دریافتی‌ها کجا هزینه می‌شود؟ صحبتی که با مسئول صنف کارگران داشتم از سال ۹۷ تا الان سهمیه‌ای برای بیمه کارگران ساختمانی اختصاص داده نشده است، بیش از ۱۳ هزار کارگر که مشغول‌اند در ساختمان‌ها دارند کار می‌کنند، در نوبت بیمه هستند.

متاسفانه هزینه‌ای برای این‌ها انجام نمی‌شود، این پول واقعا کجا خرج می‌شود؟ نمایندگان مجلس وظیفه دارند برای اجرای مصوبات اقدام کنند و این قشر کارگری که باید بیمه شوند؛ قشر کارگر کار بسیار سختی دارند، پنج سال که کار کنند به اندازه ۱۰ سال فرسوده می‌شوند، سختی کار بالایی دارند و این‌ها بیمه نشوند، آینده زندگی‌شان تامین نیست، الان خیلی از کارگرانمان که بیش از ۶۰ سال دارند، بیمه ندارند، بعضی‌ها ۱۰ تا ۱۵ روز بیمه دارند و بازنشست شدند، این‌ها به نظر من ظلمی است که به قشر کارگر انجام می‌شود و باید مسئولین مربوطه در این حوزه پیگیر باشند که این پول‌هایی که توسط شهروندان ما در شهر‌ها به حوزه تامین اجتماعی ریخته می‌شود به جا هزینه شود و عزیزان کارگر دغدغه آینده زندگی‌شان را نداشته باشند ان شاءالله.

موضوع دیگری که در این قسمت لازم است بدان پرداخته شود بحث سازمان بازآفرینی است، عزیزان چند سالی است که سازمان بازآفرینی شکل گرفته، وظیفه سازمان بازآفرینی این است که در حوزه‌های حاشیه شهر و برخی مناطق داخل شهر که مشکلات بافت فرسوده دارند، مشکلات را حل کنند.

در کنار وظایف سازمان بازآفرینی شورای شهر هم مصوباتی دارد که باید امور مردم تسریع شود؛ کار مردم، پروانه‌ها، بحث‌های دیگر و بازگشایی معابر همه این‌ها؛ این سازمان بازآفرینی شکل گرفته اعتبارات کلانی هزینه می‌شود و بیش از ۳۴ تا ۳۵ دفتر بازآفرینی ذیل این سازمان شکل گرفته، بودجه و امکانات می‌گیرند، خروجی این سازمان چیست؟ ما به عنوان اعضای شورای شهر باید پیگیر این مسئله باشیم.

یک سازمان عریض و طویل با این وضعیت با آن همه دفاتر خروجی ما در سال ۱۴۰۰ چیست؟ بررسی کردید چه اتفاقاتی در این حوزه افتاده است؟ چقدر از مشکلات مردم و دغدغه آن‌ها در این حوزه و دغدغه مدیران شهری و نوسازی در بافت فرسوده اتفاق افتاده است؟ چقدر تسهیل شده است دغدغه مردم در مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر؟ من بار‌ها در جلسه کمیته نظارتی این موضوع را مطرح کرده‌ام عزیزان ما در حوزه مناطق کم بخوردار به ویژه حاشیه شهر به امید شورای انقلابی رای دادند که تغییر اتفاق بیفتد و تسهیل شود امور مردم در این حوزه، ولی متاسفانه هیچ تغییری اتفاق نیفتاده است.

سازمان بازآفرینی حرف خودش را می‌زند و شهرداری مناطق حرف خودشان را می‌زنند، بار‌ها و بار‌ها موارد متعددی ارباب رجوعان را پیگیری می‌کنیم و تماس می‌گیریم با سازمان بازآفرینی می‌گویند زمین در حوزه بازآفرینی است و مشمول تمام مصوبات بازآفرینی است، ولی منطقه می‌گوید این بحث‌ها نیست و سند ندارید، قطعه زمین کوچک است و با هزار بهانه حاضر به پاسخگویی نیستند.

ما اعضای شورا و مدیریت شهری باید دریابیم و تکلیف سازمان و مناطق باید مشخص شود و تسهیل شود امور مردم؛ مردم دارند به شدت در این قسمت آسیب می‌بینند و نارضایتی گسترده‌ای در حوزه شهری و مدیریت شهری اتفاق افتاده است؛ مردم واقعا ناراضی هستند خودتان هم می‌دانید در ۶ ماه گذشته امید داشتد به جریان انقلابی رای دادند تحول اتفاق بیفتد، ارزانی اتفاق بیفتد، که نیفتاد گران‌تر هم شد؛ مصوبه بهره‌برداری موقتی که داده شد، متاسفانه کارشناسی دادگستری و هزینه‌ها نسبت به سال گذشته چندین برابر افزایش پیدا کرد، بعد از ۶ ماه تازه شورا به یک نتیجه رسید که بتواند حلش کند البته ان شا الله خروجی آن بعد از عید در مناطق شهرداری دیده شود و این موضوعی است که باید توجه کنیم.

اگر اعضای شورا مصوبه‌ای می‌دهند این مصوبه باید عملیاتی شود چرا که قول و وعده‌هایی داده شده است، شهردار در جلسه اولیه اشاره کردند، فایلشان هست که شهرداری بدهکار نیست اینقدر درآمد قابل استحصال است و مشکلی نداریم، چی میشه که شورای انقلابی در اولین جلسه آمدند بحث هر محله ۱۰ میلیارد تومان را مصوب کردند که می‌خواهیم کاری برای مردم بکنیم؛ خروجی این ۱۰ میلیارد تومان چه شد؟ الان دعوا شده است بین معتمدین محلات و شورای اجتماعی محلات که پول‌ها را چه کسی گرفته است؟

این بحث‌هایی است که مدیریت شهری احترام به مصوبات شورا باید داشته باشد و شورا و کمیسیون‌های مرتبط نیز باید پیگیر این موضوعات باشند که آسیب به اعتمادی که مردم به این جریان کردند، نخورد.

در انتخابات اخیر مردم با مشارکت آمدند و جریان انقلابی را انتخاب کردند، اگر این اعتماد خدچه دار شود قطعا جریان انقلاب و نظام در انتخابات‌های بعدی آسیب خواهد دید و لازم است که عزیزان رویکردهایمان را عوض کنیم.

در ۶ ماه گذشته هر رویکری که جریان داشته است، خروجی‌اش را مردم ندیدند چرا که اعتراضات گسترده در این قسمت‌ها وجود دارد، مردم باید لمس کنند خدمات را.

همت کنید بودجه‌ای که تصویب می‌شود عملیاتی شود در بحث بودجه‌ای که برای حاشیه شهر آمده می‌گویند ۳۸ درصد بودجه است نسبت به دوره قبل ۳۲ درصد بوده است؛ شهردار اعلام کرده است ۳۸ درصد برش بودجه حاشیه شهر را به شورا آوردند و بررسی کردیم و دیدیم همان نوع برش بودجه دوره اصلاحات است فقط چند درصدی اضافه کردند که ۳۸ درصد شده است، وقتی آیتم‌ها را بررسی کردیم دیدیم که این‌ها آلاچیق قبرستان و مسائل مختلف جزو حاشیه شهر است؛ شهردار در جریان نبودند وقتی موضوع مطرح شد اصلاح کردند الحمد الله، ولی الان که اصلاح شده رویکرد مدیریت شهری این است که شهردار بار‌ها تاکید کردند که در حاشیه شهر اگر بودجه‌ای اختصاص می‌دهیم ۱۰۰ درصد تخصیص می‌دهیم و این بودجه‌ای که امسال تصویب می‌شود و کمیسیون‌ها و شوای شهر زحمت کشیدید تغییراتی اتفاق افتاده است و آن چیزی که دیده بودند بیشتر برای حاشیه شهر در کمیسیون‌ها و تلفیق اتفاق دیده شود و بتوانیم بودجه را عملیاتی کنیم.

این که بگوییم ۱۰۰ درصد تخصیص، ولی بعدش مثل بودجه ۱۴۰۰ که بازگشایی معابر ۱۰۰ میلیارد تومان بوده، ولی یک ریال هزینه نشد، ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه برای تملک فضای سبز بوده، ولی یک ریالش هزینه نشد، ۱۰ میلیارد محلات هیچ کدام هزینه نشد و امیدواریم اگر ان شا الله امروز بودجه‌ای تصویب می‌شود همه متحد باشیم کمیسیون‌ها پیگیری باشند که تخصیص‌های لازم به خصوص در محلات کم برخوردار که قول تخصیص ۱۰۰ درصدی داده شده است ان شا الله عملیاتی شود تا مردم طعم خدمت را در مناطق محروم و کم برخوردار ببینند.

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
حسن امرغان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
0
0
سلام اقای دکتر ممنونم از اینکه بفکر کارگر وقشر محروم هستید خدا خیرتان بدهد اجرتان با صاحب الزمان (ع)
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->