فرهاد مشیری، هنرمند سرشناس، درگذشت «پلنگ آناتولی» برای شبکه نمایش دوبله شد ادامه پخش «حسینیه تهران» در دهه دوم محرم + زمان پخش پخش فیلم «۱۴۰۸» هافستورم در تلویزیون از امشب (۲۷ تیر ۱۴۰۳) «پیر پسر» لیلا حاتمی و حامد بهداد در ایرلند برگزیده شد فراخوان جشنواره مشترک نقاشان ایران و روسیه اعلام شد معرفی کتاب | درباره کتاب «پنداشت تربیت» اثر جودیت ریچ هریس درباره نقش «جانی دپ» در فیلم «کارناوال در پایان روزها» نقاشی‌های خیره‌کننده از زندگی روزمره مردم در مقبره چینی + عکس پروژه مسکن هنرمندان چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟ وزیر ارشاد: حداکثر حمایت از هنرمندان ممنوع الکار انجام شده است | جایی که هنرمندان خطا کردند، هم حمایت کردیم توضیحات دبیر شورای صنفی نمایش درباره ابهامات آیین‌نامه اکران سال ۱۴۰۳ | از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن حق وتو غلبه بازار بر هنر، کتیبه نویسی را از عیار انداخته است رئالیتی شوی «شکارچی» از شبکه خانگی + جزئیات «زینب (س) اسیری رفت و ما بر جای بودیم» | کم‌توجهی به زنان کربلا و بانوان دفاع مقدس در ادبیات فارسی آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره نانو و رسانه ۱۴۰۳+ جزئیات
سرخط خبرها

پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در ۱۳ منطقه مشهد برگزار می‌شود

  • کد خبر: ۱۰۳۹۵۲
  • ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد در ۱۳ منطقه مشهد برگزار می‌شود
پانزدهمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت مشهد بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا امسال به شکلی متفاوت تدارک دیده شده و به جای برگزاری در یک مکان قرار است با حمایت شهرداری مشهد در سیزده منطقه شهری میزبان مردم باشد.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز - نمایشگاه قرآن و عترت مشهد از ۸ تا ۱۷ رمضان مصادف با ۲۱ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ به مدت ۱۰ شب از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۲:۳۰ برگزار می‌شود. پانزدهمین دوره این رویداد بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا امسال به شکلی متفاوت تدارک دیده شده و به جای برگزاری در یک مکان قرار است با حمایت شهرداری مشهد در سیزده منطقه شهری میزبان مردم باشد. هم زمان با نزدیک شدن آغاز به کار پانزدهمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت مشهد روز گذشته در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی نشستی برپا شد و جزئیاتی درباره نحوه برگزاری این رویداد از سوی متولیان امر ارائه شد که در ادامه می‌خوانید.

برگزاری نمایشگاه به صورت غیرمتمرکز

محمد حسین زاده، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به فراهم شدن برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت مشهد بعد از دو سال وقفه به دلیل فروکش کردن کرونا و انجام واکسیناسیون گفت: قرآن کتاب زندگی انسان هاست، از این رو شاید اصلی‌ترین کاری که متولیان حوزه فعالیت‌های قرآنی بر عهده دارند، این است که قرآن را به زندگی انسان‌ها بیاورند.

به گفته او، بسیاری از کاستی‌ها و مشکلاتی که امروز در مسائل مختلف اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه ما وجود دارد، به خاطر این است که قرآن و معارف قرآنی وارد زندگی مان نشده است.

حسین زاده، با اشاره به دو ویژگی پانزدهمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت مشهد بیان کرد: در این دوره مردم برگزارکننده نمایشگاه قرآن هستند و ارشاد، شهرداری و دیگر سازمان‌ها تنها بسترساز و پشتیبان هستند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: امسال مجموعه اتحادیه مؤسسات قرآنی که مجموعه‌ای از مؤسسات قرآنی سطح استان است اعلام آمادگی کردند و ما هم برگزاری نمایشگاه را برعهده آن‌ها گذاشتیم.

او تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه بعد از دو سال وقفه سختی‌های خودش را دارد، چون مؤسساتی که در این مدت به دلیل کرونا برنامه‌های پژوهشی و آموزشی شان کم رنگ شده بود، باید خودشان را دوباره بازسازی و آماده ارتباط با مخاطب کنند؛ بنابراین امیدواریم این نمایشگاه سبب تقویت و ایجاد روحیه بین فعالان قرآنی شود.

حسین زاده، درباره ویژگی دوم نمایشگاه قرآن امسال هم یادآور شد: ما تغییری در برگزاری نمایشگاه امسال ایجاد کردیم که به جای یک نمایشگاه متمرکز در یک نقطه از شهر، سیزده نمایشگاه غیر متمرکز داشته باشیم. این سیزده نقطه به اضافه نمایشگاه قرآن حرم مطهر رضوی، چهارده نمایشگاه می‌شوند. همچنین پانزده شهرستان استان نمایشگاه اختصاصی خودشان را خواهد داشت.

او درباره اهداف برگزاری نمایشگاه به صورت غیرمتمرکز بیان کرد: وسعت شهر مشهد بالاست و نمایشگاه اگر قرار باشد فقط در یک نقطه از شهر برگزار شود، ممکن است خیلی از مردم به دلیل دسترسی نداشتن به وسایل نقلیه یا دوری مسافت و یا محدود بودن بازه زمانی ساعت برگزاری نمایشگاه نتوانند از آن بهره ببرند، از این رو تصمیم بر این گرفته شد با برگزاری نمایشگاه در سیزده نقطه مشهد، هزینه و زمان رفت و آمد را برای علاقه‌مندان به حوزه قرآن و عترت کم کنیم تا مردم ساکن در هرکدام از مناطق بتوانند به نمایشگاه منطقه خودشان مراجعه کنند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: هدف ما این بود به جای آنکه مردم به نمایشگاه قرآن بیایند ما نمایشگاه قرآن را نزد مردم ببریم. از این رو عوامل نمایشگاه قرآن و شهرداری مشهد تلاش کردند تا نقاطی را انتخاب کنند که مردم به صورت بالقوه در زمان افطار شب‌های ماه رمضان در آنجا حضور پیدا کنند.

حسین زاده، در پاسخ به شهرآرا درباره رویکرد این دوره از نمایشگاه نیز توضیح داد: در حاشیه تمامی این نمایشگاه‌ها برنامه‌های جنبی و مراسم گفت وگومحور و سخنرانی با حضور مشاوران خواهیم داشت تا درباره گره‌های فکری که در ذهن مخاطب در مسائل فرهنگی و دینی و کشوری است گفتگو‌هایی در حوزه تبیینی صورت گیرد. البته تبیین فقط به گفتگو و سخن محدود نمی‌شود. کتاب و محصولات فرهنگی و هنری مختلفی در رشته‌های مختلف هم داریم که می‌تواند یک ابزار تبیینی باشد.

فراهم کردن زیرساخت‌ها از سوی شهرداری

یوسف اسماعیل زاده، معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: ما در مجموعه شهرداری مشهد همکاری لازم را در حوزه آماده سازی زیرساخت برای برگزاری نمایشگاه خواهیم داشت تا تشکل‌های مختلف قرآنی و نمایشگاه را با شیوه متفاوت و در دل محلات و مناطق برگزار کنند.

به گفته او، شهرداری امسال علاوه بر اینکه زیرساخت را فراهم می‌کند در حاشیه نمایشگاه‌ها ویژه برنامه‌ای با عنوان «شهر مهمان ماه» را برگزار می‌کند.

اسماعیل زاده یادآور شد: در برخی از مناطق فقط ترتیل خوانی خواهیم داشت. در برخی مناطق یک ساعت اول ترتیل خوانی و یک ساعت دوم جنگ قرآنی است که محتوای آن پرداختن به سوره نور است و مسابقه، سخنرانی و اجرای گروه‌های سرود هم خواهیم داشت.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد همچنین بیان کرد: ما آمادگی داریم در شب‌های قدر هم زیرساخت‌های لازم را برای مجموعه‌های مختلف فراهم کنیم.

معرفی ظرفیت‌های مردمی

حجت الاسلام مجیدی، درباره غرفه‌های درنظر گرفته شده نیز توضیح داد: غرفه‌های کتب مذهبی و قرآنی، کودک و نوجوان، مشاوره‌های قرآنی و سبک زندگی، معرفی مؤسسات، قاریان و حافظان هر منطقه، معرفی آثار نفیس قرآنی هر منطقه، غرفه عفاف و حجاب، غرفه فناوری اطلاعات و نشر دیجیتال، اکران فیلم و مستند‌های فرهنگی، غرفه گفتمان سازی با نخبگان فرهنگی قرآنی منطقه و غرفه معرفی ظرفیت‌های مردمی مثل هیئت‌های مذهبی و کانون‌های فرهنگی را خواهیم داشت که البته در برخی مناطق دقیقا همین غرفه‌ها و در برخی مناطق بعضی عناوین متفاوت خواهد بود.

حجت الاسلام حجت مجیدی بیلندی، مدیر عامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هدف ما از برگزاری نمایشگاه جدا از جهاد تبیین و بیان دستاورد‌های قرآنی که جزو ضرورت‌های نمایشگاه است، نشان دادن ظرفیت‌های مردمی هر منطقه به مردم خود آن منطقه است. چون یکی از مشکلاتی که ما در حوزه فعالیت‌های قرآنی داشتیم و داریم این است که مردم اطلاعات کافی درباره دستاورد‌های قرآنی منطقه خودشان ندارند.

او یادآور شد: هدف دیگر ما باز طراحی فعالیت‌های مؤسسات و تشکل‌های مردمی است. چون ما معتقدیم که در سال ۱۴۰۱ مؤسسات باید به سمت و سوی گام دوم انقلاب حرکت کنند و نمایشگاه فرصتی است برای اینکه ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های جدید شناسایی شود. به گفته او در اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان رضوی ۴۰۰ تشکل مردمی وجود دارد. در کنار آن‌ها نیز از ۳ هزارو ۷۰۰ جلسه قرآنی و شناسنامه دار و بیش از ۵ هزار فعال قرآنی نیز حضور دارند. همچنین علاوه بر حضور یک نماینده در هر منطقه حداقل برای هر منطقه ۱۰ غرفه را در نظر گرفته شده است و تا الان بیش از دویست غرفه تکمیل شده است.

حمید صمدی، سرپرست گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این نشست پانزده شهرستانی که میزبان نمایشگاه قرآن خواهند بود را معرفی کرد و و گفت: در شهر‌های نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام، فریمان، قوچان، کاشمر، رشتخوار، بینالود، سرخس، فیروزه، گناباد، چناران، تایباد و درگز هم نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود.

او همچنین بیان کرد: بیست و نهمین دوره نمایشگاه قرآن کریم تهران هم یک هفته بعد از افتتاح نمایشگاه استان آغاز به کار می‌کند که یکی از بخش‌های آن بخش استان هاست. براین اساس غرفه ویژه قرآنی استان خراسان رضوی آنجا برپا خواهد شد تا دستاورد‌های مؤسسات و تشکیلات قرآنی و بعضی دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی آنجا ارائه شود.

***
منطقه یک بوستان بخارایی، منطقه ۲ پارک حجاب، منطقه ۳ بوستان بهار (خواجه ربیع)، منطقه ۴ بوستان ارم، منطقه ۵ شهید آوینی ۵۷ حسینیه مدافعان حرم، منطقه ۶ بوستان اردیبهشت (شهرک شهید رجایی)، منطقه ۷ بوستان بانوان، منطقه ۸ بوستان کوهسنگی، منطقه ۹ بوستان وفا، منطقه ۱۰ بوستان نیلوفرآبی، منطقه ۱۱ ضلع غربی بوستان ملت، منطقه ۱۲ آرامگاه فردوسی و منطقه ثامن تقاطع نواب و شارستان محل‌های برگزاری نمایشگاه‌های قرآن هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->