کمیته مشترک اقتصادی مشهد-صنعا-غزه تشکیل شد| تمرکز بر پروژه‌های بازسازی در طرح خواهرخواندگی نصب ۳۴ هزار مترمربع چمن مصنوعی توسط شهرداری مشهد در ٣٠ زمین ورزشی انجام بیش از ۳۱۵ میلیون سفر توسط ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سال ۱۴۰۳ سرپرست روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس منصوب شد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) مشهد و دردسر‌های یک روز واحد برای تعطیلی شهر فرودگاهی مشهد در انتظار تصمیم مسئولان ملی شهردار مشهد مقدس: تعامل و همراهی ایجادشده در استان برای خدمت صادقانه، جای شکر دارد + فیلم جزئیات اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ | تمدید اعتبار کالابرگ‌ها تا خرداد ماه فرماندار مشهد: سال ۱۴۰۴ نقطه عطفی در هم‌افزایی و انسجام مدیریتی شهر مشهد است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: فرصت خدمت به امام‌رضا(ع) را قدر بدانید، این فرصت نباید صرف حاشیه شود معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد: رضایتمندی زائران و مجاوران از برنامه‌های استقبال از بهار، امسال افزایش چشمگیری یافته است ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) انجام بیش از ۷میلیون و ۲۴۱هزار سفر از طریق مترو مشهد در اسفند ۱۴۰۳ قلندرشریف: خدمات شهرداری مشهد الگوی شهر‌های کشور شده است چاله آسانسور در مشهد قربانی گرفت (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) ثبت ۲۵ فقره سرقت کامپیوتر خودرو در مشهد (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) تاریخچه‌ای از ساخت بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد | اولین بیمارستان تامین اجتماعی در مشهد آخرین وضعیت پروژه میدان شهید فهمیده مشهد | گره ترافیکی بولوار توس باز می‌شود (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) پیشخان‌های زیارت مشهد، تحقق معماری اسلامی‌ایرانی در شهر محله اسماعیل آباد مشهد در تب و تاب توسعه | دیدار مردمی نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی و مسئولان شهری هوای کلانشهر مشهد در وضعیت هشدار (۲۳ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

اداره شهر از منظر دیگر

  • کد خبر: ۱۱۱۷۶۶
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
اداره شهر از منظر دیگر
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

در یکی از بند‌های مهم چرخش‌های تحول آفرین سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، بر موضوع «مدیریت هماهنگ و تقسیم کار بین نهادی به جای مدیریت جزیره‌ای و برنامه‌های بخشی» تاکید شده است.

امروز مدیریت شهری تکالیف چالشی و مهمی برای اداره شهر پیش روی خود دارد؛ ازطرفی قوانین ناکارآمدی که گاه سال‌ها از عمر تصویب آن‌ها گذشته است و نیاز به تازه گردانی دارد و در کش وقوس روند‌های اداری گرفتار شده است، ازطرفی نبود مدیریت یکپارچه شهری که تناسب دامنه اختیارات و وظایف را برای مسئولان اداره شهر کاملا به هم زده است و از طرف دیگر، مطالبات عمومی شهروندان، دولت و رسانه‌ها از مدیریت شهری که هر روز بیشتر و بیشتر هم می‌شود.

البته اینکه آرام آرام شهرداری‌ها پشتوانه‌ای مناسب برای دولت و مردم در شهر‌ها محسوب شده اند و به خصوص در بحران‌ها و بزنگاه‌ها بسیاری از مشکلات را حل می‌کنند، اتفاق خوبی است، اما قاعدتا پاسخ به آن، نیازمند تحقق پیش نیاز‌هایی است.

یکی از این پیش نیازها، مدیریت، هماهنگی و تقسیم کار مناسب بین نهادی است. نقطه ایده آل برای شهر، رسیدن به سیستم جامع و یکپارچه مدیریت شهری است که باتوجه به وضعیت فعلی نظام اداری کشور، تحقق آن بسیار زمان گیر و پرهزینه است، بنابراین اکنون که این مهم در مرحله اجرا با مشکلات فراوانی روبه روست، باید با ایجاد هماهنگی‌های مناسب، نشست و تعامل منظم و مستمر بین مسئولان، نگاه جزیره‌ای و برنامه‌های بخشی را کنار زد و به سمت وحدت در هدف و عمل برای پیشرفت شهر حرکت کرد.

شهر درحال توسعه و پیشرفت است و هر روز عرصه‌های جدیدی برای تلاش و فعالیت پیش روی شهرداری‌ها قرار می‌گیرد، پس نمی‌توان منتظر تشریفات اداری ماند. باید با رویکرد عالمانه و منطقی برای تعریف صحیح و مناسب مسائل شهری و به کارگیری راه حل‌های بهینه اقدام کرد و با هم اندیشی و مشارکت همه مسئولان در نهاد‌های مختلف، از محدودیت‌ها و بهانه‌ها گذر کرد و توفیقات سیستم را رقم زد.

اکنون در ساختار مدیریت شهری، تعامل و ارتباطات درون و میان نهادی، اهرمی برای بهینه سازی عملکرد سازمانی به حساب می‌آید و بسیاری از ناکارآمدی‌های مدیریت شهری که درحال حاضر وجود دارد، به ویژه در کشور‌های درحال توسعه، ناشی از تنوع و تکثر چالش‌های شهری و نبود امکانات و توانایی حداکثری مدیریت شهری برای حل مسائلی همچون فقر، بیکاری، ناهنجاری‌های اجتماعی، تراکم اخلاقی، حاشیه نشینی، ترافیک و... است.

شهر پیشرفت نمی‌کند مگر با مشارکت و وحدت در هدف و عمل میان مدیریت شهرداری، نهاد‌های شهری و شهروندان.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->