فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

عصر عاشورا؛ یادمان جاودان محمود فرشچیان

  • کد خبر: ۱۱۹۲۳۶
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
عصر عاشورا؛ یادمان جاودان محمود فرشچیان
درباره محمود فرشچیان، هنرمندی که با نقش‌ها و طرح‌های ظریفش داستان تعریف می‌کند

امیرمنصور رحیمیان | شهرآرانیوز؛ خط ها، رنگ‌ها و فرم ها، به همراه استفاده از نشانه‌های معروف بصری، قدرتمندترین ابزار برای تعریف کردن هر داستانی هستند. این قاعده در تمام روایت‌هایی که تا الان به تصویر درآمده اند، مصداق دارد. در طول تاریخ هنر اسلامی، یکی از بیشترین روایت‌هایی که به شکل نقش و نگار، برای آدم‌ها تعریف شده، واقعه کربلاست. هر هنرمندی هم به فراخور قدرت قلم و ارادتش به اباعبدا...  (ع) نقشی از آن واقعه عظیم را به تصویر درآورده است.

نقشی که در آن از نشانه‌های بصری معروفی که از قبل برای مردم شناخته شده اند، استفاده کرده و خود و هنرش را به این واقعه گره زده تا رد خود و هنرش در تاریخ گم نشود. استاد محمود فرشچیان هم از این دست هنرمندان است که با آثار دینی و مذهبی خود، توانسته این مهم را انجام بدهد. او بی شمار آثار مینیاتور و نقاشی فاخر را در طول عمر خود، نقش زده که پشت هر کدام از آن‌ها دریایی از شیفتگی به اهل بیت و امام حسین (ع) و خاندان مطهرش، موج می‌زند.

معروف‌ترین اثرش تابلوی «عصر عاشورا» که روایت بازگشت اسب امام حسین (ع) به خیمه هاست، غمی عمیق را در دل زنده می‌کند. انگار فرشچیان در تعریف این روایت، از همه عناصر نهایت استفاده را برده است. با نور، بافت و ضربه‌های ریز قلم جزئیاتی را به تصویر درآورده که برای هرکدام می‌شود یادداشتی طولانی نوشت. ولی در حقیقت ماجرا شاید می‌خواسته بشر را همواره در عصر عاشورا و پس از واقعه‌ای خون بار، نگه دارد. او استادانه با استفاده از رنگ‌های کدر و کهنه، این واقعه را تکرار شونده، قدیمی‌تر و کش دارتر از روز دهم محرم سال ۶۱ هجری تصویر می‌کند.

محمود فرشچیان، متولد چهارم بهمن سال ۱۳۰۸ در شهر اصفهان است. پدرش فرش فروش بود و طرح‌ها و رنگ‌ها را می‌شناخت. برای همین او را نزد «میرزا آقا امامی» برد. میرزا هم به سرعت، هوش و رنگ شناسی محمود را کشف کرد و بعد‌ها نزد عیسی بهادری به سفر در جهان رنگ‌ها ادامه داد. پس از آن دانش آموخته مدرسه هنر‌های زیبای اصفهان شد و برای ادامه تحصیل به اروپا سفر کرد.  با اینکه اکنون در خارج از ایران ساکن است، ولی هیچ وقت از ارادتش به ایران و اباعبدا... و دیگر امامان معصوم کم نشده است. او در سفر‌های فصلی خود به ایران، این عشق را همچون جواهری گران بها جلا می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->