مدیر عالی حرم مطهر رضوی در بازدید از شهرآرا مطرح کرد: شهرآرا؛ صدای شهر امام رضا (ع) در سطح ملی و فراملی + فیلم جیمز کامرون: ساخت «آواتار» برای پول نبود پیام تبریک رئیس سازمان صداوسیما به مناسبت روز خبرنگار جدیدترین خبر سلامتی اکبر عبدی از زبان خودش (۱۷ مرداد) بازیگر سریال «خاندان اژدها» به «جنگ ستارگان» پیوست زمان پخش سریال عملیات مهندسی + تیزر اجرای یک تئاتر توسط کانون پرورش فکری کودکان در عراق «رویاشهر» ۲۰ میلیاردی شد فیلم مرد عینکی امشب (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) در «هفت» نقد می‌شود پیام قالیباف به مناسبت روز خبرنگار | مجلس برای تصویب لوایح دولت در حمایت از خبرنگاران آمادگی دارد آخرین وضعیت سلامتی اکبر عبدی از زبان دخترش خبرنگاری دل می‌خواهد ده‌نمکی: اکبر عبدی بزودی مرخص می‌شود خبرنگاران، حافظان حافظه جمعی یک ملت هستند پیام شهردار مشهد به مناسبت ۱۷ مرداد، روز خبرنگار خبرنگار، صدای حقیقت؛ از خیابان‌های وطن تا ویرانه‌های غزه پیام رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی به مناسبت روز خبرنگار بسته اینترنت هدیه خبرنگاران فعال شد (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) آخرین وضعیت جسمی محمود فرشچیان (۱۷ مرداد ۱۴۰۴) حضور سریال وحشی در بخش رسمی جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو
سرخط خبرها

عصر عاشورا؛ یادمان جاودان محمود فرشچیان

  • کد خبر: ۱۱۹۲۳۶
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
عصر عاشورا؛ یادمان جاودان محمود فرشچیان
درباره محمود فرشچیان، هنرمندی که با نقش‌ها و طرح‌های ظریفش داستان تعریف می‌کند

امیرمنصور رحیمیان | شهرآرانیوز؛ خط ها، رنگ‌ها و فرم ها، به همراه استفاده از نشانه‌های معروف بصری، قدرتمندترین ابزار برای تعریف کردن هر داستانی هستند. این قاعده در تمام روایت‌هایی که تا الان به تصویر درآمده اند، مصداق دارد. در طول تاریخ هنر اسلامی، یکی از بیشترین روایت‌هایی که به شکل نقش و نگار، برای آدم‌ها تعریف شده، واقعه کربلاست. هر هنرمندی هم به فراخور قدرت قلم و ارادتش به اباعبدا...  (ع) نقشی از آن واقعه عظیم را به تصویر درآورده است.

نقشی که در آن از نشانه‌های بصری معروفی که از قبل برای مردم شناخته شده اند، استفاده کرده و خود و هنرش را به این واقعه گره زده تا رد خود و هنرش در تاریخ گم نشود. استاد محمود فرشچیان هم از این دست هنرمندان است که با آثار دینی و مذهبی خود، توانسته این مهم را انجام بدهد. او بی شمار آثار مینیاتور و نقاشی فاخر را در طول عمر خود، نقش زده که پشت هر کدام از آن‌ها دریایی از شیفتگی به اهل بیت و امام حسین (ع) و خاندان مطهرش، موج می‌زند.

معروف‌ترین اثرش تابلوی «عصر عاشورا» که روایت بازگشت اسب امام حسین (ع) به خیمه هاست، غمی عمیق را در دل زنده می‌کند. انگار فرشچیان در تعریف این روایت، از همه عناصر نهایت استفاده را برده است. با نور، بافت و ضربه‌های ریز قلم جزئیاتی را به تصویر درآورده که برای هرکدام می‌شود یادداشتی طولانی نوشت. ولی در حقیقت ماجرا شاید می‌خواسته بشر را همواره در عصر عاشورا و پس از واقعه‌ای خون بار، نگه دارد. او استادانه با استفاده از رنگ‌های کدر و کهنه، این واقعه را تکرار شونده، قدیمی‌تر و کش دارتر از روز دهم محرم سال ۶۱ هجری تصویر می‌کند.

محمود فرشچیان، متولد چهارم بهمن سال ۱۳۰۸ در شهر اصفهان است. پدرش فرش فروش بود و طرح‌ها و رنگ‌ها را می‌شناخت. برای همین او را نزد «میرزا آقا امامی» برد. میرزا هم به سرعت، هوش و رنگ شناسی محمود را کشف کرد و بعد‌ها نزد عیسی بهادری به سفر در جهان رنگ‌ها ادامه داد. پس از آن دانش آموخته مدرسه هنر‌های زیبای اصفهان شد و برای ادامه تحصیل به اروپا سفر کرد.  با اینکه اکنون در خارج از ایران ساکن است، ولی هیچ وقت از ارادتش به ایران و اباعبدا... و دیگر امامان معصوم کم نشده است. او در سفر‌های فصلی خود به ایران، این عشق را همچون جواهری گران بها جلا می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->