تأکید حجت الاسلام قرائتی بر لزوم احیای زکات در سراسر کشور طرح «زندگی با آیه‌ها» با هدف تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن اجرا می‌شود پخش زنده مراسم تشییع پیکر شهید نصرالله از شبکه قرآن آزمون مرحله استانی رقابت علمی طلاب خواهر، چهارشنبه (۸ اسفند ۱۴۰۳) برگزار می‌شود بیمار در چه صورتی می‌تواند روزه نگیرد؟ | فتوای آیت الله خامنه‌ای درباره روزه بیماران چگونه می‌توان جریان فقهی جدید ایجاد کرد؟ تصمیمات لازم برای ارائه خدمات بهتر به زائران عتبات گرفته می‌شود رونمایی از مجموعه آثار فقه بورس و اوراق بهادار مراسم گرامیداشت شهید سیدحسن نصرالله فردا (۵ اسفند ۱۴۰۳) در سراسر کشور برگزار می‌شود آخرین مهلت ارائه مقالات به دبیرخانه چهارمین همایش بین‌المللی اربعین اعلام شد + جزئیات حرم امام‌رضا(ع) میزبان برگزاری مراسم هم‌دردی با مردم لبنان می‌شود دریافت ۲۲۴ اثر در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد مقدس برگزار می‌شود آمادگی یادمان‌های دفاع مقدس برای برگزاری اعتکاف رمضان ۱۴۰۳ رونمایی از آثار جدید پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) آیین نقاره‌زنی حرم رضوی، روایتی ۵۰۰ساله از عشق و ایمان برنامه افزایش ۲برابری پایگاه‌های قرآنی خراسان رضوی در ۲ سال آینده روزی برای تو اینجا چراغی روشن است | در باب راه‌های رونق مسجد همگانی‌سازی تدبر در قرآن کریم ضروری است
سرخط خبرها

اسلام و گستره وحدت در جوامع بشری

  • کد خبر: ۱۲۸۶۴۴
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
اسلام و گستره وحدت در جوامع بشری
با مراجعه به آموزه‌های قرآنی خواهیم یافت که توصیه اسلام به ضرورت هم گرایی در جوامع بشری منحصر به موردی خاص نیست، بلکه به وحدت در سه سطح جامعه جهانی، ادیان آسمانی و جامعه ایمانی تأکید می‌شود.

با مراجعه به آموزه‌های قرآنی خواهیم یافت که توصیه اسلام به ضرورت هم گرایی در جوامع بشری منحصر به موردی خاص نیست، بلکه به وحدت در سه سطح جامعه جهانی، ادیان آسمانی و جامعه ایمانی تأکید می‌شود.

الف: هم گرایی در جامعه جهانی

هم گرایی انسان‌ها در سراسر گیتی با صرف نظر از زبان، زمان، نژاد، رنگ، ملیت و دین مورد حمایت قرآن است. در قرآن محور وحدت، انسانیت انسان‌ها معرفی شده است. آنچه در تفسیر واژه «امت» آمده است، تأییدی بر این مطلب است که گفته اند: منظور از امت، جماعتی بزرگ است که خدا برای هدایت آن جماعت پیامبری را فرستاده باشد، ازجمله آنکه مردم به آن پیامبر ایمان بیاورند یا آیین وی را انکار کنند.

ازاین رو، به استناد آیاتی مانند «قل یا أی‌ها الناس إنی رسول ا... إلیکم جمیعا» و «و ماأرسلناک إلا رحمة للعالمین» همه جوامع بشری امت محمدی هستند، هرچند برخی به آن حضرت ایمان نیاورده باشند. ازاین روست که امت محمدی را به دو گروه «امة‌الإجابة» و «امة‌الدعوة» تقسیم کرده اند.

منظور از گروه نخست کسانی اند که دعوت پیامبر اسلام (ص) را اجابت کرده و به آیین او ایمان آورده اند و مقصود از گروه دوم افرادی اند که به آیین اسلام دعوت شده اند، اما تاکنون به این آیین ایمان نیاورده اند. اینکه قرآن کریم انسان را از هر رنگ و نژادی، از یک پدر و مادر معرفی کرده است، دلیلی بر این مطلب است که فرمود: «إنا خلقناکم من ذکر و اُنثی.» به استناد این گونه آیات است که امام علی (ع) مردم را به دو دسته همسان در آفرینش و همانند در عقیده تقسیم کرده است و می‌فرماید: «فإنهم صنفان إما أخ لک فی الدین او نظیر لک فی الخلق.»

ب: هم گرایی میان پیروان ادیان آسمانی

قرآن کریم حقیقت ادیان آسمانی را امری واحد دانسته و همه را به معنای تسلیم شدن برابر خداوند بزرگ معرفی کرده و سه اصل بنیادین توحید، نبوت و معاد را از اصول مشترک این دین شمرده است که همه ادیان آسمانی بر آن اتفاق نظر دارند. باتوجه به همین مشترکات است که قرآن آن‌گاه که از اتحاد پیروان ادیان آسمانی سخن به میان آورده، همه را به اصول مشترک و ازجمله توحید فراخوانده است و می‌گوید: «ای اهل کتاب، به سخنی روی آورید که میان ما و شما یکسان است. به جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم.»

ج: هم گرایی در جامعه ایمانی

آیه «إنما المؤمنون إخوة» فرهنگ برادری و هم گرایی ایمانی را در جامعه توحیدی پی ریخت و پیوندی عمیق با محوریت ایمان میان یگانه پرستان پدید آورد. این پیوند با سخنانی مانند «المؤمن أخو المؤمن» و «المسلم أخو المسلم» تأکیدی دوچندان یافت. روشن است که قرآن کریم این پیوند را پیوندی صوری و تشریفاتی نمی‌داند، بلکه پیوندی عمیق و رابطه‌ای مسئولیت آفرین می‌داند. ازاین رو، همگان را موظف کرده است هر تازه واردی که توبه کند و بخواهد به جامعه ایمانی درآید، او را در جمع برادرانه خود بپذیرند و دیگر برادران ایمانی را در کار‌های نیک و پارسایی یاری کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->