سارا سادات پاد | شهرآرانیوز؛ پس از رحلت پدر گرامیش که حاکمِ عادلِ جهان اسلام بود، در مقام یک ناظرِ و دیدبان میدان وگنشگرِ در متن ، تمام جسم و روح خود را سپر قرار داد تا حاکمیت از مسیری که در غدیر بر آن وفاق بود، منحرف نگردد. همه امت درآن روز گرم وسوزان بااجتماع حول پدرش بیعت کرده بودند که برای حکمرانی شایسته، با ولایت علی متحد باشند تا جلوی انحراف گرفته شود.
بزرگترین مظهر اجتماع آینده پژوهانه در جغرافیای جهان اسلام شکل گرفت و پیامبر خدا رسالتش را تمام و کمال انجام داد.
حالا وبعد از پیامبر، این سرمایه عظیم در مقابل چشمان حضرت زهرا، توسط الیگارشی قدرت وثروت در حال فروپاشی و دوقطبی شدن بود .
روح آزاده این آقازاده ،نجیب زاده ،بانوی سیاسیِ لطیف وریحانه، از انحراف از معیارهای حکومت اسلامی آزرده بود.
حضرت برای مصون ماندن اصل شایسته سالاری و برای بیداری و توجه دادن بررگان ونخبگان جامعه، به درب منازل آنها مراجعه می کرد و آنها را از مخاطرات مطلع می کرد .
حضور پر صدا و پر تاثیر فاطمه سلام الله علیها در اجتماع به منظور مقابله با کژی، خواب آرام را از ناشایستگان گرفت به گونه ای که دیگر تحمل شنیدن صدای حق فاطمه را نداشتند .
در مسیر پر خطر کنشگری اجتماعی و سیاسی، کودکان خود را نیز همراه خود می برد ولی این حضور، بهانه فراموشی نقش مادری فاطمه هم نشد و کودکانش درس حق طلبی وحق خواهی وحق گویی را در کارگاه عملی مادر آموختند.
رفتارهای خشونت آمیز علیه مادر و مجروح شدن تن نازنین مادر را می دیدند و این فاطمه بود که به کودکانش آموخت برای حق طلبی وشایسته سالاری جان، بهایی هم تراز است.
این گونه وبه قیمت همه دارایی خود یعنی جان خویش ، حضور خود را در برشی از تاریخ برای اجرای عدالت و حکومت صالحان وشایستگان تصویر کرد.
ندبه های فاطمه، کنار قبر پیامبر نه فقط از دلتنگی دخترانه، بلکه برای میراث فرهنگی بزرگ ِپدر ی مهربان وسخاوتمند بود که آن را برای همه بشریت به ودیعه گذاشته بود و فاطمه نگران همه بشریت در قرنهای آتی بود. کسانی که در سایه یک کژروی خودخواهانه در بخشی از تاریخ، از چشیدن طعم دلپذیر حکومت علوی محروم می شدند و احتمالا ناخواسته وپیوسته در مقابل ناشایست سالاری منفعل می شدند.
فاطمه تنهاهمکارعلی نبود که در فرهنگ سازی سیاسی، مشارکت ونقش مستقیم داشت. او خود به تمامه یک محمد وعلی بود که در جنسیت فاطمه بود وخدا می خواست با حضور سیاسی واجتماعی فاطمه، روش صحیح و مترقی نقشها را نهادینه کند.
فرزندش امام مهدی می گوید الگوی من مادرم فاطمه است...زنی که الگوی مردان و الگوی امام معصوم است.
آری هرجا بانویی پا به میدان سیاست می گذارد عدالت جوانه می زند و نازیبایی های سیاست اموی تراشیده میشود شاعر طنازانه گفته:_ گاهی جای مردان سیاست، درخت باید کاشت.
آیا درخت همان زن است که روح وریحان جامعه است...
فاطمه تناورترین درخت سیاست است .
تدبیر این بود علی آنقدر خرما بکارد که فدکها در تاریخ بروید وفاطمه بگوید وخطابه سیاسی بخواند چون تاریخ در میان باغ فدک صدای فاطمه را بهتر می شنود.