مشهد، میزبان نخستین همایش ملی گردشگری و تحول پایدار | اهدای ۳۰ دستگاه خودروی سنگین خدماتی به شهرداری‌های استان هوای ناسالم امروز (چهارشنبه، ۹ مهر ۱۴۰۴) نفس‌کشیدن را برای «گروه‌های حساس» سخت کرد نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اگر هویت شهدای گوهرشاد درست معرفی می‌شد، تاریخ فرهنگی ایران مسیر دیگری داشت ثبت نزدیک به ۹ میلیون تردد از طریق خطوط متروی مشهد در شهریور ۱۴۰۴ سازمان ملل از طالبان خواست دسترسی به اینترنت و خدمات مخابراتی را فوراً بازگرداند آمادگی پارکینگ‌های هسته مرکزی مشهد هم‌زمان با گرامیداشت نخستین سالگرد شهادت سیدحسن نصرالله افتتاح ایستگاه بسیج و بهره‌برداری از سکو‌های فاز اول خط ۳ مترو مشهد در سال ۱۴۰۴ هوای مشهد برای همه شهروندان ناسالم شد | مشهدی‌ها، خصوصاً کودکان در فضای بسته بمانند (۸ مهر ۱۴۰۴) ۲ فوتی در تصادف اتوبوس حامل دانشجویان در جاده سمنان + جزئیات و عکس (۸ مهرماه ۱۴۰۴) مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا: معرفی آتش‌نشانان شهید به‌عنوان «شهید خدمت» را پیگیری می‌کنیم + فیلم گام شورای عالی استان‌ها برای ثبت قانونی آتش‌نشانان جان‌باخته به‌عنوان «شهید» با دستور رهبر طالبان، اینترنت فیبر نوری در کابل قطع شد پزشکیان: ملت ایران در جنگ ۱۲روزه، همدلی و اقتدار خود را ثابت کرد اعلام ترکیب جدید اعضای کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک در سال پنجم شورای ششم اعلام ترکیب جدید اعضای کمیسیون بانوان و خانواده در سال پنجم شورای ششم بازسازی معراج شهدا مشهد، در نقطه پایانی | فعالیت فرهنگ‌سرای عروج در معراج شهدا ترمیم تروما‌های یک آتش‌نشان | گزارشی از ضرورت ارائه خدمات روان‌شناسی به کارکنان یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا برای تپش‌های زندگی | گزارشی به مناسبت روز جهانی سلامت قلب و راهکار‌های مراقبت از آن آتش‌نشانان نماد واقعی فداکاری، مسئولیت‌پذیری و ازخودگذشتگی‌ هستند
سرخط خبرها

به‌خاطر مشهد خط‌۸۳۰ را جدی بگیریم!

  • کد خبر: ۱۴۳۶۳۳
  • ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
به‌خاطر مشهد خط‌۸۳۰ را جدی بگیریم!
۸۳۰ یک خط واحد معمولی نیست! یک تور تاریخی درس‌آموز و یک کلاس پر‌عبرت درباره توسعه مشهد است. یک خط هزار‌و‌چند‌ساله!
حسین کمیلی
نویسنده حسین کمیلی

به همه دوست‌داران مشهد پیشنهاد می‌کنم دست‌کم یک‌بار، ابتدا تا انتهای خط ۸۳۰ را طی کنند؛ با چشم باز و جست‌وجوگر و گاه، چشم سر ببندید و با تاریخ همراه شوید. ۸۳۰ یک خط واحد معمولی نیست! یک تور تاریخی درس‌آموز و یک کلاس پر‌عبرت درباره توسعه مشهد است. یک خط هزار‌و‌چند‌ساله!

ابتدای خط ۸۳۰ همان مشرقی است که صبحگاهان، با طلوع خورشید به آن چشم می‌دوختیم و اتفاقا صبح پیدایش مشهد نیز از همان‌جاست؛ جایی که حضرت «شمس‌الشموس (ع)» از مسیر مرو-سرخس به این منطقه قدم نهادند و اینجا شد مشهد، محل شهادت.

خط ۸۳۰ نماد حرکت از گذشته فراموش شده شهر به امروز سردرگم آن است! شاید بسیاری از مردم مشهد، اصلا ندانند که ابتدای خط‌۸۳۰ یا همان قلعه‌خیابان کجاست؛ یا دست‌کم اگر هم چیزی درباره‌اش شنیده‌اند، گذرشان به این محله نیفتاده باشد! حق هم دارند؛ خب آنجا کاری به مشهد امروز ندارد! وقتی از تاریخی‌ترین زمین‌های شهر به جدیدترین زمین‌ها بیایی و آن زمین تاریخی ارزشمند، نماد فراموش‌شدگی و عقب‌نگه‌داشتگی باشد! این یعنی سردرگمی!

شهید بسکابادی- بولوار حر- «حرم» - بولوار فردوسی- امامیه؛ این، خلاصه مسیر خط ۸۳۰ است که بر طاق اتوبوس‌هایش، نوشته شده است، اما همه خوب می‌دانیم که «حرم» را بی‌جهت در وسط نوشته‌اند! چون دیگر، نه در میانه اقتصادی این راه و در نه میانه جغرافیایی آن نیست! شهید بسکابادی- بولوار حر- حرم امام شهید، چه ترتیب دل‌چسبی شده است.

شهید بسکابادی، نیروی بسیجی تربیت‌یافته همان قلعه غیرت است و پدر شهید هم تا همین چند سال قبل که زنده بوده، در همان مشرق زندگی می‌کرده است؛ حر بوده است که از فرزندش، نه‌تنها برج برای خودش نساخته که مسجد و حسینیه‌ای هم وقف محله کرده است. قلعه‌خیابان، قلعه‌ای تمدنی است و نماد رواداری سیره رضوی و امتداد سکونت تاریخی اقوام و ملل مختلف در پایین خیابان. قلعه مهر و مدارا‌ست. اینجا اقوام و مذاهب مختلف، بسلام آمنین گرد هم زندگی می‌کنند.۸۳۰، اما به بافت حرم که می‌رسد، گیج می‌شود! نمی‌فهمد کجاست!

سرمایه‌دار‌ها و دستگاه‌های دارای نفوذ، هر کار دلشان خواسته با حریم حرم کرده‌اند! خطی کشیده‌اند روی گذشته و مستضعفان و خاطرات و همه‌چیز! وقتی با حریم حرم چنین کنند، تکلیف بقیه شهر معلوم است! معلوم است که مسیر ورود امام (ع)، حتما فراموش می‌شود. از اینجای خط به بعد، وزن‌ها حتی به‌هم‌ریخته‌ترند! یک‌جا تفاخر برج‌هاست و یک‌جا حماسه مزون‌ها! برخلاف قلعه خیابان، در این طرف شهر، بخشی از مردم را حذف کرده‌اند! جوری طراحی شده که پول‌دارتر‌ها بیایند؛ ورود همگان ممنوع!

انتهای خط ۸۳۰ امامیه است؛ پرچم مشهد را که امثال بسکابادی‌ها و خیابانی‌ها بالا نگه داشته بودند، امروز به دست بچه‌های قاسم‌آباد و امامیه است؛ قاسمی‌داناها، بختی‌ها، عطایی‌ها، جاودانی‌ها، حریری‌ها و سنجرانی‌ها و....۸۳۰ حرکتی است برای توجه هم‌زمان به سرگشتگی‌های هویتی و شکاف‌های عمیق نابرابری و بی‌عدالتی که آینده مشهد را تهدید می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->