بیانیه ستاد مردمی برگزاری مراسم‌های کیلومتری غدیر پیام آیت‌الله سیستانی در محکومیت شدید تجاوز اسرائیل به ایران زندگی‌نامه شهید احمدرضا ذوالفقاری، از دانشمندان هسته‌ای حجاج ایرانی مشکلی برای ادامه اسکان در سرزمین وحی ندارند (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) زندگی‌نامه شهید سیدامیرحسین فقهی، از دانشمندان هسته‌ای آیت الله علم الهدی: شهادت فرماندهان و دانشمندان هسته‌ای خللی در راه انقلاب ایجاد نمی‌کند | دشمن بداند؛ ما نه عقب می‌نشینیم، نه خسته می‌شویم حرکت زائران از صحن‌های مختلف حرم مطهر رضوی به سمت باب‌الجواد(ع) و محل آغاز راهپیمایی ضد رژیم صهیونیستی برنامه‌ریزی برای توزیع متعادل زائران اربعین در تمامی مرز‌های کشور ثبت‌نام حج عمره از روز‌های آینده آغاز خواهد شد | اعزام عمره ۱۴۰۴، از نیمه دوم ماه محرم آیت‌الله علم‌الهدی: غدیرخم اوج مقاومت پیامبر(ص) دربرابر عملیات روانی ضدولایت بود | غدیر، حرکتی عظیم درراستای حفظ اصالت رهبری دینی بود + فیلم رحیم‌پور ازغدی: حکومت دینی باید در خدمت مردم و عدالت باشد | غدیر معیاری ابدی برای تشخیص حق و باطل است تشرف ۷۰۰ مدیر پرستاری وزارت بهداشت به حرم مطهر امام‌رضا(ع) (۲۲ خرداد ۱۴۰۴) مدیرکل اوقاف خراسان رضوی: مقام معظم رهبری پرچم‌دار گفتمان مقاومت در امتداد پیام غدیر هستند معاون فرهنگی حشدالشعبی عراق: پیام غدیر، اساس امامت و پایه مقاومت دربرابر ظلم است | اندیشه امامین انقلاب نقشه راه مقاومت است حرم امام‌رضا(ع) آماده میزبانی از زائران عید غدیر ۱۴۰۴ انتقال ۸ نفر از حجاج بستری در بیمارستان‌های مکه و مدینه به ایران (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) فوت ۱۸ زائر ایرانی حج ۱۴۰۴ در سرزمین وحی (۲۱ خرداد ۱۴۰۴) زائران خراسانی بیت‌الله الحرام با ۳۷ پرواز به مشهد بازمی‌گردند  امت اسلامی به وحدت، همگرایی و صلابت دینی در برابر کفر جهانی نیاز دارد خاکِ آستان رضا (ع) گشتن | گذری بر تاریخ دفن اموات در حرم‌مطهر‌رضوی که قدمتی هزار‌ساله دارد
سرخط خبرها

سلام به آقا از ایوان زیبای باب‌الهادی (ع)

  • کد خبر: ۱۴۴۳۰۷
  • ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
سلام به آقا از ایوان زیبای باب‌الهادی (ع)
اجرای مقرنس و کاشی‌کاری یکی از معرو‌ف‌ترین ایوان‌های حرم مطهر رضوی تکمیل شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ایوان باب‌الهادی (ع) حرم‌مطهر‌رضوی با دستان هنرمندان عاشق و ارادتمند حضرت‌رضا (ع)، جلوه‌ای چشم‌نواز یافته است تا زائرانی که از صحن پیامبر‌اعظم (ص) به این آستان ملکوتی مشرف می‌شوند، زیارت را با تماشای زیبایی‌های هنری خیال‌انگیز آن آغاز کنند.
صحن پیامبر‌اعظم (ص)، به دلیل وسعت کم‌نظیر خود، دشواری‌هایی برای اجرا و تکمیل طرح‌های معماری و آرایه‌های هنری داشت، اما این سختی مانع از تلاش و پشتکار خالصانه خادمان و هنرمندان دوستدار اهل‌بیت (ع) نشده است و تکمیل این طرح‌ها مرحله‌به‌مرحله دنبال می‌شود.

به گزارش آستان‌نیوز، هم‌زمان با بهره‌برداری از صحن‌جامع‌رضوی (صحن پیامبر‌اعظم (ص) کنونی)، سردرِ ایوان‌های شرقی و غربی این صحن با مقرنس‌های گچی و نقاشی تزیین شد، اما مقرر بود در آینده همه ایوان‌ها با تزیینات کاشی تکمیل شوند که اجرای این طرح‌ها در دستور‌کار قرار گرفت.

پس از اتمام آرایه‌های هنری ایوان ضلع قبله حضرت، ولی عصر (عج) و گل‌دسته‌های شش‌گانه صحن پیامبر‌اعظم (ص)، نوبت به تزیین و بازآرایی ایوان‌های شرقی و غربی، یعنی باب‌الهادی (ع) و باب‌الکاظم (ع) رسید تا تشرف زائران حرم‌رضوی و خوشامدگویی به آن‌ها از میان نقوش و رنگ‌های دل‌نواز انجام شود.

مقرنس‌کاری و کاشی‌کاری این دو ایوان از اواخر سال ۹۸ آغاز شد. با شیوع ویروس کرونا، اجرای این پروژه برای مدتی با کندی پیش رفت، اما در نهایت بعد از ۳۵ ماه کار هنری پر‌ظرافت، اکنون سردرِ ایوان باب‌الهادی (ع) در برابر دیدگان زائران رخ نموده است.

اهمیت هماهنگی طراح با ایوان ولیعصر (عج)

ایوان، ولی عصر (عج)، باشکوه‌ترین ایوان صحن، با طراحی و اجرای مقرنس و کاشی‌کاری استاد سید محمدکاظم مظلوم‌زاده، از پیش‌کسوتان معماری سنتی ایران، در نیمه اول دهه ۱۳۹۰ انجام شده بود.

به‌منظور هماهنگی طرح و تناسبات نقوش ایوان‌های صحن پیامبر‌اعظم (ص)، تصمیم گرفته شد طراحی و اجرای زیباسازی ایوان باب‌الهادی (ع) و باب‌الکاظم (ع) نیز به استاد مظلوم‌زاده سپرده شود. تحریر کتیبه‌های این ایوان‌ها نیز مانند بسیاری از کتیبه‌های معاصر حرم‌مطهر‌رضوی بر عهده استاد مسلم خطوط ایرانی، آقای سید محمد حسینی‌موحد، بوده است.

۵۵۰ مترمربع کاشی‌کاری و کتابت القاب امام‌هادی (ع)

تزیینات این ایوان متشکل از چند بخش اصلی است. مقرنس آن شامل چهارده ردیف است که در رأس آن شمسه‌ای زیبا قرار گرفته است و در ساخت آن بیش از سیصد مترمربع کاشی معرق کار شده است. در کاشی‌کاری اضلاع جانبی ایوان با مساحت حدود ۲۵۰ مترمربع نیز دوازده شمسه قرار گفته است.
همچنین در این ایوان، فیل‌پوش‌های جفت دو طرف بازشوی ورودی اصلی، کتیبه‌های ایوان‌بند و ابرویی و قاب معرق در مرکز ایوان خودنمایی می‌کند و زیر آن در قاب کاشی نام ایوان، یعنی «باب‌الهادی (ع)» نقش بسته است.

با توجه به تناسبات ایوان و نسبت عرض به ارتفاع در طراحی اجزای هنری آن و با اجرای فیل‌پوش‌ها کوشش شده است تا حد ممکن شکوه و عظمت آن افزون شود و با انتخاب رنگ‌های خانواده آبی و تعادل در ترکیب رنگی، زیبایی و وقار آن دوچندان باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->