شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

ویروس ماربورگ چیست؟ + علائم فرد مبتلا

  • کد خبر: ۱۵۲۳۶۷
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
ویروس ماربورگ چیست؟ + علائم فرد مبتلا
بیماری ویروسی ماربورگ (Marburg Virus)، یک بیماری سخت و اغلب کشنده در انسان است. این ویروس با تب خونریزی دهنده شدید همراه است.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از اینکه خبر شیوع ویروس ماربورگ در چندین کشور آفریقایی توسط سازمان بهداشت جهانی اعلام شد، مقامات بهداشتی اسپانیا گفتند که هنوز هیچ فردی در این کشور به این ویروس مبتلا نشده، اما تدابیر بهداشتی آغاز و احتمال قرنطینه نیز وجود دارد.

وزارت بهداشت اسپانیا اعلام کرد که آزمایش یک فرد مشکوک به بیماری ماربورگ در این کشور منفی تشخیص داده شد و هنوز کسی به این ویروس مبتلا نشده است.

مقامات بهداشتی در والنسیا پیشتر اعلام کردند که اولین مورد مشکوک این بیماری عفونی در این کشور را شناسایی کرده اند که منجر به قرنطینه بیش از ۲۰۰ نفر در گینه استوایی شده است.

به گفته مقامات، این فرد ۳۴ ساله که اخیراً در گینه استوایی بوده، یک آزمایش تشخیصی انجام داده و قرار است در هفته‌های آینده دوباره آزمایش تکرار شود.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، ویروس ماربورگ می‌تواند تا ۸۸ درصد مرگ و میر داشته باشد. هیچ واکسن یا درمان ضد ویروسی برای درمان آن تایید نشده است.

به گفته نمایندگان سازمان بهداشت جهانی (WHO) در کشور‌های آفریقایی مواردی از بروز ویروس جدیدی به نام ماربرگ در کشور‌های کامرون و گینه استوایی مشاهده شده که گفته می‌شود شبیه ویروس ابولاست.

مقامات بهداشتی کشور گینه استوایی به طور رسمی اولین شیوع ویروس ماربورگ را اعلام کردند.

سازمان بهداشت جهانی روز سه شنبه اعلام کرده بود که موارد هشدار خود را در کشور گینه افزایش داده است. به گفته این سازمان در گینه تاکنون ۹ مورد مرگ و ۱۶ مورد مشکوک به بیماری ویروس ماربورگ با علائمی از جمله تب، خستگی، استفراغ خونی و اسهال گزارش شده است.

تاریخچه ماربورگ

ویروس ماربورگ (Marburg virus) ویروسی خطرناک است که باعث بیماری ماربورگ می‌شود. این بیماری از خانواده فیلوویروس‌ها و دارای ژنوم RNA است. ویروس ماربورگ در سال ۱۹۶۷ در شهر ماربورگ در المان کشف شد و از آن زمان تاکنون، بیشتر موارد این بیماری در آفریقا گزارش شده است.

ماربورگ عمدتاً از طریق مخاط، خون و دیگر مایعات بدنی افراد آلوده به این ویروس منتقل می‌شود. علائم اولیه بیماری شامل تب، سردرد، افت اشتها و افزایش خلق و خوی آرامش‌بخش هستند. در ادامهٔ بیماری، علائم اختلالات عصبی و عضلانی، اسهال و استفراغ، خونریزی داخلی و خارش پوستی نیز دیده می‌شود. در حال حاضر، هیچ درمان خاصی برای بیماری ماربورگ وجود ندارد و درمان بیماری بیشتر بر اساس تسکین علائم و مداوای پایه انجام می‌شود. به دلیل خطراتی که این ویروس برای سلامتی انسان‌ها دارد، بهتر است در صورت مشاهدهٔ علائم بیماری، به سریعی به پزشک مراجعه کرده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از شیوع بیماری انجام دهید.

علائم ویروس ماربورگ چیست؟

پس از یک دوره نهفتگی ۲-۲۱ روزه، علائم ماربورگ خود را با تب، لرز، سردرد و درد عضلانی نشان می‌دهد. در حدود روز پنجمِ پس از شروع علائم، ممکن است بر روی پوست سینه یا کمر، راش پوستی دیده شود. حالت تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه، گلودرد، درد شکم و اسهال نیز جزو علائم ویروس ماربورگ هستند.

در صورت کنترل نشدن ویروس و تشدید علائم، ممکن است فرد مبتلا دچار زردی، التهاب لوزالمعده، کاهش وزن شدید، هذیان، شوک، نارسایی کبد، خونریزی شدید و اختلال عملکرد در چند اندام شود.

پیشگیری از ابتلا به ویروس ماربورگ

همانطور که گفتیم، این ویروس ابتدا از خفاش‌های میوه‌خوار به انسان منتقل می‌شود؛ بنابراین اولین راه این است که با این حیوانات و مایعات بدن آن‌ها تماسی نداشته باشیم. اقدامات برای پیشگیری از انتقال ثانویه یا فرد به فرد مانند مواردی است که برای سایر تب‌های خونریزی‌دهنده استفاده می‌شود.

اگر بیمار مشکوک باشد یا تایید شود که به بیماری ویروس ماربورگ مبتلا است، باید اقداماتی برای پیشگیری، کنترل عفونت و جلوگیری از تماس مستقیم فیزیکی با بیمار به کار گرفته شوند. این اقدامات احتیاطی شامل پوشیدن روپوش محافظ، دستکش و ماسک است.

قرار دادن فرد مبتلا در قرنطینه، استریل کردن یا دفع صحیح سوز‌ن‌ها، تجهیزات و مواد دفعی بیمار جزو مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس ماربورگ محسوب می‌شوند. در آزمایشگاه‌ها نیز باید ابزار پزشکی کاملا ایمن را به کار برد و نمونه‌ها را با استفاده از وسایل حمل و نقل تایید شده، جابه‌جا کرد.

راه‌های درمان ویروس ماربورگ

در حال حاضر هیچ درمان خاص یا واکسنی برای ویروس ماربورگ وجود ندارد. با برخی از درمان‌ها مثل متعادل کردن مایعات بدن بیمار، حفظ وضعیت اکسیژن و فشار خون، جایگزینی خون از دست رفته و درمان عفونت می‌توانند برای درمان فرد مبتلا به کار روند. البته برخی از راه‌های درمانی در مدل‌های غیرانسانی تایید شده‌اند، اما هنوز آن‌ها را بر روی انسان‌ها آزمایش نکرده‌اند.

آیا بیماری ماربورگ واکسن دارد؟

به نقل از روزنامه دیلی میل، اخیرا سازمان جهانی بهداشت جلسه‌ای فوری در مورد افزایش موارد ابتلا به ماربورگ تشکیل داده و کارشناسان از سراسر جهان برای حضور و تبادل نظر در این اجلاس فراخوانده شدند.

کارشناسان اظهار کرده اند که ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا واکسن‌ها و دارو‌های مؤثر برای این بیماری در دسترس قرار گیرند، زیرا تولیدکنندگان باید نمونه‌ها را جمع‌آوری کرده و آزمایش‌های مختلفی را روی آن‌ها انجام دهند.

با این حال متخصصان تاکنون ۲۸ واکسن آزمایشی برای این بیماری شناسایی کرده اند که می‌توانند در برابر این ویروس موثر باشند. هرچند بیشتر این واکسن‌ها برای مبارزه با ابولا ساخته شده اند.

سه شرکت سازنده واکسن نیز اظهار کرده اند که ممکن است بتوانند دز‌هایی از واکسن این بیماری را برای آزمایش در شیوع فعلی در دسترس قرار دهند.

همچنین برخی از واکسن‌های ماربورگ نیز قبلاً آزمایش‌های بالینی فاز یک را پشت سر گذاشته‌اند. با این حال، هیچ یک از واکسن‌ها به مقدار زیاد در دسترس نیستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->