۱۲۵ کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت در محور‌های فرعی واصلی استان خراسان رضوی به احترام مردم کار کنیم نگاهی به وضعیت مجتمع های میان راهی در  خراسان رضوی | کمین مرگ در جاده‌های بی‌سرپناه آغاز جشنواره تخفیف‌های ویژه ایام ولایت ۱۴۰۴ در ۱۳ فروشگاه منتخب شهرما در مشهد رغبت‌نداشتن سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در صنعت محصولات لبنی | واحد‌های تولید محصولات لبنی خراسان بی‌علاقه به تولید شیر مدارس بسیج تمام ظرفیت‌های شهرداری مشهد در دهه ولایت ۱۴۰۴ | از فضاآرایی تا تقویت حمل‌ونقل عمومی و خدمات ایمنی اجرای اصلاح الگوی کاشت فضای سبز خیابان کوهسنگی در مشهد برنامه پرواز‌های بازگشت زائران حج تمتع خراسان‌‌های رضوی و شمالی به مشهد + جدول زمانی روایتی کوتاه از تاریخ دوچرخه در مشهد به بهانه روز جهانی آن | گشتن با مرکب شیطان در شهر! سرای عزیزاله‌اف، بهشت ارزان‌قیمت‌ها شتاب در تکمیل ایستگاه‌های کلیدی مترو مشهد | قلندرشریف: ایستگاه میدان بسیج در موعد مقرر به بهره‌برداری می‌رسد بهره‌برداری از «ایوان سلام» در پایانه مسافربری مشهد تا شهریور ۱۴۰۴ آرامگاه پیر مشهد | نگاهی به تغییرات مقبره «پیر پالان‌دوز» گلایه برخی ساکنان خیابان قرنی  ۴۱  مشهد از وضعیت نامناسب پارک زیتون تعیین تکلیف ۵۶۰ هکتار از  اراضی بزرگ‌مقیاس مشهد کشف ۱۷ میلیارد ریال شمش و طلای قاچاق در فرودگاه مشهد (شنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۴) ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (شنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۴) تصاویر مردان میدان مین، در مشهد اکران می‌شود تبریک شهردار مشهد مقدس به مناسبت عید سعید قربان (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) توضیحات مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در خصوص بدهی به صندوق توسعه ملی
سرخط خبرها

بام مشهد با بلال و باقالی

  • کد خبر: ۱۵۲۹۷۷
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
بام مشهد با بلال و باقالی
«خلج»، خاطره کوهنوردی‌های نسل‌های قبل است. راهی خاکی که از ته محله «سیدی»، صاف می‌رفته تا دل کوه.

«خلج»، خاطره کوهنوردی‌های نسل‌های قبل است. راهی خاکی که از ته محله «سیدی»، صاف می‌رفته تا دل کوه؛ تا «قله معجونی» و «چین کلاغ» و «هفت حوض»؛ تا «شلگرد» و «اردمه» و «خانرود» و «مغان». اتوبوسی هم بوده که تک و توک مسافرهایش را می‌رسانده تا همین جایی که حالا پمپ گاز است. ابتدای جاده خلج.

بعد از آن هر چه بوده کوره راه‌های پاکوب بوده و سنگ و صخره کوه. آدم‌های عشق کوهنودی، هر وقت فرصت داشته اند، کوله شان را می‌بسته اند و راه می‌افتاده اند سمت خلج. ساعتی از کوه بالا می‌رفته اند؛ بعد پا می‌انداخته اند روی پا و از آن بالا مشهد را تماشا می‌کرده اند که پهن شده است در دشت پیش رو. همه این ها، به طرز عجیبی هنوز هم هست.

همان جاده دور و دراز و همان راه‌های پاکوب. حتی قهوه خانه «حاجی غلامی» هم هنوز هست. جایی که پاتوق کوهنورد‌های قدیم بوده است. با چندتایی عکس قدیمی به در و دیوار و نیمکت‌های چوبی و تخت‌ها و قالیچه و پشتی. خلج، هنوز هم عشق کوهنوردهاست؛ هرچند حالا دیگر فقط کوهنورد‌ها نیستند که از آن مسیر مارپیچ بالا می‌روند تا منظره شهر را از آن بالا ببینند. خلج هم حالا بام مشهد است. با یک جاده آسفالت که از ته سیدی تا خود مغان می‌رود.

بر عکس قدیم که از گرگ و میش سحر می‌شد کوهنورد‌های کوله به دوش را دید که دارند جاده را گز می‌کنند، بام مشهد، شب‌ها جان می‌گیرد. خورشید که پشت کوه‌های «زشک» غروب می‌کند، آتش پیت‌های حلبی نور و گرما را می‌آورند به محوطه وسیعی که درست شده آن بالا؛ پای چین کلاغ. بعد سر و کله آدم‌ها پیدا می‌شود که با ماشین هایشان ردیف می‌شوند لب پرتگاه تا شب مشهد را تماشا کنند؛ با انبوه چراغ‌هایی که شب دشت را روشن کرده است. در بام مشهد، بساط بلال و باقالی هم به راه است و چای آتشی. آن بالا، حالا پاتوق شب زنده دارهاست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->