یک تنگ بلور در میدان مین آداب استغفار و توبه چیست؟ امام‌سجاد(ع) مظهر تقوا و تواضع است تضمین بقای دین و سلامت اجتماع با امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر نگاهی به بینش و منش واعظ شهیر مرحوم آیت ا... غلامرضا دهشت| عالم خیراندیش ۶ نمایش آیینی و تعزیه‌خوانی در محرم و صفر مجوز اجرا گرفتند ویژه‌برنامه‌های عزاداری دهه دوم محرم در حرم امام‌رضا(ع) خواب ممنوع، روزِ بیداری است! یادی از شیخ احمد کافی به‌مناسبت سالگرد درگذشت این واعظ محبوب ۲۰۰ مسجد استان در رویداد نوجوانانه تربیتی «هشتادیوم» پای کار هستند بازخوانی اهداف بنیادین قیام عاشورا در آینه عقل و نقل رونمایی از طرح حفظ تصویری قرآن کریم در مشهد + فیلم پژمان‌فر: باید بی‌سوادی قرآنی را در کشور برطرف کنیم پیش‌بینی تشرف بیش از ۵۰۰ هزار زائر پیاده به مشهد در دهه پایانی صفر چراغ روشن خیمه روشنی چراغ دل است طلایه دار وحدت | یادی از مرحوم آیت الله محمد کفعمی خراسانی، هم زمان با سالروز رحلتش فلسفه خلقت در تبیین سیدالشهدا (ع) نور بی‌خاموشی
سرخط خبرها

اگر رفیق شفیقی درست پیمان باش*

  • کد خبر: ۱۶۸۰۶۸
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
اگر رفیق شفیقی درست پیمان باش*
فرقی نمی‌کند قصه معیشت آدمیزاد باشد یا وفا و عهد در دلبستگی ها. یک جایی آدمی دلش را به قول کسی گره می‌زند و به امید او زندگی می‌کند.

شبیه پیچکی که به اعتماد دیواری تکیه می‌زند و می‌روید و درهم می‌پیچد و بالا می‌رود... آدم‌ها نیز در گیر و دار زندگی گاهی به اعتماد دیگری تکیه می‌زنند و به عهدی، قولی پناه می‌برند. گاهی در سختی‌ها یا گرفتاری‌ها وعده‌ای از سوی کسی مایه دل خوشی می‌شود و در نقطه حساسی از زندگی اش بر مبنای پیمان کسی تصمیمی می‌گیرد. تصمیم‌هایی که گاهی همه زندگی اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فرقی نمی‌کند این قول‌ها و وعده‌ها در بعد مادی یا معنوی زندگی باشند.

فرقی نمی‌کند قصه معیشت آدمیزاد باشد یا وفا و عهد در دلبستگی ها. یک جایی آدمی دلش را به قول کسی گره می‌زند و به امید او زندگی می‌کند. امان از آن روز که دیوار اعتماد سست باشد و فرو بریزد و آن پیچک نازک باور‌ها که همه هستی اش را به پناهی دل خوش کرده بود بر زمین بیفتد. امان از آن روزی که آن معتمد زندگی ات پیمان شکن از آب در بیاید و دلت فرو بریزد. وعده‌ای پوچ باشد و قولی بی سرانجام. آدمیزاد از آن پس دیگر به سختی می‌تواند به قول و پیمانی اعتماد کند و آن دیوار فروریخته دیگر ساخته نمی‌شود.

آن دل خسته از اعتماد‌های پوچ دیگر به سختی می‌تواند به عهدی دل خوش شود؛ و رفته رفته آنچه از میان می‌رود روابط انسانی است که عهد و پیمان و اعتماد دیگر در آن جایی ندارد. از این روست که در آموزه‌های دینی به وفای به عهد و پایبندی به قول و پرهیز از دروغ و فریبکاری در روابط اجتماعی بسیار توصیه شده است. امام رضا (ع) در این باره می‌فرمایند: «آن کس که با مردم تعامل دارد، دروغ نمی‌گوید و، چون پیمان می‌بندد خلف وعده نمی‌کند.» (مسند الرضا (ع)، ج۱، ص ۲۸۳)

*شعری از حافظ

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->