دلار گران شد حباب سکه را هم بیشتر کرد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بوده است | کاهش رشد اسقاط با ممنوعیت واردات انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو مشارکت ۸۹درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت ویدئو | چه تعداد بیکار در کشور داریم؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر خودرو‌های داخلی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‎ها ارزخواری مونتاژکاران خودرو کار دستشان داد | دستور وزیر صمت برای بررسی موضوع افت ۷۰ درصدی تولید زعفران | افغانستان صادر کننده زعفران ایران به جهان چرا نیمی از متقاضیان نهضت ملی مسکن منصرف شدند؟ ۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس در فروردین ماه ۱۴۰۳ خارج شد شرایط دریافت وام ۱۰ تا ۳۰۰ میلیونی +جزئیات سوءاستفاده از کارگران در قرارداد‌های کاری موقت حال کارگران خوب می‌شود، اگر «امنیت، معیشت و مسکن» کارگران را دریابید آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به علت خشکسالی آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا + جدول (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند؟ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو‌های وارداتی از هفته آینده در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (١١ اردیبهشت ١۴٠٣) شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث حذف شد تک جمله‌هایی برای کسانی که همیشه پای کارند و دیده نمی‌شوند
سرخط خبرها

تولد دوباره شبکه ریلی ایران با اروپا پس از دو سال وقفه

  • کد خبر: ۱۷۴۳۲۲
  • ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۸
تولد دوباره شبکه ریلی ایران با اروپا پس از دو سال وقفه
راه آهن خواف-هرات که از جمله طرح‌های ملی و زیربنایی کشور است پس از دو سال وقفه طی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ از سر گرفته و دوباره راه اندازی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، هفته گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر راه اندازی خط راه آهن خواف-هرات که به دلیل مسائل داخلی دولت افغانستان مسکوت مانده بود و امروز پس از رایزنی‌های دو دولت، این طرح بین‌المللی دوباره متولد شد و قرار است سوت قطار آن از ایران به غرب و شرق کشور برسد و مبادلات و مسافرت‌ها را برای مردم ایران و افغانستان و چند کشور دیگر آسان‌تر کند.

نجات مجدد پروژه بین المللی

احداث خط ریلی خواف- هرات در قالب چهار قطعه از سال ۱۳۸۶ آغاز شده بود. سه قطعه از این مسیر به طول ۱۴۰ کیلومتر در تعهد ایران به صورت یک خطه ساخته شده بود و ۸۵ کیلومتر باقی مانده در تعهد افغانستان بود که از ایستگاه خواف تا روزنک افغانستان که بخشی از ولایت هرات است در سال ۱۳۹۹ با حضور رئیس جمهور وقت ایران و افغانستان قطعات یک، دو و سه به طول ۱۴۰ کیلومتر از این پروژه به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد که یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه در برداشت؛ روحانی، رئیس جمهور سابق ایران در این مراسم با تاکید بر اینکه "امروز روزی تاریخی و به‌یادماندی در تاریخ دو کشور ایران و افغانستان است"، گفته بود «۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ و ۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۲ را به‌یاد خواهیم داشت؛ این تاریخ اتصال راه‌آهن اتصال دو سرزمین دوست از طریق راه‌آهن است.»، اما متاسفانه به دلیل وضعیت داخلی کشور افغانستان همان سال این پروژه ملی و بین المللی، منزوی شد و ایران هم کاری از دستش بر نمی‌آمد تا این نوزاد تازه متولد شده را نجات دهد.

خوشبختانه امروز پس از تغییر حکومت و نگاه مثبتی که بین دو کشور افغانستان و ایران به حوزه تجارت و ارتباطات بین المللی وجود دارد، رایزنی‌هایی که از سال ۱۴۰۱ از سوی دولت همسایه شروع شد باعث شد این نوزاد، دوباره جان بگیرد با همان مقیاس و اندازه که پیش از این تعیین شده بود و مراسم افتتاح مجدد خط ریلی خواف- هرات، سه شنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ به حضور مدیر عامل سازمان راه آهن افغانستان، معاونان وزرای تجارت خارجه افغانستان، نماینده ویژه وزارت راه و شهرسازی ایران، استاندار و معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی و مقامات سفارت ایران انجام شد.

استاندار خراسان رضوی در این مراسم گفت: با راه اندازی تنها مسیر ریلی ایران-افغانستان صادرات کشور ما به افغانستان سرعت بیشتری می‌گیرد.

یعقوبعلی نظری درباره این راه اندازی مجدد می‌گوید: احداث خط ریلی خواف - هرات به دلیل تغییر و تحولات اخیر در افغانستان دچار مشکل شده بود که طی یکسال گذشته با پیگیری‌های انجام شده و تلاش مهندسان و متخصصان ایرانی، خط تکمیل و نخستین قطار باری (سه شنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲) از جمهوری اسلامی ایران وارد افغانستان شد.

نظری همچنین در گفتگو با خبرنگاران گفته است این اقدام راهبردی و مهم در صنعت حمل ونقل کشور که با حمایت و همراهی مجموعه راه آهن جمهوری اسلامی و کنسرسیوم ریلی ایران و افغانستان صورت گرفته منجر به یک خط امن دایمی برای حمل بار فعال شده و می‌تواند دسترسی جدیدی را برای تجارت بین دو کشور فراهم کنند

اتصال ایران به غرب و شرق با راه آهن خواف-هرات

این مسیر ریلی، شهر هرات در غرب افغانستان را به شهر خواف در خراسان رضوی که در شرق کشور است از این طریق به شبکه ریلی ایران متصل می‌کند. راه‌آهن خواف- هرات تکمیل کننده اتصال ریلی چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران و سپس خلیج فارس و اروپا از مسیر ایران است که قطعا دستاورد‌های مهم تجاری و اقتصادی خوبی برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

همچنین افزایش مبادلات اقتصادی بین دو کشور ایران و افغانستان، انتقال ترافیک جاده‌ای به ریل، انتقال موادخام معدنی از معادن خواف و سنگان به ایران به منظور فرآوری و صادرات امن از طریق خاک ایران و آب‌های جهانی از طریق بندر چابهار از دیگر مزیت‌های اقتصادی این مسیر ریلی است که همان سال ۱۳۹۹ مطرح شده است و امید می‌رود این اثرات در راه اندازی مجدد نیز به مرحله اجرایی برسد.

با افتتاح این مسیر، برای نخستین بار ارتباط ریلی دو کشور ایران و افغانستان برقرار شد. مدیرعامل وقت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در رابطه با خط ریلی "خواف-هرات" از حرکت قطار مسافری و باری در این مسیر تا ایستگاه «روزنک» خبر داده و گفته بود: خواف-هرات، ششمین مرز ریلی کشور است و سالانه ظرفیت جابه‌جایی ۶ میلیون تن بار را دارا است.

نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در خبری گفته است: افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی بدون دسترسی به آب‌های آزاد جهان، با اتصال به شبکه ریلی ایران و بنادر جنوبی کشورمان از مسیری امن برای ارتباط با اروپا برخوردار می‌شود.

اطلاعات فنی خط ریلی ایران-افغانستان بدون تغییر فعال شده است

طبق گزارش ایسنا در سال ۱۳۹۹، راه‌آهن خواف – هرات ۲۲۵ کیلومتر طول دارد که ۷۸ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۷ کیلومتر آن در خاک افغانستان قرار دارد. قطعات یک و دو به طول ۷۸ کیلومتر در خاک ایران و از شهرستان خواف تا مرز شمتیق خراسان رضوی است و قطعات ۳ و ۴ این خط آهن به طول ۱۴۷ کیلومتر در خاک افغانستان از شمتیق تا روزنک به طول ۶۲ کیلومتر و از روزنک تا شهر هرات ۸۵ کیلومتر است که امروز ۱۴۰ کیلومتر از آن افتتاح گردید و این ابعاد در ۱۴۰۲ نیز یکسان است و آنچه به اهمیت پروژه می‌افزاید تلاش دوباره برای زنده کردن دستاوردی است که امروز شاهدش هستیم تا در عرصه اقتصادی، اثرات مثبتی بر فعالان حوزه تجاری در دو کشور بگذارد و شهر‌های استان خراسان رضوی و مشهد از این دستاورد بین المللی، بهره‌مند شوند.

همچنین به گزارش ایرنا در همان سال، قطار باری خواف-هرات با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و حمل ۶۱۲ تن سیمان با شعار "دوملت با یک فرهنگ و تاریخ" به سوی هرات در انتهای مسیر ۲۲۵ کیلومتری خط ریلی خواف - هرات حرکت کرد تا بطور عملی بخشی از کریدور بازرگانی بین‌المللی شرق - غرب برای توسعه و تحول این منطقه فعال شود و در سال ۱۴۰۲، نخستین محموله باری مربوط به وسایل ساخت و ساز ریل برای ادامه عملیات در افغانستان است که بخشی از آن را مسئولان افغانستان از ترکیه وارد کرده بودند و بخشی هم از ایران بود و به افغانستان منتقل شد و طبق گفته استاندار، تا دو سال آینده، مسیر باقی مانده از روزنک تا هرات نیز به بهره برداری می‌رسد و راه اندازی قطار مسافری هم در دستور کار قرار دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->