سرخط خبرها

انعقاد قرارداد تامین ۶۰ دستگاه واگن برای خط یک قطار شهری مشهد تا پایان سال ۱۴۰۲

  • کد خبر: ۱۷۸۷۲۰
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
  • ۱
انعقاد قرارداد تامین ۶۰ دستگاه واگن برای خط یک قطار شهری مشهد تا پایان سال ۱۴۰۲
از سال ۱۳۸۹ که عملیات بهره‌برداری از خط یک ریلی در شهر مشهد آغاز شد، مدیریت‌شهری با بهره‌گیری از ۶۰ واگن قطار به مسافران این خط سرویس‌دهی کرده است، درحالی‌که ظرفیت واقعی سرویس‌دهی در این خط با ۱۲۰ واگن پیش‌بینی شده است و این کمبود واگن با توجه به استقبال روزافزون شهروندان مشهدی و زائران بارگاه رضوی در استفاده از سامانه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، آبان پارسال بود که شورای اسلامی شهر مشهد در مصوبه‌ای شهرداری مشهد را به تأمین واگن برای خط ریلی مکلف کرد و از همان زمان مدیریت‌شهری نیز پیگیر موضوع تأمین واگن است. در این راستا با توجه به اینکه این خط ریلی درون‌شهری جزو خطوط خاص ریلی در کشور محسوب می‌شود، به‌تازگی آگهی مناقصه تأمین واگن خط یک قطارشهری مشهد در روزنامه‌های کثیرالانتشار چاپ شده است و بنا به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد، پس از مراحل مناقصه و توان‌سنجی شرکت‌ها، به احتمال زیاد تا پایان سال قرارداد چهارساله تأمین واگن خط یک به مرحله انعقاد خواهد رسید.

مجتبی زمانیان در گفتگو با شهرآرا درباره آخرین وضعیت ناوگان خط یک قطارشهری مشهد و پیگیری‌ها برای تأمین کمبود واگن گفت: در طراحی خط یک قطارشهری مشهد مشاور ۱۲۰ واگن برای سرویس‌دهی در این خط پیش‌بینی کرده است، اما از سال ۱۳۸۹ که این خط ریلی در مشهد بهره‌برداری شده، فقط شصت واگن در اختیار ما قرار داده شده و این عدد به معنی سرویس‌دهی خط یک با نصف ظرفیت پیش‌بینی‌شده است.

وی با اشاره به مصوبه آبان سال ۱۴۰۱ شورای اسلامی شهر مشهد درباره پیگیری شهرداری در راستای تأمین شصت واگن لازم برای خط یک، افزود: در این راستا با توجه به حساسیت خط یک و موضوع‌های فنی این خط ریلی، در ابتدا مشاور ذی‌صلاحی را برگزیدیم و قرارداد با مشاور بسته شد تا مشاور بتواند تشریفات مناقصه را برگزار کند. از همین رو بنا شده است در قالب مناقصه‌ای دومرحله‌ای، تأمین‌کننده واگن خط یک قطارشهری انتخاب شود.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد ادامه داد: در پایان تیرماه امسال نخستین فراخوان مناقصه در روزنامه‌های کثیرالانتشار چاپ شد و شرکت‌های واگن‌سازی و تأمین‌کننده واگن تا امروز، ۲۱ مرداد، فرصت دارند رزومه‌شان را برای شرکت در این مناقصه ارسال کنند.

انعقاد قرارداد تأمین واگن تا پایان سال

وی تأکید کرد: پس از مرحله اول فراخوان و توان‌سنجی اولیه شرکت‌های واجد شرایط، فراخوان مرحله دوم را خواهیم داشت و امیدواریم تا پایان امسال شرکت مدنظر انتخاب و مراحل انعقاد قرارداد تأمین شصت واگن خط یک قطارشهری مشهد انجام شود.

تأمین در ۴ سال

زمانیان با بیان اینکه تأمین واگن‌های خط یک قطارشهری مشهد پس از انعقاد قرارداد در فرایندی چهارساله انجام خواهد شد، تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌ها امیدواریم در دو سال نخست قرارداد با شرکت تأمین‌کننده، یک‌چهارم واگن‌های لازم، یعنی پانزده واگن خط یک قطارشهری، تحویل شهرداری مشهد و بقیه واگن‌ها در بازه زمانی سی ماه به‌مرور تحویل داده شود تا درنهایت بتوانیم با تکمیل ظرفیت واگنی این خط، سرویس‌دهی مطلوبی به زائران و مجاوران بارگاه رضوی داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: مناقصه‌ای که فراخوان نخستش انجام شده، مربوط به شرکت‌های داخلی است. زیرا شرکت‌های داخلی اعلام کرده‌اند توانایی تأمین و ساخت واگن‌های خط یک را دارند. البته پس از مرحله نخست فراخوان، رزومه شرکت‌ها بررسی می‌شود و مشاور براساس توان‌سنجی و صحت‌سنجی، مشخص می‌کند که آیا شرکت‌ها توان ساخت واگن‌های این خط ریلی را که در نوع خود در کشور منحصر‌به‌فرد است و جزو خطوط سبک ریلی درون شهری محسوب می‌شود، دارند یا نه.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد در پاسخ به اینکه در گذشته قرار بود با شرکت مپنا برای ساخت واگن خط یک قراردادی منعقد شود، آیا موضوع انعقاد قرارداد با این شرکت لغو شده است یا نه، گفت: موضوع همکاری شرکت قطارشهری مشهد با شرکت مپنا در حال انجام بود و هنوز در این‌باره نتیجه قطعی اعلام نشده است. در این راستا مشاور باید جمع‌بندی کند که می‌توانیم برای همکاری با این گروه درباره ساخت واگن خط یک قطارشهری تفاهم و توافق داشته باشیم یا نه.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
0
0
اگر متروبخوبی درشهرهای بزرگ راه اندازی بشه خودبخودماشین ارزان وخیابانهاخلوت بدون ترافیک مبشود
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->