تولیت آستان قدس رضوی: صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است انتشار فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» + جزئیات ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین از مشهد تا کربلا آغاز شد برگزاری اجتماع بزرگ صادقیون در مشهد + فیلم و عکس سردار ایافت دعوت حق را لبیک گفت آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در مشهد برگزار شد منطقِ امام صادق (ع) و بایستگی‌های امر به معروف اندر احوال خیال همه آنچه از انقلاب فرهنگی امام ششم شیعیان باید بدانیم| امام به حق ناطق؛ حضرت صادق(ع) ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد
سرخط خبرها

معاون علمی رئیس جمهور: علم امام رضا(ع) مدام در حال زایندگی است و تمامی ندارد

  • کد خبر: ۲۰۱۲۳۰
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶
معاون علمی رئیس جمهور: علم امام رضا(ع) مدام در حال زایندگی است و تمامی ندارد
معاون علمی رئیس جمهور گفت: امام رضا(ع) اگر عالم آل محمد است یعنی علم ایشان مدام در حال زایندگی است، و زایندگی علم ایشان در حال حاضر هم وجود دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در اختتامیه سومین کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و علوم روز که در دانشگاه امام رضا مشهد برگزار شد، عنوان کرد: داستان‌های متعددی از ارزش علم در میان علما و اهل بیت(ع) داریم. در علم‌آموزی آنقد خبر است که شکی نیست یکی از ستون‌های شیعه اهمیت به جایگاه علم است.

وی افزود: علم در هر حال خیر و منفعت است، اگر از آن در امور دنیوی و اخروی استفاده شود حتما علم نافعی خواهد بود. وقتی از حیات دنیا حرف‌ می‌زنیم از علمی حرف می‌زنیم که به کار مردم بیاید و برای مردم شغل ایجاد کند.

معاون علمی رییس جمهور تصریح کرد: فکر نمی‌کنم دینی به اندازه اسلام و شیعه به شغل و کار توجه کرده باشد. در ۹ جز از ۱۰ جز اسلام به روزی حلال اهمیت داده است. بارها شنیده‌ایم که کسب و کار برای خانواده هم‌اندازه جهاد در راه خدا است. در چنین مکتبی انسان‌هایی هستند که همیشه به آنان افتخار کرده‌ایم. کسانی هم هستند در علوم مادی مطرحند، همانند جابربن‌حیان که از شاگردان امام صادق بوده است.

وی افزود: شیخ بهایی نیز از همین افراد است که چند اثر خاص دارد مانند سی‌وسه‌پل، حمام شیخ بهایی و یا شبکه آبرسانی عظیم شهر اصفهان. علم ترمودینامیک عقبه‌ای ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال دارد. شیخ بهایی چگونه ۴۰۰ سال پیش حمامی تولید می‌کند که از نظر علم ترمودینامیکی نمی‌توان به اصول آن دست پیدا کرد؟

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: پس ارتباط علم امام رضا(ع) با علم روز مانند کوانتوم اپتیک چه می‌شود؟ این ارتباط باید به‌گونه‌ای باشد که همه آن را بپذیرند. وقتی می‌گویم امام رضا(ع) عالم آل محمد است، یعنی معتقدیم که از امام رضا(ع) همه کار بر می‌آید. عالم آل محمد امام مربوط به مکان و زمان می‌شود یا این صفت جاری است؟ امام رضا(ع) عالم آل محمد بوده یا در حال حاضر حاضر عالم آل محمد است؟

وی تصریح کرد: نگاه ما به امام رضا(ع) نگاهی مخزنی است یا نگاهی جریانی؟ علم امام رضا(ع) را مخزن می‌دانیم یا جریانی؟ امام رضا(ع) اگر عالم آل محمد است یعنی علم ایشان مدام در حال زایندگی است، و زایندگی علم ایشان در حال حاضر هم وجود دارد.

معاون علمی رییس جمهور گفت: چرا به جوان شیعه یاد نمی‌دهیم که نمی‌توان از خود امام رضا(ع) سوال پرسید. امام رضا(ع) زنده است و جواب می‌دهد. همانطور که امام رضا(ع) شفا می‌دهد و گره‌ها را باز می‌کند، می‌تواند در علم پزشکی و فیزیک و... هدایت کند. یقین دارم شیخ بهایی به جز وصل شدن به نور جریان آل محمد می‌توانست ۲۰۰ سال قبل از ایجاد علم ترمودینامیک چنین آثاری خلق کند.

دهقانی فیروزآبادی افزود: امام رضا(ع) فقط برای شفا و سلوک نیست، می‌توان از امام رضا(ع) هم سوال کرد. یکی از مظلومیت امام زمان و ائمه معصومین از خود ما است. از ائمه معصومین می‌توان سوال پرسید و جواب گرفت.

وی ادامه داد: در مورد این جریان نمی‌توان در همه جا سخن گفت. اگر قرار باشد این جریان احیا شود که به امام رضا(ع) به عنوان یک چشمه زاینده که می‌توان از ایشان مدد گرفت، مکانش جایی مانند دانشگاه امام رضا(ع) است.

معاون علمی رییس جمهور بیان کرد: بحث اهمیت الهام و اشراق به عنوان یک راه میان‌بر است و از رهنمودهای مقام معظم رهبری است. رهبری تاکید کرده‌اند که نقش الهام و اشراق را کم نگیرید. گاهی اوقات می‌ترسیم از آن صحبت کنیم که مبادا مسخره شویم. اگر به مکتبی اعتقاد داریم باید پای آن سفت بایستیم. معقتدم که در حرم امام رضا(ع) افاضات علمی می‌شود. علمش هم محدود به علوم انسانی، سیاسی و اجتماعی ندارد. علمش بستگی به طالب آن دارد. انتظار داریم دانشگاه امام رضا(ع) به اندازه نام خود آمیخته به معنویت کامل باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->