قیمت جدیدترین موبایل‌های سامسونگ و شیائومی در بازار چقدر است؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) وام نهضت ملی مسکن ۸۰۰ میلیون تومان شد آخرین وعده‌های بورسی نامزد‌ها چه بود؟ نظارت بر بازارسیاه نوار تست قندخون در مشهد جهش بورس در آخرین روز کاری قبل از انتخابات | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه امروز در مشهد چقدر قیمت خورد؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، ارز و رمزارز‌ (۶ تیر ۱۴۰۳) | حباب سکه باد کرد قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت | رانا پلاس ۶۱۵ میلیون تومان (۶ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ رشد اجاره‌بها در هجدهمین جلسه شورای‌ عالی مسکن درخواست از دولت برای ترمیم احکام حقوقی کارمندان چرا فروش طلای دست‌دوم ممنوع شد؟ | فرصت یک‌ماهه به فروشندگان طلای دست‌دوم برای تغییر رسته شغلی برای اصلاحات اقتصادی از کجا باید شروع کرد؟ دومین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ به بازار سهام می‌آید | چقدر نقدینگی لازم است؟ میوه و صیفی‌جات در بازار امروز مشهد چند؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) | آلو سیاه و زرد ۲۵ هزار تومان فناوری‌های دانش‌بنیان کشاورزی راهی به مزارع ندارند افزایش مشتریان سپرده‌های بلندمدت بانکی روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد طلافروشی می‌شوند، به دنبال خرید طلای دست دوم هستند ارزان‌ترین موبایل‌های برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تا ۱۰ سال آینده کاهش قیمت مسکن نخواهیم داشت

  • کد خبر: ۲۰۴۸۶۰
  • ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
تا ۱۰ سال آینده کاهش قیمت مسکن نخواهیم داشت
یک کارشناس مسکن درباره افزایش قیمت مسکن گفت: تا زمانی که در مسکن به توازن نرسیم، افزایش قیمت، افزایش معاملات، افزایش تولید و افزایش سرمایه گذاری همگام با یکدیگر خواهند بود تا افزایش قیمت خود را از این مجموعه جدا کند.

به گزارش شهرآرانیوز، بیت الله ستاریان، کارشناس مسکن گفت: کاهش شدید معاملات در تهران و نگرانی سازندگان نسبت به تداوم رکود شدید در بازار مسکن، باعث کوچ سرمایه از مسکن به بازار‌های دیگر شده است. با توجه به ابعاد گسترده بازار مسکن و اهمیت این بازار در اشتغال زایی، کوچ سرمایه به بازار‌های غیرمولد می‌تواند نتایج اقتصادی زیان‌باری برای کشور به دنبال داشته باشد.

وی درباره کاهش میزان معاملات در تهران و نگرانی سازندگان گفت: عمدتا دوره‌های رکود و تورم از قوانین خاصی برخوردارند. چون کالا‌ها حیاتی هستند، برنامه ریزی بر اساس تقاضای مطلق نیست و بر اساس تقاضای موثر برنامه ریزی می‌شود. چون مسکن نیاز عمومی و اساسی افراد است، لذا گروه متقاضی مطلق تمام تلاش خود را می‌کند که یک واحد مسکونی بخرد و خیلی از کالا‌های فرهنگی و اقتصادی خود را می‌فروشند تا مسکن را حفظ کنند. از سوی دیگر عرضه ما در بازار مسکن کم است و متقاضی هر روز بیشتر می‌شود. چون کالا به اندازه‌ی کافی نداریم، بازار کسری بسیار بالایی می‌آورد و قیمت آنقدر خود را بالا می‌کشد که خود به خود اگر هزار متقاضی مطلق داشته باشیم نهایتا صد واحد برایشان داریم. با این وجود قیمت آن صد واحد آنقدر بالا می‌رود که دیگران نمی‌توانند خرید کنند. در این دوره رکود شروع می‌شود.

وی در ادامه درباره علت تداوم رکود بیان کرد: الان دوره‌های رکود کوتاه مدت و از ۸ ماه تا ۱ سال است. در برخی از مواقع نیز معاملات افزایش می‌یابد. در سال ۸۶ تا ۹۰ رکود بسیار بالاتری داشتیم و در سال ۹۱ مقداری بهتر شد. رکود آن سال‌ها ناشی از مسکن مهر بود، مسکن مهری که به صورت ژورنالیستی اعلام کرده بود که به همه مسکن می‌دهد. ما الان در مسکن ملی هم همان روش را به کار گرفته ایم. تولیدکنندگان ما با این وضعیت سریعا از بازار خارج می‌شوند. از آن طرف متقاضیانی که ثبت نام کرده اند در صف انتظار می‌روند و از مشارکت در بازار منع می‌شوند. نتیجتا سرمایه از بازار کوچ می‌کند و تولید کم می‌شود. سرمایه بخش مسکن سریعا به بخش‌های دیگر کوچ می‌کند. از اردیبهشت ماه است که بازار مسکن درگیر رکود و انتظار است. به نظر من مدت زمان این رکود با توجه به بودجه دولت بخش دولت در اوایل سال آینده رونق پیدا کند. در کل ما یکسال و نیم است که تولیدمان کاهش پیدا کرده است.

ستاریان درباره افزایش قیمت مسکن گفت: اساسا تا زمانیکه در مسکن به توازن نرسیم، افزایش قیمت، افزایش معاملات، افزایش تولید و افزایش سرمایه گذاری همگام با یکدیگر خواهند بود تا افزایش قیمت خود را از این مجموعه جدا کند. این اتفاق نیز حداقل تا ده سال آینده رخ نخواهد داد و این ۴ افزایش با هم اتفاق خواهند افتاد. قیمت همواره بالا می‌رود و در رونق بازار هم تورم شکل می‌گیرد.

منبع: انتخاب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->