معاون وزیر صنعت: رکورد اشتغال صنعتی در دولت سیزدهم شکسته شد طلای ۱۸ عیار در مشهد بیش از ۳.۳ میلیون تومان (۲ تیر ۱۴۰۳) تنوع موبایل با قیمت کمتر از ۲۰ میلیون تومان | قیمت امروز انواع موبایل (۲ تیر ۱۴۰۳) ۷۲۰۰ واحد صنفی املاک در مشهد به سامانه تعیین اجاره‌بها مجهز شد واگذاری معادن گوهرسنگ به کارگاه‌های فعال تراش معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های بورسی در سال ۱۴۰۳ حذف نمی‌شود بورس مثبت، اما کم توان | گزارش وضعیت بازار سهام (۲ تیر ۱۴۰۳) نرخ سود بین‌بانکی رکوردشکنی کرد (۲ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال (۲ تیر ۱۴۰۳) | صعود دوباره دلار به کانال ۵۹ هزار تومان زمان حراج بعدی سکه اعلام شد + شرایط کوچ سرمایه‌ها از بورس به کدام بازار‌ها بود؟ طرح سامان‌دهی کارکنان دولت به کجا رسید؟ | کارگران هم منتظرند! (۲ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی در مسیر افزایش هفتگی جای گرفت (۲ تیر ۱۴۰۳) قفل بازار مسکن تا پایان انتخابات باز می‌شود؟ قیمت امروز انواع خودرو‌های صفر داخلی و خارجی در مشهد (۲ تیر ۱۴۰۳) | رانا پلاس ۶۲۰ میلیون تومان امروز میوه را گران‌تر از این قیمت‌ها نخرید | حداقل و حداکثر قیمت میوه در مشهد (۲ تیر ۱۴۰۳) آزادسازی مدرک تحصیلی در بستر سامانه جستجوی شغل برنامه‌های نامزد‌های ریاست جمهوری برای کارگران چیست؟ مقایسه بازدهی صنایع بورسی در خردادماه ۱۴۰۳ برخورد با ۳۱ واحد صنفی در بکارگیری اتباع خارجی در منطقه ثامن مشهد تاثیر متفاوت افزایش ۳۱ دلاری طلای جهانی بر بازار داخلی | کاهش قیمت سکه؛ افزایش قیمت طلا! قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (یکم تیرماه ۱۴۰۳) اظهارات اقتصادی نامزد‌های ریاست‌جمهوری در یازدهمین روز از رقابت‌ها کدام استان‌ها رکورددار بنگاه ملکی بدون مجوز هستند؟ ۳راهکار برای حمایت از بورس | افزایش امیدواری برای نجات بورس سهمیه بنزین تیرماه ۱۴۰۳ شارژ شد
سرخط خبرها

خام‌فروشی؛ سهم ایران از صادرات ۹۸ درصدی زعفران به جهان

  • کد خبر: ۲۲۷۴۷۱
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
  • ۱
خام‌فروشی؛ سهم ایران از صادرات ۹۸ درصدی زعفران به جهان
ایران ۹۸ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند، اما سهم کشور از صادرات ۱۱ میلیارد دلاری ناشی از خام‌فروشی، تنها ۴۰۰ میلیون دلار است که درخصوص گل‌محمدی نیز صدق می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در همایش گل‌محمدی و گلاب گفت: گردش مالی گیاهان دارویی در بازار جهانی ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد دلار است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۵۰ میلادی، به ۵ هزار میلیارد دلار برسد.

به گفته سیدمجتبی خیام‌نکویی، ایران ۹۸ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند، اما سهم کشور از صادرات ۱۱ میلیارد دلاری ناشی از خام‌فروشی تنها ۴۰۰ میلیون دلار است که در‌خصوص گل‌محمدی صدق می‌کند.

خیام‌نکویی ادامه داد: بنابر آمار، بیش‌از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم اشتغال دارند که نسبت‌به جمعیت ۹۰میلیونی کم نیست.

معاون وزیر جهاد افزود: برخی کشورها درآمد خوبی در حوزه گیاهان دارویی دارند؛ به عنوان مثال، آلمان بیشترین ارزش‌افزوده را در گیاهان دارویی دارد درحالی‌که رقم آن‌ها قابل‌توجه نیست. ایران باوجود ظرفیت بالا در ارقام گیاهان دارویی نتوانسته از ارزش‌افزوده آن در اقتصاد استفاده کند.

به گفته او، ۱۰ سال پیش پیشنهاد دادیم که در حوزه گیاهان دارویی نیازمند ایجاد پالایشگاه هستیم که خوشبختانه اکنون در برخی استان‌ها به‌صورت محدود پالایشگاه راه‌اندازی شده که ارزش‌افزوده را چندبرابر می‌کند؛ به‌طوری‌که می‌تواند جایگزین صادرات نفت شود؛ چراکه پالایشگاه گل‌محمدی، محصولات را به ۴۰ تا ۵۰ فراورده تبدیل می‌کند.

خیام‌نکویی بیان کرد: پالایشگاه در برخی استان‌ها راه‌اندازی شده که به‌طور قطع بر ارزش‌افزوده و اقتصاد ملی تأثیر زیادی دارد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج با اشاره به برخی راهکارها برای افزایش سهم گیاهان دارویی در اقتصاد ملی گفت: دراین‌زمینه، وظیفه‌ بخش دولتی این است که گونه‌هایی را که تولید آن‌ها در واحد سطح بالاتر است، متناسب با مناطق کشور توسعه دهد.

به گفته او، تاکنون ۱۶ کلکسیون گل‌محمدی در استان‌ها تهیه شده که منجربه معرفی ارقام آن شده است، اما این کافی نیست و در این راستا نیاز است که  الگوی کشت را فراگیر کنیم.

خیام‌نکویی با تأکید بر تولید بدون‌استفاده از سم در حوزه گیاهان دارویی بیان کرد: در ۲ سال گذشته، در سطح ۱۰۱ هکتار، تولید برنج بدون‌استفاده از سم را آغاز کردیم که سال گذشته به ۱۴۰ هکتار رسید و امسال در نظر داریم که به ۵ هزار هکتار برسانیم. بر این اساس، در حوزه گیاهان دارویی هم تولید بدون‌استفاده از سم را باید گسترش دهیم.

او ادامه داد: گل‌محمدی جایگاه ویژه‌ای در کشور ما دارد؛ به‌طوری‌که یکی از ظرفیت‌های کشور ما گردشگری کشاورزی است که درصورت رونق، می‌تواند اشتغال زیادی ایجاد کند.

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه سازمان تات امسال الگوی کشت کل محصولات باغی کشور را تدوین و در اختیار معاونت امور زراعت قرار داده است، گفت: اگر ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی پایین است، به این برمی‌گردد که دانش در آن رسوخ نکرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
0
0
در کشوری که دلال قیمت محصول کشاورز را تعیین کند خام فروشی از اصول دکترین اقتصاد تحمیلی فرصت طلباست
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->