«حماسه اکبر» در عرصه میدان شهدای مشهد + فیلم انتظار بدون معرفت راه به کوفه می‌برد واکنش وزیر فرهنگ به بسته شدن مرکز اسلامی هامبورگ + عکس آغازبه‌کار پویش بزرگ مردمی «حرکت» با هدف ترویج سیره اهل‌بیت(ع) در جامعه (۴ مرداد ۱۴۰۳) آغاز مسابقات بین‌المللی «جایزه بریکس قرآن کریم» در کازان + فیلم و تصاویر یک صلوات، کرایه راننده تاکسی بود ز دریای کراماتت شده دامانِ صحرا‌ تر درباره محمدعلی الهامی نیا، قدیمی‌ترین استاد کاشی کاری حرم مطهر رضوی مبارک سفری از بخارا تا مشهدالرضا(ع) بررسی فلسفه و آثار زیارت در متون دینی جزئیاتی از ثبت‌نام زائران اربعین در خراسان‌رضوی (۳ مرداد ۱۴۰۳) | اعزام کاروان‌های عتبات پیش از اربعین متوقف می‌شود افتتاح دومین دوره مدرسه دارالعلم در دانشگاه علوم اسلامی رضوی (۳ مرداد ۱۴۰۳) ۱۴۰۰ مشهدی برای شرکت اردوی راهیان نور مناطق غرب ثبت نام کردند رونمایی از سه نسخه خطی نفیس «اللُهوف سید بن طاووس» در حرم رضوی ساختار‌های اجتماعی باید با فرهنگ رضوی همسو شوند تقدیر از برگزیدگان دومین دوره جایزه بین‌المللی خوش‌نویسی «یاس یاسین» احداث سایه‌بان‌های جدید در مسیر‌های پرتردد حرم‌ امام‌رضا(ع) چرا تولی و تبری شرط نجات است؟
سرخط خبرها

زندگی باشکوه با مهندسی معرفتی امام رضا (ع)

  • کد خبر: ۲۲۸۲۷۴
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
زندگی باشکوه با مهندسی معرفتی امام رضا (ع)
مشک اصلا نیاز به گفتن و سخن سُفتن ندارد. همین هم هست حکایت آدمی که در کلام راهبردی امام علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) چنین خوش بیان شده است: «آن که محاسن و امتیازات زیادى داشته باشد، مردم از او تعریف مى‌کنند و به تعریف خود نیاز پیدا نمى‌کند».

مشک باید عطری داشته باشد که آدمیان به رایحه‌اش، یاد بهشت و بوی هو‌ش‌ربایش بیفتند. مشک باید «ببوید». زبان آن، این است بی‌آنکه نیاز داشته باشد، عطار زبان به بیان بوی خوش مشک بگشاید. اهل خرد، گفته را گوش نمی‌گیرند در این ساحت، بلکه عطر خوش آن را به هوش می‌گیرند، پس واقعیت همان است که از دیرباز به ضرب‌المثل بر زبان‌ها جاری است: «مشک آن است که خود ببوید نه اینکه عطار بگوید».

مشک اصلا نیاز به گفتن و سخن سُفتن ندارد. همین هم هست حکایت آدمی که در کلام راهبردی امام علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) چنین خوش بیان شده است: «آن که محاسن و امتیازات زیادى داشته باشد، مردم از او تعریف مى‌کنند و به تعریف خود نیاز پیدا نمى‌کند».

آنان که «لب و دهن» می‌شوند در تعریف خود، نه‌تنها ارزش‌افزوده‌ای ایجاد نمی‌کنند که به کاهش ذخایر آبرو هم دچار می‌شوند.

هرکدام از ما مثال‌های متعدد از این قبیل افراد می‌تواند فهرست کند؛ آدم‌هایی که به تعریف از خود تلاش فراوان می‌کنند، اما عایدی‌شان اگر نگوییم هیچ، بسیار ناچیز است. وقتی هم به قول امروزی‌ها خود را «پِرِزنت» می‌کنند، پر کاهی بر اعتبارشان افزوده نمی‌شود؛ چه مردم به حاصل کار نظر دارند نه تعریف کار. اگر به تعریف باشد، آنانی که تبلیغ بیشتری برای خود می‌کنند، باید رأی بیشتری هم بیاورند، اما تجربه می‌گوید چنین نیست.

ما به کار باید توانمندی‌مان را تفسیر کنیم نه به بیان. این را برای دیگران باید گذاشت؛ همان‌طور که امام‌رضا (ع) فرمودند. لب و دهن‌ها معمولا به فراوانی تعریف از خود، خویشتن را فریب می‌دهند. همین هم باعث می‌شود دچار غرور دروغین شوند که باز این خود دیواری است تیره و سخت که دیگران را می‌تاراند، حال آنکه خودشناسی و اعتقاد به خود در دایره عبودیت، آدمی را به این جایگاه در کلام عالم آل‌محمد (ع) می‌رساند که «تواضع و فروتنى مراتبى دارد. 

مرتبه‌اى از آن، این است که انسان موقعیت خود را بشناسد و بیش از آنچه شایستگى آن را دارد، از کسى متوقع نباشد و با مردم به گونه‌اى معاشرت و رفتار کند که دوست دارد با او آن‌گونه رفتار شود و اگر فردی به او بدى کرد، در مقابل خوبى کند، خشم خود را فروخورد و گذشت پیشه کند و اهل احسان و نیکى باشد».

آدم‌هایی که این نسخه را به رفتار درآورند، بی‌شک به اصلاح رفتار خویش به تراز خیر موفق می‌شوند و به فرح‌روزی می‌رسند. دو حدیث رضوی را دوباره و چندباره بخوانیم، رفتار از این سرمشق بگیریم و به تکرار در تکثیر خیر بکوشیم. نتیجه‌های بشکوه آن، اول به خود ما خواهد رسید و بعد به جامعه و باز به خود ما که در جامعه زندگی می‌کنیم. برد‌های چندگانه هم دست همه را به نشان موفقیت بالا می‌برد. راز توفیق جمعی اهل ایمان در دادوستد خیر، خود را نشان می‌دهد. ما هم بکوشیم بهره‌مند شویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->