وزیر دادگستری در مشهد: همه املاک قلعه وکیل‌آباد مشهد به‌زودی تعیین‌تکلیف می‌شوند شهردار مشهدمقدس: هر خدمتی در مشهد انجام می‌شود به برکت امام رضا (ع) است ۶۰۰ مِلک دیگر در قلعه وکیل‌آباد مشهد تعیین‌تکلیف شد | تحویل ۱۴۷۲ برگ سند مالکیت حدنگار بازار رضا(ع) ویدئو| شهردار مشهد مقدس: جشن‌های دهه کرامت و شب میلاد حضرت رضا(ع) حال خوبی را برای زائران و مجاوران ایجاد کرده است قلندرشریف: جامعه ما مدیون اساتید، معلمان و آموزگاران است شهردار مشهد مقدس در جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها: فاز نخست خط۳ قطارشهری، عیدی ویژه مدیریت شهری به زائران و مجاوران+ویدئو شکوه جشن میلیونی امام‌رضایی‌ها در شب میلاد امام‌رضا‌(ع) در مشهد + فیلم استقرار ۶۰۰ نیروی خدمات شهری مشهد در محدوده پیرامونی حرم مطهر رضوی همزمان با ولادت امام رضا (ع) (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) توزیع کیک ۱۰۰۰ متری میلاد امام‌رضا(ع) در حرم مطهر رضوی آغاز مسافرگیری فاز یک خط ۳ مترو مشهد، از شنبه (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) رئیس شورای عالی استان‌ها: مدیران باید شوراباور شوند + فیلم تغییر ساعت ارائه خدمات ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد از شنبه (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) رئیس شورای شهر مشهد: دوره اعمال‌نظر دیگران گذشته و شورا به بلوغ رسیده است نخستین مصوبه کارگروه «سرمایه‌گذاری برای تولید» شورای شهر به شهرداری مشهد ابلاغ می‌شود + فیلم ترافیک موقتی برای مهار ترافیک در تقاطع‌های غیرهم سطح خیام، سپاد و شهید فهمیده مشهد سومین کلینیک گل و گیاه شهر مشهد آماده بهره‌برداری | بوستان‌های بانوان «بسیج» و «نصرت» به‌زودی افتتاح می‌شوند سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیارد تومانی سپاه و کمیته امداد برای تسهیل ازدواج زوج‌های نیازمند شادی در خیابان‌های مشهد | کارناوال باشکوه خودرویی و موتوری به مناسبت فرارسیدن سالروز ولادت امام‌رضا(ع) بیش از ۵۰۰ نقطه از شهر مشهد در شب میلاد امام‌رضا(ع) نورباران می‌شود علوی‌مقدم: نگاه شورای شهر مشهد به مناطق کم‌برخوردار، یک نگاه ویژه است
سرخط خبرها

تأمین واگن‌های خط یک مترو مشهد تا ۳ سال آینده

  • کد خبر: ۲۳۲۲۳۰
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
تأمین واگن‌های خط یک مترو مشهد تا ۳ سال آینده
بیش از سیزده سال است که خط یک قطارشهری مشهد در حال بهره‌برداری است و در زمان افتتاح این خط ریلی قرار بود تعداد ۱۲۰ واگن برای این خط تأمین شود، اما در آن زمان ۶۰ واگن تأمین شد و هنوز هم این خط یک قطارشهری مشهد با همین تعداد واگن کار می‌کند.
علیرضا ظهیری
خبرنگار علیرضا ظهیری

به گزارش شهرآرانیوز، بیش از سیزده سال است که خط یک قطارشهری مشهد در حال بهره‌برداری است و در زمان افتتاح این خط ریلی قرار بود تعداد ۱۲۰ واگن برای این خط تأمین شود، اما در آن زمان ۶۰ واگن تأمین شد و در طول سال‌های بهره‌برداری اقدام جدی برای فراهم کردن باقی‌مانده نیاز واگنی این خط که روز به روز به تعداد مسافران آن هم اضافه می‌شود، نشده است.

با روی کار آمدن شورای ششم شهر مشهد، مدیران شهرداری مشهد به فکر تأمین واگن‌های موردنیاز این خط افتادند و اکنون با وعده همراهی یکی از تولیدکنندگان داخلی تأمین واگن برای خط یک قطارشهری مشهد که نمونه ساخت آن در کشور وجود ندارد، در تابستان امسال قرارداد تأمین این واگن بین شرکت تولیدکننده و شهرداری مشهد منعقد خواهد شد تا در یک فرآیند سه ساله نیاز کامل خط یک تأمین و مسافرگیری این خط به صورت ۱۰۰ درصدی انجام شود.

کار روی دوش یک شرکت داخلی

در همین‌باره مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه متأسفانه در زمان راه‌اندازی خط یک قطارشهری مشهد از مجموع نیاز ۱۲۰ واگنی این خط فقط ۶۰ واگن تأمین شده بود، اظهار کرد: البته در آن سال‌ها در عمل با همین تعداد ۶۰ واگن نیاز‌های اولیه برطرف می‌شد و برای همین در طول این سیزده سال از زمان بهره‌برداری خط یک متولیان امر دیگر به سراغ تأمین ۶۰ واگن دیگر نرفتند و موضوع تأمین منابع مالی و مسائل مربوط به تأمین‌کننده و تولیدکننده این واگن‌ها از دلایل این عقب‌ماندگی در موضوع تأمین مالی بود.

بهرام نکاحی با بیان اینکه در موضوع تأمین‌کننده و تولیدکننده واگن در کشور با محدودیت روبه‌رو هستیم، ادامه داد: با توجه به سیاست‌های کلان کشور که موضوع تولید داخلی مدنظر است، مدیریت شهری مشهد به سراغ استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای تأمین واگن‌های مورد نیاز خود رفته و با انجام پیگیری‌های لازم در موضوع تشریفات اداری، در نهایت یک شرکت داخلی در فرایند ارزشیابی فنی و مناقصه شرکت کرد و اکنون در موضوع تأمین واگن در مرحله تنظیم سند فنی و مشخصات فنی کار هستیم تا پس از انجام این مرحله، به سمت توافق نهایی، قیمت‌گذاری و در نهایت عقد قرارداد برویم.

شروع تحویل از ۱۸ ماه بعد از انعقاد قرارداد

وی با تأکید براینکه به طور قطع تا پایان تابستان امسال قرارداد تأمین واگن برای خط یک قطارشهری منعقد خواهد شد، تصریح کرد: پس از انعقاد قرارداد فرایند ساخت و تحویل‌گیری قطار‌ها انجام می‌شود که به احتمال زیاد قرارداد تأمین واگن سه ساله خواهد بود و شرکت سازنده نخستین بخش واگن‌ها را هجده ماه پس از انعقاد قرارداد تحویل می‌دهد.

نکاحی در ادامه افزود: البته به موازات این قرارداد، روش‌های دیگری را نیز در دست بررسی داریم که خرید واگن آماده از خارج کشور یکی از این مسیرهاست. این موضوع نیز در حال امکان‌سنجی است، اما پیگیری این موضوع منافاتی با موضوع اول و خرید واگن از شرکت داخلی ندارد و امیدواریم تولیدکنندگان داخلی بتوانند این نیاز شهر مشهد را تأمین کنند.

وی تأکید کرد: در مجموع این اراده در شهرداری مشهد وجود دارد تا تأمین مالی برای این واگن‌ها صورت گیرد و پیگیری‌های لازم انجام شود، چرا که ضرورت تأمین واگن‌های موردنیاز خط یک قطارشهری برای همه به اثبات رسیده است و امیدواریم هر چه زودتر این موضوع محقق شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد با بیان اینکه تاکنون مدل واگن ال‌آرتی که همان واگن‌های خط یک قطارشهری مشهد است در کشور تولید نشده است، گفت: مجموعه‌های تخصصی کشور فناوری و دانش فنی در موضوع‌های مختلف را داشته‌اند و در حوزه مترویی نیز شرکت واگن‌سازی تهران این تجربه و دانش فنی را دارد. شرکت واگن سازی پارس نیز با مجموعه مپنا گروهی را برای ساخت واگن تشکیل داده و در این مسیر با یک مجموعه خارجی نیز وارد همکاری خواهند شد تا فناوری کالای موردنظر را بتوانند برای تأمین واگن تبادل کنند.

۱۳۵ میلیون یورو برای تأمین واگن‌های خط یک

نکاحی درباره قیمت واگن‌های مورد نیاز خط یک نیز گفت: پیش‌بینی ما این است که برای تأمین واگن‌های مورد نیاز خط یک اعتباری بین ۱۲۰ تا ۱۳۵ میلیون یورو نیاز است.

وی در ادامه به ویژگی‌های مهم واگن خط یک نسبت به واگن‌های خط ۲ اشاره کرد و گفت: شصت واگن مورد نیاز خط یک، شصت واگن نیست، بلکه شصت قطار است؛ چرا که هر کدام از این واگن‌ها می‌تواند به صورت مستقل هم مسافرگیری داشته باشد و یا می‌توان هر سه واگن را برای مسافرگیری به هم متصل کرد، اما در خط ۲ که همان خط مترویی است هر پنج واگن به هم متصل هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->