اختتامیه ششمین جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس در فضای مجازی در مشهد برگزار شد درباره تاریخچه عصا‌های نقره‌ای دربانیِ حرم‌رضوی | جایگاه طلایی عصای نقره‌ای عواقب ترک واجب فراموش‌شده بررسی راهبرد امام سجاد(ع) در رهبری امت حرم مطهر رضوی سوگوار شهادت سَیِّدُالسّاجِدین(ع) جشنواره ملی «فانوس» برگزیدگان استانی خود را شناخت | فرهنگ ایثار و شهادت مصداق فرهنگ و سیره رضوی است طرح فرهنگی «از مبدا تا مبدا» ویژه زائران پیاده دهه آخر صفر اجرا خواهد شد دل‌بستگی امام حسین (ع) نگاهی به ۵ دعای معروف که به امیرالمؤمنین (ع) منسوب است تونل سرد در مسیر زائران پیاده امام رضا(ع) ایجاد می‌شود کرسی «دشمن‌شناسی در قرآن» در حرم مطهر رضوی برگزار شد ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) + جزئیات مشهد میزبان «یادواره شهدای جامعه اطلاعاتی» + ویدئو بزرگداشت چهل و سومین سالگرد شهادت شهید کامیاب در مشهد برگزار شد قیمت و زمان عمره ۱۴۰۳ مشخص شد؟ ثبت‌نام بیش از ۵۵ هزار زائر خراسانی برای پیاده‌روی اربعین (۸ مرداد ۱۴۰۳) مراسم اختتامیه مرحله استانی جشنواره ملی «فعالان دفاع‌ مقدس و مقاومت در فضای مجازی» در مشهد برگزار شد + فیلم دومین سوگواره مذهبی‌معنوی «نوای ارادت» در مشهد آغاز شد | مشارکت بیش از ۳ هزار نفر در نخستین سوگواره
سرخط خبرها

نگاهی به ۵ دعای معروف که به امیرالمؤمنین (ع) منسوب است

  • کد خبر: ۲۴۲۰۱۶
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
نگاهی به ۵ دعای معروف که به امیرالمؤمنین (ع) منسوب است
گنجینه گران‌بهای دعا، میراث ناب امام‌علی (ع) برای شیعیانشان است؛ میراثی که نه‌تن‌ها به ما می‌آموزد چگونه با پروردگار حرف بزنیم و از محضرش چه بخواهیم، آموزه‌هایی ناب از معارف اسلامی نیز هستند.

حمیده ذاکری | شهرآرانیوز؛  یکی از میراث گران‌قدر اهل‌بیت (ع)، ادعیه و نیایش‌هایی است که از آنها برای ما به یادگار مانده است؛ نیایش‌هایی که درحقیقت مجموعه‌ای از معارف الهی هستند و اهل‌بیت (ع) برای استفاده بهتر از آنها و نشر گسترده‌شان، آنها را به این شکل محفوظ و مکتوب کرده‌اند. این گنجینه گران‌بهای دعا، میراث ناب امام‌علی (ع) برای شیعیانشان است؛ میراثی که نه‌تن‌ها به ما می‌آموزد چگونه با پروردگار حرف بزنیم و از محضرش چه بخواهیم، آموزه‌هایی ناب از معارف اسلامی نیز هستند.

دعایی به یادگار از پیامبر (ص) 

دعای صباح، دعایی است که پیامبر اسلام (ص) آن را بعد از نماز صبح می‌خوانده و امام‌علی (ع) آن را نقل کرده است. در این دعا بلندترین مضامین حِکَمی، عرفانی و کلامی با لحن ادبی بیان شده است. علامه‌مجلسی و دیگران این دعا را از کتاب «اختیارالمصباح» نقل کرده‌اند. توحید و مراتب آن، علم ذاتی خداوند، قدرت الهی و توحید عملی، در این دعا آمده است. آقابزرگ تهرانی بیش از ۲۴شرح و ترجمه برای آن فهرست کرده است. علامه‌مجلسی نیز این دعا را در کتب «بحارالانوار»، «الدعا» و «الصلاه» آورده است.

زمان خواندن دعا‌

گفته می‌شود پیامبر این دعا را بعد از نماز صبح می‌خوانده‌اند.

فرازی از دعا

طاعتم اندک و نافرمانی‌ام بسیار و زبانم اقرارکننده به گناهان است. چاره من چیست‌ای پرده پوش عیب‌ها؟‌ای دانای نهان‌ها!‌ای برطرف‌کننده غم‌ها! همه گناهان مرا بیامرز.

دعای پدر برای پسر

دعای عشرات از دعا‌های معتبری است که در بیشتر کتاب‌های دعای شیعه آمده است. این دعا را امام‌علی (ع) به امام‌حسین (ع) آموخت. خواندن آن در هر صبح و شام و در عصر روز جمعه در روایات تأکید شده است. دعای عشرات دربردارنده مضامین اخلاقی و اعتقادی مانند اقرار به وحدانیت خدا، نبوت رسول اکرم (ص) و امامت حضرت علی (ع) است.

زمان خواندن دعا‌

مستحب است دعای عشرات، صبح یا شب خوانده شود. بهترین اوقات قرائت این دعا بعد از عصر روز جمعه است.

فرازی از دعا

و تو را سپاس به میزان وزن آب‌های دریا و تو را سپاس به شماره برگ‏ درختان.

دعایی مزین به اسمای‌حسنی 

دعای مشلول، از امام‌علی (ع) نقل است. راوی این دعا نیز امام‌حسین (ع) است. ایشان نقل می‌کند که پدرم به جوانی بیمار بشارت داد که زمان شفا یافتنش رسیده است و این دعا را که از پیامبر (ص) آموخته بود به او یاد داد. امام علی (ع) فرمودند: «هرگاه فرد، با ایمانی خالصانه خدا را با این دعا بخواند، دعایش مستجاب می‌شود». سیدبن‌طاووس این دعا را در کتاب «مهج الدعوات» آورده. تکیه اصلی دعا، بر ذکر نام‌های خدا و مناجات و توسل است. امام‌علی (ع) فرمودند: «در این دعا اسم اعظم وجود دارد».

زمان خواندن دعا‌

بعد از نماز عصر تا نماز سحر است خصوصا برای شفای بیماران و این دعا با وضو باید خوانده شود.

فرازی از دعا

و من از تو درخواست می‌کنم‌ای خدای من و تو را می‌خوانم‌ای پروردگارم و به تو امیدوارم‌ای آقایم و در اجابت دعایم به تو طمع دارم‌ای مولایم! 

دعایی برای طلب بخشش

معروف‌ترین دعا در این مجموعه، دعای کمیل است. زیاد شدن روزی و مغفرت الهی از ثمرات خواندن این دعا دانسته شده است. شرح‌های زیادی بر دعای کمیل نوشته شده است؛ ازجمله شرح میرزاابوالحسن لاری در حاشیه زادالمعاد علامه‌مجلسی، شرح مولی‌عبدا... سبزواری، از شاگردان حاج‌ملا‌هادی سبزواری، شرح میرزاعباس دارابی، از شاگردان حاجی‌سبزواری و شرح انیس‌اللیل از تألیفات حاج‌محمدرضا کلباسی.

زمان خواندن دعا‌

زمان قرائت دعای کمیل، نیمه شعبان و شب جمعه است و در ایران نیز رسم بر این است که شیعیان این دعا را در نیمه شعبان و شب‌های جمعه در مکان‌های مذهبی به‌صورت جمعی می‌خوانند.

فرازی از دعا‌

ای نور،‌ای پاک از هر عیب،‌ای آغاز هر آغاز و‌ای پایان هر پایان، خدایا! بیامرز برای من آن گناهانی را که پرده حرمتم را می‌درد. 

دعایی با معارف والا

مناجات شعبانیه، نیایشی است که فردی به نام ابن‌خالویه آن را از امام‌علی (ع) روایت کرده است. میرزاجواد ملکی‌تبریزی، عارف شیعی، این مناجات را حاوی چگونگی رفتار بنده با خدا، ادب دعا و استغفار معرفی کرده است. به‌گفته مرتضی مطهری، انسان با قرائت این دعا، روح نیایش در اسلام را می‌فهمد و این دعا جز عرفان و محبت و عشق به خدا و معنویت، چیز دیگری نیست. آیت‌ا... عبدا... جوادی‌آملی معتقد است که مناجات شعبانیه، به‌سبب معارف بلندی که در آن است، مناجات کبیر درمیان مناجات‌هاست.

زمان خواندن دعا‌

معمول مناجات شعبانیه در ماه شعبان خوانده می‌شود.

فرازی از دعا

خدایا! حاجتم را برمگردان و طمعم را قرین نومیدی مساز و امید و آرزویم را از خود مبر!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->