هشتمین خدمت | برپایی موکب مشهدی امام رضا (ع) در کاظمین ویژه زائران اربعین حسینی آغاز به کار ۸ موکب امام رضا(ع) در مرز‌های جنوب شرقی کشور (۲۳ مرداد ۱۴۰۳) راز موفقیت روابط همسران از دیدگاه قرآن اوحدی: در بنیاد شهید به دنبال گره گشایی هستیم کاروان دانش‌آموزی «کربلا؛ طریق الاقصی» از مشهد عازم کربلای معلی شد (۲۲ مرداد ۱۴۰۳) ترسی نیست وقتی عَلَم اینجاست پرتوی از سیره و صفات امام صبوری تولیت آستان قدس رضوی: نسل جوان را نسبت به حقیقت شوم اسرائیل و مظلومیت فلسطین باید آگاه کرد کتاب «پیاده‌روی و زیارت اربعین» معرفی شد جزییات از سرگیری اعزام زائران به حج عمره از زبان وزیر ارشاد آیا امکان تغییر نذر اربعین وجود دارد؟ تشریح ویژه برنامه‌های شهادت امام حسن مجتبی (ع) در حرم مطهر رضوی گام‌هایی به‌سمت حسین (ع) بررسی آسیب‌های طمع کاری از منظر اسلام ضرورت توجه به منظومه محتوایی زیارت تولیت آستان قدس رضوی: هنرهای نمایشی، ابزار قدرتمندی برای ترویج ارزش‌های دینی است سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید شد تا ۱۰ سال آینده، حدود ۵۰ میلیون نفر در پیاده‌روی اربعین شرکت خواهند کرد مدیر رادیو سراسری زیارت: رادیو زیارت در طی چند سال فعالیت خود احیای امر امامت را انجام داده است ثبت‌نام ۱۷۰ هزار نفر از خراسان رضوی برای شرکت در پیاده‌روی اربعین (۲۰ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

هشتمین خدمت | برپایی موکب مشهدی امام رضا (ع) در کاظمین ویژه زائران اربعین حسینی

  • کد خبر: ۲۴۴۹۸۶
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱
هشتمین خدمت | برپایی موکب مشهدی امام رضا (ع) در کاظمین ویژه زائران اربعین حسینی
هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه (ع) امسال برای هشتمین سال متوالی، توفیق خدمت به زائران اربعین حسینی را در کاظمین پیدا کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، چند ماه پیش از اربعین دور هم جمع شده اند تا مقدمات خدمت به زائران کربلا در اربعین حسینی را بچینند و برای تمامی خدمات خود برنامه ریزی و همفکری کنند تا امسال هم همچون هفت سال گذشته، موکب خود را با نام امام رضا (ع) در جوار حرمین پدر و پسر ولی نعمتمان، امام رضا (ع) برپاکنند.

خادمان این موکب از نوجوان و جوان گرفته تا میانسال و کهنسال و زن و مرد را شامل می‌شود که ۲۸ روز بی وقفه قرار است به زائران اباعبدالله الحسین (ع) خدمت کنند. برای آشنایی بیشتر با این موکب، به سراغ مسئول هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه (ع) رفتیم تا جزئیات این خدمت عاشقانه را برایمان شرح دهد.

شروع خدمت از دهم صفر با حضور ۷۰ خادم

مهدی رجب پور، بیش از آنکه خود را مسئول هیئت بداند، خادم امام رضا (ع) می‌نامد در پاسخ به سوال ما درباره چند و، چون برپایی موکب امام رضا (ع) می‌گوید: موکب و قرارگاه امام رضا (ع) که توسط هیئت و کانون مسجد جوادالائمه (ع) به همت خیران و کمک‌های مردمی برپا شده است، امسال نیز مانند سال‌های گذشته از دهم ماه صفر خدمت خود را در شارع امام علی (ع) که کنار حرمین کاظمین قرار دارد شروع می‌کند.

رجب پور با بیان اینکه تمامی افرادی که در این موکب خدمت می‌کنند با وجود سختی‌هایی که متحمل می‌شوند ولی بی صبرانه منتظر این ایام هستند ادامه می‌دهد: حدود ۷۰ خادم خواهر و برادر قرار است امسال از ۲۶ مردادماه تا ۵ شهریور که یک روز بعد اربعین می‌شود لباس خادمی به تن می‌کنند که هر کدام وظایف مشخصی در بخش‌های مختلف دارند.

اسکان، تغذیه و پذیرایی، برنامه‌های فرهنگی و مذهبی

این خادم امام رضایی (ع) که در بخش کفشداری حرم مطهر رضوی نیز لباس خدمت به تن دارد درباره بخش‌های مختلف خدمت موکب توضیح می‌دهد: موکب امام رضا (ع) در سه حوزه اسکان خواهران و برادران، تغذیه و پذیرایی و فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی خدمات خود را به زائران ارائه می‌دهد تا هم رفاه زائران را تامین کند و هم با انجام مراسم‌های فرهنگی، شعور حسینی را ترویج کند و زائر با دلی آماده به زیارت کربلا برود.

وی می‌افزاید: از دهمین روز ماه صفر، خدمت خادمان شروع می‌شود و امکانات کافی برای اسکان حدود هزار نفر از زائران خواهر و برادر در شبانه روز فراهم می‌شود.

همچنین سه وعده صبحانه، نهار و شام به همراه میان وعده و نوشیدنی‌های سرد و گرم، کلوچه، خرما و میوه را هم در بخش تغذیه و پذیرایی داریم که روزانه حدود سه تا چهار هزار وعده تهیه می‌شود؛ البته این تعداد در روز‌های نزدیک اربعین ممکن است بیشتر هم شود همانطور که در سال گذشته، نزدیک به هفت هزار وعده در شبانه روز پذیرایی داشتیم. فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیز در این موکب توسط خادمان هنرمند ارائه می‌شود تا معرفت زیارت را برای زائران دو چندان کند. 

از جمله برنامه‌های فرهنگی، شعرخوانی، نقاشی، تعزیه خوانی، اجرای سرود و شعر آئینی، اقامه نماز جماعت، برگزاری مراسم عزاداری و زیارت اربعین و قرائت دسته جمعی ادعیه است که خوشبختانه در سال‌های گذشته با استقبال خوب زائران روبرو شده است و امسال نیز این برنامه‌ها اجرا خواهد شد.

اربعین، میدان عشق بازی و خدمت به اهل بیت (ع) است

شاید کلیشه‌ای به نظر آید ولی وقتی از رجب پور پرسیدم، شما چرا با وجود سختی‌هایی که ارائه چنین خدماتی دارد آن هم در یک شهر و کشور دیگر، همچنان موکب را با وجود خادمان افتخاری برپا می‌کنید و حاضرید این سختی را به جان بخرید، قاطعانه همراه با اعتقادی راسخ که در ظاهر و کلماتش نمایان است جواب می‌دهد: ما در میدان عشق بازی قدم برداشتیم و این کمترین کاری است که می‌توانیم برای عاشقان امام حسین (ع) انجام دهیم. ما حالا حالا‌ها به اهل بیت (ع) به ویژه ولی نعتمان امام رضا (ع) و حضرت جوادالائمه (ع) بدهکار هستیم و بس.

این خادم امام رضایی ادامه می‌دهد: اگر ما تا آخر عمر فقط عبادت خداوند و خدمت به ائمه اطهار علیهم السلام را هم داشته باشیم باز هم نمی‌توانیم یک قطره از اقیانوس بی کران معرفت این خاندان عزیز و الهی را جبران کنیم.

معجزاتی فراتر از عقل حسابگر مادی

رجب پور همچنین به سختی برپایی موکب اذعان می‌کند و می‌گوید: بی شک راه اندازی موکب و تامین مالی چنین خدماتی که هیچ پشتوانه‌ای جز کمک‌های مردمی و خیران و خادمانش ندارد بسیار سخت است، به علاوه اینکه تورم کشور خودمان را هم کنارش بگذارید شاید یک عقل حسابگر مادی این همه سختی را نپذیرد، اما ما به معجزه اعتقاد داریم و با دل در این مسیر قدم برداشتیم همانطور که تا الان معجزات زیادی در این راه دیدیم و همین موضوع باعث شده، ثابت قدم آن را با افتخار ادامه دهیم.

مسئول هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه (ع) می‌گوید: امسال هشتمین سال خدمتگزاری به زائران و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) را در پیش داریم و این عدد را که با نام موکب که به نام امام هشتم ثبت شده است را به فال نیک می‌گیریم.

آقای رجب پور در پایان با روی خوش تمامی زائران اربعین حسینی را به حضور در موکب امام رضا (ع) کاظمین دعوت می‌کند. ما نیز به او و گروهش التماس دعا می‌گوییم تا جزو کاروان اربعین قرار گیریم و معرفت این مسیر را درک کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->