پیش‌بینی ۳۰ میلیون تشرف به حرم امام‌رضا(ع) برای دهه آخر صفر ۱۴۰۳ + فیلم تأمین ۹۵ هزار ظرفیت اقامت شبانه در مسیر‌های منتهی به مشهد برای زائران پیاده دهه آخر صفر ۱۴۰۳ عطر گلاب دست‌های مادربزرگ بود چشمه‌ای که دریا شد | یادی از آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی، فقیه وارسته و عالم شیعه زینت ارادت بر ضریح دوست | درباره هدایایی که بر در و دیوار بارگاه مطهر رضوی نصب شده است دوست و دشمن؛ مقهور علم و تدبیر رضوی با سکوت در قلب‌ها نفوذ کنیم | بازخوانی آموزه‌های رضوی در چهارشنبه امام‌رضایی همه راه‌ها به مشهد ختم می‌شود ویدئو| خادمان امام رضا(ع) میزبان زائران پیاده در تپه سلام تشرف معلولان آسایشگاه فیاض‌بخش به حرم مطهر رضوی (۶ شهریور ۱۴۰۳) سیزدهمین دوره جایزه ادبی «یوسف»، ویژه دفاع‌ مقدس آغاز به کار کرد تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره رسانه‌ای بین‌المللی امام‌رضا (ع) راه‌اندازی موکب‌ دانش‌آموزی مدارس امام‌رضا(ع) در دهه آخر صفر ۱۴۰۳ اعمال و ادعیه دهه آخر صفر چیست؟ آماده‌سازی مواکب جاده‌های منتهی به مشهد برای زائران پیاده امام‌رضا(ع) در دهه پایانی صفر ۱۴۰۳ + ویدئو بیش از ۴۵۰۰ نیروی امدادگر در طرح «هم‌سفران خورشید» آماده خدمت رسانی به زائران امام رضا (ع) ۲۶۴ هزار نفر از خراسان رضوی در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند مراسم تشییع و تدفین شهید علی رفیعی در حرم امام‌رضا(ع) برگزار خواهد شد (۶ شهریور ۱۴۰۳) ویدئو| فرماندار مشهد: برای خدمت‌رسانی به بیش از ۱۰ میلیون زائر در دهه آخر صفر آماده‌ایم اولین نمایشگاه تخصصی و تجاری فرش در حرم مطهر رضوی برپا می‌شود
سرخط خبرها

همه راه‌ها به مشهد ختم می‌شود

  • کد خبر: ۲۴۷۷۲۷
  • ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
همه راه‌ها به مشهد ختم می‌شود
همان طور که سفر اربعین، مردمی است و باید مردمی بماند، سفر آخر صفر به مشهد هم باید مردمی پا بگیرد و مردمی هم بماند.

فرهنگ، یک موجود زنده است. نشو و نما دارد. داد‌و‌ستد می‌کند. صفحاتی را تحریر می‌کند که دیگران در خواندنش، خُلق‌و‌خوی خود را در نظمی نوین، تراز می‌کنند. من راهپیمایی اربعین را از این جنس می‌دانم. ما شاهد گسترش یک فرهنگ نوین از همدلی، همراهی و حتی هم‌زبانی هستیم؛ باوجود اینکه زبان همدیگر را نمی‌دانیم.

اما همدلی را قدرت و توان مفاهمه‌ای است که هم‌زبانی در برابر آن کم می‌آورد. آنچه در عراق طی سال‌های اخیر تجربه کرده‌ایم، در ایران عزیز ما، به‌ویژه در خراسان و به طور خاص‌تر در مشهد مقدس دارد تدریس می‌شود؛ تدریس و البته تحصیل. حاصل این فرایند را هم در دهه آخر صفر به چشم می‌بینیم و به ذهن، یادگاری می‌فرستیم. مسیر‌های منتهی به مشهد دارد کم‌کم، چون مسیر‌ها و طریق‌هایی می‌شود که زائران را به کربلا می‌رساند.

 نه به آن فراگیری که ریشه چند‌صد‌ساله دارد در فرهنگ عراقی‌ها، اما قطعا خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کنیم، رونق‌گستر خواهد شد. همان جوشش معنوی و عمق معنایی که «مشایه» و راهپیمایی اربعین را به «ابررویداد» تبدیل کرده است، اینجا هم در آینده‌ای نه‌چندان‌دور، چنین خواهد کرد. در فردایی که نه دور است و نه دیر، به قول خبرنگار‌ها شاهد «گیگا‌ایونت»‌ها خواهیم بود. همان همزیستی انسان‌ها و فرهنگ‌ها و ظهور مهربانی را اینجا هم در جلوه‌های مکرر خواهیم دید. چه ما باشیم و چه نباشیم، این حقیقت، واقعیت خواهد یافت؛ اما مأموریت و حتی کلان‌مأموریت ما برای امروز است.

امروز که هستیم، باید در این ساحت، هستی‌بخشی کنیم؛ به‌ویژه ما‌هایی که خداوند، «مشهد‌نشینی» را روزی ما فرموده است. شکرانه قرار‌گرفتن در شعاع حضرت شمس‌الشموس (ع) تجانس است. باید ترجمه مهربانی صاحب‌خانه باشیم؛ جوری که هرکسی آمد و رفت، فردا زودتر میل برگشت کند. اینجا مرکز معنویت است و ما باید مغناطیس جذب به مرکز شویم. این هم صددرصد مردمی است. 

هیچ دولتی نمی‌تواند گریز از مرکز را مهار کند؛ چنان‌که نمی‌تواند جذب به مرکز را اجبار نماید. همان طور که سفر اربعین، مردمی است و باید مردمی بماند، سفر آخر صفر به مشهد هم باید مردمی پا بگیرد و مردمی هم بماند. راز ماندگاری فرهنگ‌ها و شکل‌گیری تمدن‌ها، حضور مردم است. آنچه مردم پای بنیاد‌نهادن آن باشند، ادامه آن را هم تضمین خواهند کرد. رویش‌های مبارک این را می‌شود در جاده‌های منتهی به مشهد دید. 

در حضور فاخر مردمی که به جاده می‌زنند تا آنانی که با برپایی موکب‌های متعدد، میزبانی زائران آفتاب را در فهرست افتخارات خود ثبت می‌کنند. باری، فرهنگ یک موجود زنده است. در داد‌و‌ستدی معرفتی، راه خود را باز می‌کند. هم در جغرافیا، هم تاریخ و مهم‌تر از جهان آدم ها، در جان انسان‌ها جا باز می‌کند. بکوشیم هرکجای مشهد هستیم، هر کاری که از ما ساخته است، در این ساختار نو، به‌خوبی انجام دهیم. سرانجام نیکو روزی کسانی است که روزگار خود را بر مدار انس با انیس‌النفوس (ع) تعریف و در خدمت به زائرانش تعبیر و تفسیر کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->