تولیت آستان قدس در مراسم بدرقه کاروان تیم ملی فوتسال: دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در جام جهانی فوتسال است تطهیر و غبارروبی پنجره‌های فولاد حرم مطهر رضوی در کنار وارثان زمین بررسی فلسفه و آثار سنت خوب قرض‌الحسنه | قرضی که به خدا می‌دهیم جامعه‌المصطفی سکوی نمایش ظرفیت‌های انقلاب اسلامی است میزان ماندگاری زائر در مشهد به ۴ روز افزایش پیدا کرد آیت‌الله علم‌الهدی: جامعه‌المصطفی فرصتی برای توسعه اسلام و انقلاب در عرصه بین‌الملل است یادی از مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی | او ابوذر زمانه بود تفحص پیکر ۱۶۳ شهید دفاع مقدس در مناطق عملیاتی شمال غرب به دنبال خیر بررسی نگاه اسلام به شادی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی واعظ‌موسوی | خدا لبخند را دوست دارد پنجمین اجتماع بزرگ عزاداران اردوزبان در حرم امام رضا(ع) برگزار شد پیکر مطهر «حاج احمد خدادادی»، جانباز شهید دفاع مقدس، در مشهد تشییع شد حاج احمد خدادادی، جانباز سرافراز دوران دفاع مقدس، به خیل شهدا پیوست معادباوری؛ ترمز و سرعت‌گیر انسان نماز سرچشمه نیکی‌ها | مروری بر روایات پیامبر اسلام (ص) و امامان (ع) درباره باید‌ها و نباید‌های نماز سومین سالگرد درگذشت «حاج‌حیدر رحیم‌پور ازغدی» در مشهد برگزار شد آغاز ثبت‌نام عمره از امروز (شنبه، ۱۷ شهریور ۱۴۰۳) + قیمت جدید پرچم گنبد منور رضوی به‌مناسبت فرارسیدن ماه «ربیع‌الاول» تعویض شد + فیلم از جوانمردی اهل‌بیت (ع) برای جوانان بگوییم
سرخط خبرها

بررسی فلسفه و آثار سنت خوب قرض‌الحسنه | قرضی که به خدا می‌دهیم

  • کد خبر: ۲۵۰۲۰۴
  • ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
بررسی فلسفه و آثار سنت خوب قرض‌الحسنه | قرضی که به خدا می‌دهیم
مروری بر احکام مالی اسلام نشان می‌دهد که این نسخه حیات طیبه و زندگی آرمانی بشر، راه‌هایی را پیش پای ما گذاشته است تا هم بار فشار‌های مالی از دوش اقشار محروم برداشته شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مروری بر احکام مالی اسلام نشان می‌دهد که این نسخه حیات طیبه و زندگی آرمانی بشر، راه‌هایی را پیش پای ما گذاشته است تا هم بار فشار‌های مالی از دوش اقشار محروم برداشته شود، هم جامعه از نظر اقتصادی ترمیم شود و اصلاح وضعیت پیدا کند و هم اغنیا سود دنیایی و اخروی ببرند؛ نمونه‌اش قرض‌الحسنه که آثار و برکاتی که قرآن و روایات برای آن برشمرده‌اند، بی‌نظیر است.

قرضی که نیکوست

در قرآن کریم سیزده بار با واژه‌های گوناگون، سخن از قرض به میان آمده و بر آن تأکید شده است. هرجا که کلمه «قرض» آمده، به‌دنبال آن کلمه «حَسناً» نیز آمده است؛ برای همین در اسلام به وام بی‌بهره، «قرض‌الحسنه» می‌گویند. این ترکیب نشان می‌دهد که قرض دادن باید به‌صورت نیکو باشد؛ این نیکویی از چند نظر ممکن می‌شود: آبرومندانه باشد، بی‌منت باشد، بدون چشمداشت به سود و بهره باشد، برای خشنودی خدا و از روی میل و علاقه باشد.

عبور؛ همچون برق از صراط

پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) به قرض‌الحسنه توصیه و اهتمام می‌کردند و در سیره نظری و عملی آن حضرات در این‌باره مثال و شاهد بسیار است؛ از پیامبر خدا (ص) نقل شده است که فرمودند: «هرکه به برادر مسلمان خود قرض دهد، در برابر هر درهمی که قرض داده است، هم‌وزن کوه احد و کوه رضوان و کوه سینا، حسنات خواهد داشت و اگر براى وصول آن مدارا کند، از پل صراط همچون برق جهنده بدون حساب و عذاب خواهد گذشت» (ثواب‌الاعمال، ص۴۱۴).

اقتصاد در خدمت اعتقاد

اسلام در کنار توصیه به دست‌گیری از یکدیگر و رسیدگی به محرومان و مستضعفان، راه‌هایی را نیز برای این مهم پیش‌پای انسان قرار داده است؛ مثل قرض‌الحسنه؛ سنتى اسلامی که اقتصاد را در خدمت عقیده می‌گیرد. این قرض به معنای وام دادن بدون سود و بهره (ربا) است که در قرآن و زندگی امامان (ع)، سفارش و اهتمام به آن بسیار زیاد است؛ چنان‌که قرآن کریم در آیه۱۸ از سوره حدید می‌فرماید: «مردان و زنان انفاق‌کننده و آنها که (از این راه) به خدا «قرض الحسنه» دهند، (این قرض الحسنه) برای آنان مضاعف می‌شود و پاداش پرارزشی دارند».

برتری قرض‌الحسنه بر صدقه

قرض‌ا‌لحسنه به اندازه‌ای در آموزه‌های دینی اهمیت دارد که حتی بر صدقه که دفع‌کننده ۷۰هفتاد نوع بلاست، برتری دارد. پیامبراکرم (ص) در این‌باره می‌فرمایند: «شبى که به معراج برده شدم، دیدم که روى در بهشت چنین نوشته شده است: «صـدقه ده برابر پـاداش دارد و قرض‌الحسنه هجده برابر». به جبرئیل گفتم: «چراقرض‌الحسنه برتر از صدقه است؟» گفت: «چـون قـرض‌گیـرنده همـیشه به‌خـاطر نیـازش وام می‌گـیرد، ولـى سـائل تقـاضاى کـمک می‌کـند؛ اگـرچه بـى‌نیـاز بـاشـد». (میزان‌الحکمه، ج۸، ص۱۲۳)

آثار قرض دادن به خدا

خداوند در آیه۱۷ سوره تغابن می‌فرماید: «اگر به خدای سبحان قرض‌الحسنه دهید، آن را برای شما چندبرابر سازد و شما را می‌بخشد و خداوند تشکر‌کننده و بردبار است». این آیه چند نکته مهم و اساسی را دربر می‌گیرد؛ نخست آنکه قرض دادن به مؤمنان، به‌منزله قرض دادن به خدای سبحان است. این قرض موجب افزایش چندین برابری نعمت می‌شود، سبب آمرزش گناهان است و نهایتا آنکه خدا از فردی که قرض‌الحسنه می‌دهد، قدردانی می‌کند؛ یعنی آن را به‌نیکی می‌پذیرد و با پاداش‌های دنیوی و اخروی جبران می‌کند.

قرضی که غم و اندوه را رفع می‌کند

قرض‌الحسنه علاوه‌بر اینکه از مردم گره‌گشایی و مشکلات مالی آنها را رفع می‌کند و نیز دارای برکات دنیایی برای صاحب خود است، آثار معنوی شگفت‌آوری هم دارد. از رسول خدا (ص) نقل است که فرمودند: «هرکه مایل است خداوند دعایش را مستجاب کند و غم و اندوهش را بزداید، پس باید تلاش کند غم و اندوه انسانى را که در تنگناست، برطرف کند» (میزان‌الحکمه، ج۸، ص۱۲۶) و نیز از ایشان است: «هرکه به انسان تنگدست مؤمن آسان بگیرد، خداوند در برآوردن حوائج دنیا و آخرت، با او مدارا خواهد کرد» (بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۱۵۲).

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->