«عرض دین»، سنتی که باید احیا شود ویژگی‌های منحصربه‌فرد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) خمس، کلید افزایش رزق | دانستنی‌هایی درباره یک واجب شرعی تشرف جمعی از رزمندگان و جانبازان حوادث اخیر حزب‌الله لبنان به حرم امام رضا (ع) + تصاویر کرامات نماز اول وقت مروری بر نماز‌های مستحبی و آداب و احکام آن‌ها | زینتی برای بندگی مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن خانواده‌های سپاه در مشهد برگزار می‌شود پیکر مطهر سرباز وظیفه «شهید امیرمحمد کاخکی» در مشهد تشییع شد (۱۵ مهر ۱۴۰۳) + فیلم برگزاری یادواره ۵۰۰۰ دانش‌آموز شهید خراسان رضوی + فیلم (۱۵ مهر ۱۴۰۳) ویدئو | جوانی متخصص در نزدیکی حرم امام رئوف(ع) آیین سنتی «یوم الناصفه» با حضور کودکان عرب‌زبان در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد گردهمایی زائران افغانستانی در ویژه‌برنامه «در امتداد مقاومت» قاریان حرم مطهر رضوی با قرائت قرآن یاد سید مقاومت را گرامی داشتند خورشید را دیدیم، درست وسط رسالت امروز دین‌داری یعنی مواجهه با جبهه باطل بهاری در دل پاییز | مروری بر اعمال و وقایع ماه ربیع الثانی اجازۀ آیت‌الله وحیدخراسانی به استفاده از ثلث سهم امام برای شیعیان لبنان پویش «لبنان تنها نیست» در مشهد مقدس راه‌اندازی شد چشم‌به‌راه ظهور از مسیر شهادت تبلور آیات و آموزه‌های دینی در عملیات وعده صادق ۲ | نصرت خدا، حامی مجاهدان میدان است
سرخط خبرها

ویژگی‌های منحصربه‌فرد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

  • کد خبر: ۲۹۳۲۶۴
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
ویژگی‌های منحصربه‌فرد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) که قطعا محضر امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) را درک کرده بود روایت‌های آنها را که مشتمل بر دستورالعمل زندگی است، جمع‌آوری و به مردم عرضه می‌کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ چهارمین روز از ماه ربیع‌الثانی در تقویم شیعه مزین است به سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) امامزاده‌ای که حضورش در ری منشأ برکات بسیار در طول تاریخ بوده و امروز هم مضجع شریف ایشان به تعبیر رهبر معظم انقلاب قبله تهران است و هدایتگری می‌کند. به مناسبت فرارسیدن این روز با حجت الاسلام‌والمسلمین محسن عرفاتی، کارشناس مذهبی و معاون علمی و فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفتگو کرده‌ایم.

وکالت برای ائمه (ع) 

اهل‌بیت (ع) در شرایط مختلف تصمیم‌گیری‌های متفاوتی داشته‌اند. در زمان امام هادی (ع) و قسمتی از زمان امام حسن عسکری (ع) رابط‌هایی که در حوزه اعتقادی به آنها وکیل امام می‌گفتند، حضور داشتند و واسط ارتباط امام (ع) با امت بودند. با توجه به حصر، زندان و زندگی در میان لشکرِ حضرات معصومین (ع)، این وکلا نقش بسیار مهمی در انتقال آموزه‌ها و نظرات ائمه (ع) به جامعه و تبیین و روشنگری داشتند.

عرضه سبک زندگی اهل‌بیتی

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) که قطعا محضر امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) را درک کرده بود روایت‌های آنها را که مشتمل بر دستورالعمل زندگی است، جمع‌آوری و به مردم عرضه می‌کرده‌اند. به عبارت دیگر آن امامزاده واجب‌التعظیم سبک زندگی اهل بیت (ع) را مدون کرده و در اختیار شیعیان قرار داده اند. باید توجه داشت وکیل ائمه (ع) بودن امری بسیار مهم و خطیر است و نقش بسزایی در هدایت جامعه دینی دارد.

راوی حدیثی امانت‌دار 

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) روایت‌های بسیاری از ائمه معصومین (ع) را نقل و به مردم عرضه کرده‌اند، اما به دلیل فاصله زمانی (از قرن سوم تا‌کنون) بسیاری از آنها از بین رفته و به یادگار نمانده‌اند. اما به هر صورت ایشان ارتباطی مؤثر با اهل بیت (ع) داشته‌اند و ۱۲۰‌روایت مستند از سیدالکریم (ع) نقل شده است که مقام حدیثی و تبحر ایشان در نقل حدیث را نشان می‌دهد و از جایگاه علمی ایشان پرده برمی‌دارد.

توصیه امام هادی (ع) درباره سیدالکریم (ع)

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) کتابی با عنوان «خطب‌امیرالمؤمنین (ع)» دارند که سید رضی بر اساس اسناد موجود در این کتاب، نهج البلاغه را به نگارش درآورده است. این نشان می‌دهد که ایشان محدث و فقیه بوده و حتی امام هادی (ع) به ابوحمّاد فرمودند: «اگر مشکل دینی و فقهی برایت پیش آمد از عبدالعظیم حسنی بپرس.» این توصیه و سخن امام هادی (ع)، سندی زرین بر فقاهت و مقام والای علمی حضرت سیدالکریم (ع) است.

کار سخت استنطاق قرآن کریم 

علاوه بر این، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از جمله شخصیت‌هایی بود که به استنطاق قرآن کریم می‌پرداخت. افرادی که به امر استنطاق قرآن مبادرت می‌کردند، ابتدا قرآن را رونویسی کرده، سپس از آن نسخه‌برداری و در مرحله بعد آن را به اقصی نقاط جهان اسلام ارسال می‌کردند که کار بسیار مشکلی بوده است. با آنکه در آن زمان چاپ و انتشار کتاب وجود نداشت، اما سیدالکریم (ع) چنین می‌کرد و همین نشان می‌دهد چه زحماتی برای آنکه قرآن و سیره اهل بیت (ع) به دست ما برسد، کشیده شده است.

ذوب در ولایت 

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با آنکه سالیان سال در خدمت امام جواد (ع) بوده‌اند، اما به دلیل تواضع، خضوع و ولایت‌مداری بالایی که داشته‌اند وقتی خدمت امام هادی (ع) می‌رسند، طوری رفتار می‌کنند انگار طلبه‌ای بیش نیستند و علم خود را به حضرت (ع) عرضه می‌کنند، این برای ما هم یک آموزه است که دائم خود را در معرض آموزه‌های اهل بیت (ع) قرار دهیم و درصدد هماهنگی با آنها و اصلاح خود باشیم.

در هوای حرمش تنفس کنیم 

آموزه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برای فرد، خانواده و اجتماع این است که خود را دائما اصلاح کند و یکی از بهترین فرصت‌ها برای این اصلاح، زیارت و تنفس در فضای حرم است که آدمی را به تفکر و مثبت‌اندیشی وا‌می‌دارد و این برای اصلاح جامعه امری ضروری است. با چنین نگاهی می‌توان زیارت را نیز یک امر واجب و ضروری دانست. مرحوم آیت‌ا... بهجت می‌فرمود: اگر فردی که اهل تهران است ماهی یک بار به زیارت حضرت عبدالعظیم (عج) مشرف نشود به خودش جفا کرده است، چون از مواهب بی‌مثال آن مکان مقدس خود را محروم می‌کند.

چرا کربلای ایران، چرا قبله تهران؟ 

دو تعبیر درباره حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) وجود دارد؛ یک تعبیر کربلای ایران و دیگری قبله تهران. دلیل شهرت حرم سیدالکریم (ع) به کربلای ایران، روایت امام هادی (ع) است که فرمودند: هر کس حرم حضرت عبدالعظیم (ع) را در ری زیارت کند گویی امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده است و همان ثواب را دارد و درباره تعبیر قبله تهران نیز باید بگوییم قبله نشانگر مسیر به آدمی است.

این عبارت حتی درباره بزرگان نیز به‌کار می‌رود و اصطلاحا می‌گویند فلانی قبله مردم شده است. در اینجا مراد از قبله، کعبه نیست بلکه معنای دیگری دارد. قبله برای این است که راه و جهت گم نشود و وقتی فردی از نظر شخصیتی این خصوصیت را دارد که مردم برای گم نکردن جهت و مسیر حق، به او توجه کنند، می‌توانیم عبارت قبله را برای وی به کار ببریم. چنان‌که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در تهران چنین نقشی داشته و دارند و مضجع شریفشان هادی و راهنما در طول تاریخ بوده است.

امکانات علمی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) 

در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اماکنی نظیر دانشگاه قرآن و حدیث، حوزه علمیه خواهران و برادران، کتابخانه‌ای معظم با حدود ۱۵۰‌هزار جلد کتاب، کتابخانه حرم، کتابخانه دانشگاه و کتابخانه تخصصی وجود دارد. کتب موجود در این کتابخانه‌ها جمع‌آوری، مدون و تدریس می‌شود و رسانه‌ها وظیفه دارند مردم را در این باره مطلع کنند تا به این کتب و منابع رجوع کنند چرا که اینها پیام‌آوران اهل بیت (ع) هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->