شناسایی ۲۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در خراسان رضوی| ساماندهی سالمندان متکدی در دستورکار قرارگاه اجتماعی مشهد رضایت مندی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از خدمات نوروزی شهرداری مشهد حسامی: حل مسائل اساسی شهری باید ازجمله اهداف زیست‌بوم نوآوری باشد مدیریت شهری مشهد از برنامه‌های خلاقانه و نوآورانه حمایت می‌کند اعزام کاروان ۳۰۰ نفره راهیان نور شهرداری مشهد به مناطق عملیاتی غرب کشور نگرانی از حمله ملخ‌ها به روستا‌های مشهد، بی‌اساس است | اعلام آخرین وضعیت از مناطق درگیر رونمایی از مدل بهینه زیست‌بوم نوآوری مدیریت شهری مشهد + فیلم طراحی و اجرای مدرن‌ترین زمین بازی کودکان در مشهد | تلفیق بازی، یادگیری و خلاقیت راه‌اندازی زیپ لاین، کابل گلایدر، دوچرخه کابلی و پل ماجراجویی در چهار بوستان بزرگ مشهد قصه ناتمام دیوارهای شهرک شهید بهشتی مشهد | ماجرای دیواری که مسیر اصلی خیابان را مسدود کرده است شهردار مشهد مقدس: اگر روش‌های نوین به کمک مدیریت شهری نیاید، امکان اداره شهر را نخواهیم داشت ویدئو | آغاز مسافرگیری فاز اول خط ۳ متروی مشهد از ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ رئیس شورای عالی استان‌ها: دو فوریت طرح اصلاح جزء (۳) بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم، برای برقراری فوق‌العاده خاص کارکنان و کارگران شهرداری‌ها تصویب شد شورای اسلامی شهر مشهد تصویب کرد: نام‌گذاری ۴ سالن ورزشی به نام شهدا | نوسازی ناوگان ون فرسوده و واگذاری ۱۳۰ دستگاه ون «وانا» + فیلم سرویس‌دهی رایگان خط دو متروی مشهد در سالروز شهادت امام‌جعفرصادق(ع) (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) کیفیت هوای کلانشهر مشهد، در مرز آلودگی (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) نوآوری، ضرورت و فرصت پیش‌روی مدیریت شهر نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: در دوره ششم، باید گره‌های چندده‌ساله شهر مشهد باز شود ساختمان ستاد و فرماندهی آتش‌نشانی مشهد در آستانه بهره‌برداری حاشیه هایی از ترافیک پل شهید عباسپور مشهد تمرکز بر حداکثر بهره‌وری منابع آبی موجود برای فضای سبز مشهد در سال ۱۴۰۴
سرخط خبرها

تغییر نام های تکراری معابر مشهد در دستور کار

  • کد خبر: ۲۹۸۸۱
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
تغییر نام های تکراری معابر مشهد در دستور کار
معاون فرهنگی شهردار از معضل ۳۳ نام تکراری ۸۶ معبر شهری مشهد می‌گوید
مهدی عسکری/شهرآرانیوز - نام و نشان‌های تکراری خیابان ها، معابر و میادین همیشه معضل شناسایی و نشانی دادن شهروندان بوده است؛ نام‌هایی که راننده تاکسی یک جور از آن می‌نالد، اپراتور‌های آتش نشانی، اورژانس و پلیس ۱۱۰ جور دیگر. گاهی قرار بوده آمبولانس راهی خیابان «یاران» در «فدائیان اسلام» شود، اما سر از یارانِ «بولوار سجاد» در‌ می‌آورد. خیلی پیش می‌آمد که زائری ناآشنا به خیابان‌های مشهد، سوار تاکسی فرودگاه می‌شد و نشانی خیابان «ارشاد» را به راننده می‌داد، اما راننده به جای حرکت در مسیر ارشادِ بولوار شهید صادقی، سر از خیابان ارشاد در بولوار وکیل آباد درمی آورد. این نام‌های تکراری البته برای نامه رسان‌های اداره پست هم اسباب کلافگی شده بود و مثلا نامه رسان‌ها نمی‌دانستند برای رساندن نامه یک سرباز وظیفه به خانواده اش در بولوار ارشاد ۹، پلاک ۱۱، باید راهی خیابان ششصد دستگاه شوند، سر از بولوار هفت تیر در بیاورند یا پدال گاز را بیشتر بفشارند و راهی خیابان ارشاد در بولوار وکیل آباد بشوند.

از چند سال قبل، موضوع تغییر نام‌های تکراری در مشهد مطرح بوده است، به گونه‌ای که در تیرماه سال ۹۷، ۲۸ نام تکراری برای خیابان‌های مشهد عنوان شد. سال گذشته احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر، از تغییر نام‌های تکراری به عنوان یکی از برنامه‌های اولویت دار شورای شهر یاد کرده بود. روز گذشته نیز وی در گفتگو با ایسنا اعلام کرد: در سازمان فرهنگی برای این کار مشاور در نظر گرفته شده است و با راهنمایی مشاور در سطوح مختلف، نظرسنجی و تکنیک‌های علمی و پژوهشی، شاخص‌ها و اولویت‌هایی را مشخص کردیم.

حالا معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا، ابعاد جزئی تری از این پروژه را رونمایی می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر ۸۶ معبر مشهد ۳۳ نام تکراری دارند که باعث بروز مشکل در ابعاد مختلف شده اند.
محمدمحسن مصحفی که رئیس کمیته نام گذاری شهرداری مشهد نیز هست، بیان می‌کند: قرار است این نام‌ها در قالب لوایحی به صورت مداوم و به منظور تصویب به شورای شهر ارائه و درباره تغییر نام این معابر تصمیم گیری شود.

از فرایند و چگونگی تغییر نام معابر تکراری که می‌پرسیم، مصحفی می‌گوید: برای مثال برای بولوار رسالت، ۲ نام تکراری (در جاده سیمان و بولوار فردوسی)، بولوار صاحب الزمان (عج) ۳ نام معبر (حد فاصل خیابان دانشگاه و فلکه تختی، بین بولوار طبرسی ۵۸ و ۶۱ و همچنین در بولوار هادی ساعی طرقی) و برای ابوذر ۴ نام تکراری (حد فاصل بولوار طبرسی و مسلم، شهرک ابوذر در پلیس راه نیشابور، ابوذر غفاری در احمدآباد و مهرآباد ۳) وجود دارد.

تغییر با پیشنهاد مردم
وی ادامه می‌دهد: برای تغییر، ۲ ساز و کار کمی و کیفی در نظر گرفته شده است، به گونه‌ای که در مطالعه کیفی، بر اساس اسناد و گفته‌های افراد قدیمی ساکن در محلات، و مشهد شناسی، اصالت و قدمت هر نام مشخص می‌شود. در بُعد کمی نیز براساس نظرسنجی مردمی، نام‌های جدید انتخاب می‌شود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که با استدلال تیم پرسشگر ما، اهالی محلاتی که باید نام آن‌ها تغییر کند، به این تغییر رضایت داده اند.

اما معیار‌های مد نظر مردم برای تغییر هر نام چیست؟ سؤالی که مصحفی در پاسخ به آن می‌گوید: پیشنهاد‌های مردمی با تنوعی بسیار زیاد همراه بوده است، به گونه‌ای که از نام گل‌ها گرفته تا مفاخر و شخصیت ها، نامی مشابه نام قبلی، اسامی ملی، مذهبی، مشهدی، شعرا، شهدا، شخصیت‌های دینی و مذهبی، اسطوره ها، نام دختر یا پسر و شماره گذاری با اعداد پیشنهاد شده است.
وی به این نکته نیز اشاره می‌کند که برای هر نام تکراری، مشخصات کالبدی، جمعیتی، معابر و نقشه‌های موجود، سیما و منظر شهری، مراسم و آیین‌ها و نیز شهدای محل در نظر گرفته خواهد شد. ضمن اینکه با در نظر گرفتن همه این موارد، برای نام‌های تکراری، جدول امتیازبندی در نظر گرفته خواهد شد و در نهایت با توجه به مجموع امتیازات هر محله یا خیابان که دارای نام تکراری است، نام تکراری روی یک معبر می‌ماند و از سایر معابر حذف می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->