صدور مجوز تغییر کاربری برای ۵۳ هکتار اراضی کشاورزی در خراسان رضوی قیمت امروز میوه و تره‌بار اعلام شد (۵ مرداد ۱۴۰۴) | انجیر به بازار مشهد آمد آتش سوداگری در بحران بی‌آبی | گزارش شهرآرانیوز از بازار داغ خرید و فروش پمپ و مخزن آب در مشهد زندگی سخت کارگران و بازنشستگان با حقوق زیر ۲۰ میلیون تومان نصب پمپ مستقیم هزینه قبض آب منازل را تا ۲۰ برابر بیشتر می‌کند ویدئو| ماجرای یک تن برنج وارداتی که گم شد! درآمد ۲۸۱ میلیارد تومان شرکت بورس تهران در یکسال اخیر جزئیات افزایش مالیات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت | از سمبوسه و فلافل تا کاشت ناخن برای نخستین بار سامانه جامع قراردادهای داخلی صنعت نفت راه اندازی شد پیش بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۴ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت دیگنیتی پرستیژ چقدر است؟ رشد اندک قیمت‌ها در بازار خودرو‌های داخلی (۴ مرداد ۱۴۰۴) | آریسان ۵۸۲ میلیون تومان اختلاف قیمت ۲۰۰ هزار دینار ارز اربعین و بازار آزاد چقدر می‌شود؟ (۴ مرداد ۱۴۰۴) کنتور هوشمند یک عامل بازدارنده برای مشترکین پرمصرف است | در مشهد زیر ۱۰ درصد مشترک پرمصرف داریم آغاز فروش فوق‌العاده ۱۱ محصول ایران خودرو از امروز (۴ مرداد ۱۴۰۴) + جزئیات مشتری محصولات ایران خودرو نصف شد واکنش منفی بورس به مذاکرات ایران و ۳ کشور اروپایی | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ مرداد ۱۴۰۴) خرید تضمینی گندم از ۶.۷ میلیون تن فراتر رفت (۴ مرداد ۱۴۰۴) بانک مرکزی: کارمزد اضافه در تبدیل ارز ممنوع است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۴ مرداد ۱۴۰۴) | دلار بازار آزاد بیشتر از ۸۸ هزار تومان جزئیات راه‌اندازی قطار مسافری در ۳ مسیر جدید به دوشنبه، هرات و آنکارا اعلام فهرست انواع گوشت و فرآورده معاف از مالیات بر ارزش افزوده قیمت طلا در مشهد اعلام شد (۴ مرداد ۱۴۰۴) واردات پارچه کاهش یافت | کاهش ۹۰ میلیون دلاری پس از رشد ۱۰۰ درصدی تحقق شعار سال در صنف طلافروشان با بازتولید طلای مستعمل | سود فروش طلای دست‌دوم، در جیب عده‌ای سرمایه‌دار بیش از ۴۰ همت، خسارت قطعی برق به صنایع خراسان رضوی | پرداخت خسارت‌ها در هاله‌ای از ابهام آخرین اخبار از بیمه رانندگان کامیون و تاکسی‌های اینترنتی از زبان وزیر آغاز فروش ارز اربعین از امروز در ۴ بانک (۴ مرداد ۱۴۰۴) + قیمت قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۴ مرداد ۱۴۰۴) | افزایش قیمت ۵ قلم میوه در یک هفته اخیر
سرخط خبرها

قرعه‌کشی خودرو شبیه بلیت بخت‌آزمایی بود!

  • کد خبر: ۲۹۹۵۴
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
  • ۲
قرعه‌کشی خودرو شبیه بلیت بخت‌آزمایی بود!
با وجود این‌که تولید خودرو‌های ناقص نسبت به سال گذشته بهتر شده، اما ظاهرا همچنان ادامه دارد. ارز نیمایی برای خودروسازان و البته بسیاری از صنایع دیگر وجود ندارد و همین مسئله باعث دشوار شدن تامین ارز و افزایش روزافزون هزینه‌های تولید شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، در این بین خودروسازان و قطعه‌سازان که باید بیش از ۲۰درصد یک خودرو را از خارج وارد کنند، در تامین ارز با چالش جدی مواجه شده‌اند. مشکل تولید همچنان ادامه دارد و انجام قرعه‌کشی برای خودرو‌هایی که ارزبری بالایی دارند و با نرخ نامناسب در بازار عرضه می‌شوند، وضعیت خودروسازان را بیش از پیش متزلزل کرده است. در ادامه گفت‌وگو با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان به مشکل تامین ارز و همچنین تبعات قرعه‌کشی خودرو برای کسانی که موفق به ثبت نام نشده‌اند، پرداختیم.

دلیل ادامه تولید خودرو‌های ناقص چیست؟
مدتی است ارزی به خودروسازان تخصیص داده نشده است؛ بانک مرکزی خودروسازان را به صادرکنندگان حواله می‌دهد که البته مشکلی نیست. اما انتظار داریم سیستمی راه‌اندازی شود که بتوانیم از صادرکننده ارز دریافت کنیم. یعنی صادرکننده ریال را نگیرد و ارزی تحویل ندهد. بانک‌مرکزی باید یک راهکار تضمین‌شده به‌منظور دریافت ارز از صادرکنندگان ایجاد کند.

هفته گذشته یکی از قطعه‌سازان به یکی از صادرکنندگان ریال پرداخت کرده، اما صادرکننده ارزی در اختیار قطعه‌ساز قرار نداده است. همچنین در برخی موارد صادرکننده ارز را با قیمتی بالاتر از بازار آزاد به خودروساز و قطعه‌ساز فروخته است.

درحال‌حاضر خودروسازان با چه ارزی قطعات موردنیاز خود را تامین می‌کنند؟
خودروسازان با ارز آزاد قطعات مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. از ابتدای سال تاکنون به خودروسازان ارز نیمایی داده نشده و همه ارز مورد نیاز این شرکت‌ها از بازار آزاد تامین شده است.

چنددرصد قطعات خودرو چه توسط خودروساز و چه توسط قطعه‌ساز از خارج تامین می‌شود؟
۲۰درصد قطعات وارداتی است و ۸۰درصد به صورت ساخت داخل تامین می‌شود. این ۲۰درصد هم توسط قطعه‌ساز وارد می‌شود و هم خودروساز. ممکن است در صورت کمبود ECU خودروساز رأسا اقدام به واردات کند. هرچند قطعه‌سازان نیز ممکن است بخشی از قطعات یک قطعه مشخص را از خارج کشور تامین کنند.

بسیاری از متقاضیان خرید خودرو بعد از این قرعه‌کشی دچار سرخوردگی شدند. آیا راهی برای جلوگیری از ثبت‌نام این تعداد مشتری وجود داشته است؟
من به‌عنوان عضو کمیته خودرو در جلسه تصویب عدم دریافت پول حضور نداشتم، در غیر این صورت حتما با این تصمیم مخالفت می‌کردم. این روش نامناسب است و باعث ایجاد انتظار در بین مشتریان می‌شود. این عدم دریافت پول از مشتری قرعه‌کشی را مانند بلیت بخت‌آزمایی کرد.

بسیاری گفتند پول که نمی‌خواهد پس ثبت‌نام می‌کنیم. به‌عنوان کارشناس صنعت خودرو بهترین راه را کمک به قطعه‌ساز و خودروساز می‌دانم به این صورت که تولید به‌صورت مستمر و کامل انجام شود و به کف کارخانه نرود و فروش هم در حاشیه بازار انجام شود.

فروش در حاشیه بازار برای این است که بازار دو نرخی نشود. ضمن این‌که سود این بخش هم به حساب دولت برای تجهیز اتوبوس و مترو پرداخت شود. وقتی خودرو تک‌نرخی باشد، فکر این‌که کسی امتیاز قرعه‌کشی خودرو را به فروش برساند هم به وجود نمی‌آید. سیاست‌گذاران صنعت خودرو مانند وزارت صمت و شورای رقابت و... نباید سیاستی را اتخاذ کنند که مجریان را فساد بیندازند.

پس عدم پرداخت پول باعث شد ۵میلیون نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام کنند؟
بله. در یکی از جلسات مطرح شد پولی که دریافت می‌شود، در اختیار خودروساز قرار نگیرد و این پول نزد دو، سه بانک عامل بماند. یعنی اگر مشتری در قرعه‌کشی برنده نشد، بتواند پول را از بانک دریافت کند. اما در جلسه آخر، عدم دریافت پول مصوب شد.

بازهم تاکید می‌کنم که این سیاست نادرست بود. بسیاری از مشتریان با ثبت‌نام خود را در سودی ۴۰ تا ۵۰میلیون تومانی می‌دیدند، اما بعد از قرعه‌کشی بسیاری از این افراد سرخورده شدند.

بسیاری از افراد بازنده قرعه‌کشی که توان پرداخت هم داشتند، دستشان از خودرو کوتاه مانده است و برای خرید خودرو به بازار روآورده‌اند. آیا این مسئله باعث افزاش قیمت‌ها در بازار خواهد شد؟
پیش‌بینی در این مورد بسیار سخت است. ابتدا باید مشخص شود انبار‌های کشف‌شده خودرو و این اقدامات به کجا رسیده است. یعنی تعزیرات این خودرو‌های کشف‌شده را که مال مردم است، با چه قیمتی می‌خواهد به فروش برساند؟ آیا برای این خودرو‌ها نیز می‌خواهد قرعه‌کشی برگزار کند؟ همه این موضوعات به برخوردی که با فروشندگان و محتکران خودرو می‌شود، بستگی دارد.

باتوجه به جهش سه‌برابری نرخ خودرو در بازار نسبت به قیمت‌های پیش از آغاز تحریم‌ها، آیا باز هم تقاضای مربوط به مصرف‌کنندگان واقعی در بازار همان یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه تا یک‌میلیون و ۵۰۰هزار دستگاه در سال است؟
درحال‌حاضر نیاز بازار خودرو ایران با توجه به کاهش قدرت خرید اقشار جامعه چیزی حدود ۸۰۰هزار دستگاه خودرو در سال است. جای تاسف است که نتوانستیم مسئولان شورای رقابت را مجاب کنیم که وقتی مواداولیه خودرو تا ۸۰درصد گران شده است، چرا تنها ۲۳درصد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند؟
متاسفانه بسیاری می‌گویند کیفیت خودرو بد است و در شرایطی که خودروسازان زیان می‌دهند انتظار افزایش کیفیت هم دارند. تاکید کرده‌ایم خودروسازان را از فشار قیمت‌گذاری دستوری رها کنند و در عوض تعرفه واردات را کاهش دهند. در این صورت می‌توانیم روی پای خود بایستیم. گفته می‌شود صندوق توسعه ملی قرار است یک‌میلیارد دلار به خودروسازان کمک کند. اما ما می‌گوییم؛ نه به خودروساز کمک کنید و نه این‌گونه اورا را مغبون کنید.

منبع: اخبار خودرو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
M_D
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
0
2
واقعا مزخرف ترین نوع قرعه کشی بود بخدا قسم برادر من خیلی به یه ماشین نیازداشت واقعا امیدوار بودیم ک برنده بشه ولی بااین تصمیم ک هیچ پولی گرفته نشد حق امثال ماضایع شد. انشالله خدا حق ماروبگیره ازکسایی ک باعث شدن این شرایط بوجودبیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
0
0
بابا خودرو سازا با دزدا که خودشونن باز دستشون تو ی کاسه هستن جم کنید بساط چرتو پرتاتونو
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->