پلمب دو واحد صنفی به دلیل به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در مشهد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) آخرین فرصت پرداخت عوارض خودرو با ۲۰ درصد تخفیف در مشهد اعلام شد تورم افسارگسیخته کالاهای اساسی | گزارش مرکز آمار از رشد قیمت ماهانه برنج، گوشت و تخم مرغ بانک مرکزی: تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو به ۹ میلیارد دلار رسید (۱۰ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز خودروهای داخلی و خارجی (۱۰ آبان ۱۴۰۴) | بازدهی هفتگی معاملات خودرو نرخ تورم مسکن در مهرماه ۱۴۰۴ اعلام شد هفتمین شرایط فروش محصولات بهمن موتور اعلام شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) + لینک ثبت نام اعلام نتایج قرعه‌کشی ایران خودرو (۱۰ آبان ۱۴۰۴) + اسامی برندگان کاهش برداشت، قیمت گل تازه زعفران را افزایش داد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) + جزئیات قیمت فروش مرغ بالاتر از قیمت مصوب در تهران | مرغ در مشهد کیلویی چند است؟ (۱۰ آبان ۱۴۰۴) زمان خرید عرضه اولیه امروز اعلام شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) | نقدینگی موردنیاز برای خرید «پتوسعه» چقدر است؟ اصلاح بورس پشت مرز روانی | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۰ آبان ۱۴۰۴) بررسی نرخ امروز دلار و یورو در بازار آزاد مشهد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) سقف وام کارکنان بانک‌ها معادل تسهیلات جهش مسکن شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) طلا در مشهد هفته دوم آبان را با چه رقمی آغاز کرد؟ (۱۰ آبان ۱۴۰۴) شوک قیمت نفت از اقدام نظامی آمریکا (۱۰ آبان ۱۴۰۴) اونس جهانی طلا در مرز ۴۰۰۰ دلار ایستاد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) چرا انحلال بانک آینده اقتصاد کشور را تهدید می‌کند؟ دست مافیای اقتصادی در پرونده واردات زغال‌سنگ مقایسه میزان مصرف بنزین در ایران و ترکیه نرخ امروز دینار عراق و افغانی افغانستان اعلام شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) یک «نیوفیس» نصفه‌نیمه | همه‌چیز درباره نسخه جدید «خاور» یا همان «بنز ۱۰ تن» قیمت امروز میوه اعلام شد (۱۰ آبان ۱۴۰۴) | نرخ میوه در یک هفته اخیر چه تغییری کرد؟ جزئیات جدید از واریز کالابرگ آبان‌ماه | مبلغ کالابرگ افزایش یافت؟ ویدئو | تعرفه جدید پلکانی گاز خانگی اعلام شد پیش‌بینی بازار خودرو در هفته دوم آبان ماه ۱۴۰۴ تخم‌مرغ‌هایی که اصول و مبانی منطق تدریس می‌کنند! پیش‌بینی بورس شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴
سرخط خبرها

توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی

  • کد خبر: ۳۰۱۵۱۲
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی
وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی را درباره افزایش قیمت برخی از خودرو‌های تولید دو کارخانه خودروسازی ارائه کرد و با تاکید بر اینکه دولت هیچ تمایلی به افزایش قیمت خودرو نداشت گفت که این مصوبه مربوط به دوره قبل است و با این وجود دولت چهاردهم، میزان افزایش را کمتر از نصف آنچه که در ۱۸ ماه قبل مصوب شده بود، اعمال کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، سید محمد اتابک، وزیر صنعت درباره مباحث مطرح شده پیرامون افزایش قیمت برخی از خودرو‌ها توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: در بحث افزایش قیمت خودرو، حتما می‌دانید که ۸۰ درصد خودرو‌های تولیدی ما توسط دو شرکت خودروسازی انجام می‌شود، یعنی کمترین قیمت ماشین‌ها که باز هم بالا است در این دو شرکت تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه این دو شرکت ۸۰ درصد تولید داخلی را برعهه دارند، گفت: مابقی نیز مونتاژی‌ها هستند. در این شرایط باید بگویم که خودرو‌های تولید شده در این دو شرکت یا همان ۸۰ درصد خودرو‌های تولیدی در کشور طی ۱۸ ماه گذشته هیچ قیمتی نگرفته بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ما هم علاقه‌ای نداشتیم که قیمت خودرو‌ها افزایش پیدا کند، گفت: این خودرو‌ها در ۱۸ ماه گذشته هیچ قیمتی نگرفته بودند؛ باید سیر تورم ۱۸ ماهه را در نظر بگیریم و وقتی فولاد، پلیمر، لاستیک و ... گران می‌شود؛ دستمزد‌ها افزایش پیدا می‌کند، عدم افزایش قیمت خودرو‌ها موجب بالا رفتن زیان انباشته شرکت‌ها می‌شد که همین هم نارضایتی زیادی ایجاد می‌کرد. شرکت‌ها باید یک توازن اقتصادی داشته باشند.

اتابک با بیان اینکه این افزایش قیمت خودرو‌ها مصوبه‌ای بود که باید در دولت قبل انجام می‌گرفت ولی رها شده بود، تصریح کرد: از آغاز کار این دولت کمتر از ۱۰۰ روز گذشته است؛ و زیان‌ها رو به انباشت بود. ببینید ما وضعیت سهام این خودروساز‌ها در بورس را بررسی کردیم و دیدیم که برای ۲۰ میلیون نفر سهام‌دار این موارد مهم بود.

وی با تاکید بر اینکه افزایشی که برای قیمت خودرو اعمال شد، نصف آن چیزی است که ۱۸ ماه پیش مصوب شده بود، گفت: همین میزان افزایش تاثیر مثبتی بر سهام خودروسازان در بورس و ۲۰ میلیون سهامدار گذاشت. بالاخره اینها هم دارایی‌های کشور هستند و اشتغال زیادی در خود دارند. ما که نمی‌توانیم بگوییم وقتی میزان زیانشان از نصف سرمایه بالاتر رفته ما تصمیم نگیریم تا برای اقتصاد کشور و مردم مشکلی ایجاد کند. با این اقدام شاهد تاثیر بر بورس و سهام مردم بودیم.

اتابک همچنین گفت: در مورد خودرو‌هایی که سفارش گذاری شده و پول پرداخت شده همه آن مقداری که پرداخت شده به قیمت قدیم است و هرچه باقی مانده را باید با یک نسبتی قیمت جدید را بزنند.

وزیر صمت با بیان اینکه این اتفاقات در مجموع باعث شد بتوانیم از خودروسازان تعهد افزایش تولید و قول کاهش قیمت در المان‌های تشکیل دهنده قیمت خودرو را بگیریم، تصریح کرد: به صورت کلی می‌توان گفت با توجه به سهم خودروسازان در اشتغال و تأثیرگذاری بر اقتصاد، با این اقدام خودروساز‌ها می‌توانند برای ادامه کار از لحاظ اقتصادی بقا داشته باشند.

اتابک در ادامه گفت: خودروسازی چیزی نزدیک به ۱۲ درصد ارزش افزوده صنعت کشور را تشکیل می‌دهد؛ با وجود اینکه مایل به افزایش قیمت خودرو نبودیم وقتی دو طرف معادله را نگاه کردیم متوجه شدیم در دراز مدت به نفع مجموعه اقتصادی کشور و خودروسازان با این سهم بالا در اشتغال و این همه سهام دار است. در نهایت تصمیم گرفتیم تا آنچه که ۱۸ ماه قبل مصوب شده بود، مثل گذشته رها نگذاریم و تصمیم گیری انجام شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->