وطن در ادبیات فارسی؛ قلمرویی زمینی یا ملکوتی؟ فیلم «چریک»، با موضوع شهید ابراهیم هادی، برای جشنواره فجر آماده می‌شود نخستین تصویر از فیلم جدید دیوید فینچر با بازی برد پیت + عکس چالش بزرگ سریال «هری پاتر» | تکلیف هیولاهای خانگی چه می‌شود؟ درباره برنامه تلویزیونی «از مامان بگو» | روایتی مادرانه از ستارگان مقاومت در قاب اربعین ماجرای فاکتور سه میلیارد تومانی نادره رضایی | مبالغ میلیاردی در وزارت فرهنگ و ارشاد کجا می‌رود؟ آهنگ جدید محسن چاوشی امشب (۷ مرداد) منتشر می‌شود دفاع بازیگر معروف هالیوود از ایرانیان + عکس روایت کارگردان «اشک هور» از گریه‌های رؤیا افشار در پشت صحنه + عکس «توهم یاکوشیما» به رقابت اصلی جشنواره لوکارنو رسید شخصیت محبوب شرک صاحب فیلم جداگانه می‌شود ادی مورفی با نقش بازرس کلوزو بازمی‌گردد بازگشت سریال «نیکان» که به‌خاطر جنگ نیمه‌کاره ماند + زمان پخش بازسازی مضمونی مندرس | نگاهی به سریال «جزر و مد»، اثر محمدحسین لطیفی گزارشی از اجرا‌های سوگ خوانی «عین» در تماشاخانه استاد نوری | روایــت نـو از غمی که کهنه نمی‌شود آموزش داستان نویسی | زیبای نامرئی (بخش اول)
سرخط خبرها

نمایش هرکول و نگاهی تازه به نقد‌های اجتماعی

  • کد خبر: ۳۱۱۵۵۶
  • ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
نمایش هرکول و نگاهی تازه به نقد‌های اجتماعی
نمایش «هرکول» به کارگردانی رضا احمدی و تهیه کنندگی محمد طهان در تماشاخانه مایان به روی صحنه می‌رود.

به گزارش شهرآرانیوز، تئاتر، همواره آینه‌ای بوده است که جامعه را به تماشای خود فرا می‌خواند؛ آینه‌ای که گاه با زبانی طنزآمیز و گاه به شکلی تلخ و تامل‌برانگیز، واقعیت‌های انسانی و اجتماعی را بازتاب می‌دهد. نمایش «هرکول» به کارگردانی رضا احمدی نیز نمونه‌ای از این تلاش هنری است که با تلفیق عناصر سنتی نمایش ایرانی و بازنویسی اثری کلاسیک اروپایی، بستری فراهم کرده تا مخاطب به بازاندیشی درباره تحولات اجتماعی بپردازد. کارگردان نمایش «هرکول» از روند تولید این اثر، چالش‌های گروه، بازخورد‌های مخاطبان می‌گوید که در ادامه می‌خوانید.  

روایت نو از یک اثر قدیمی؛ بازنویسی و سرودن اشعار تازه 

رضا احمدی درباره روند آماده‌سازی و جزئیات این اثر  می‌گوید: نمایش ما بر اساس نمایشنامه «هرکول و طویله اوجیاس» شکل گرفته است. این اثر که حدود ۶۰ سال پیش در اروپا نوشته شده، نقدی بر بروکراسی و دموکراسی آن دوران بوده است. در بازنویسی که توسط آقای آرش خیرآبادی انجام شد، اشعار تازه‌ای به نمایشنامه اضافه شد. خود آقای خیرآبادی این اشعار را سروده‌اند و این تغییرات توانسته فضای تازه‌ای به اثر ببخشد و آن را برای مخاطب امروز جذاب‌تر کند.

او در ادامه، درباره تیم اجرایی نمایش توضیح می‌دهد: گروه ما ترکیبی از بازیگران شناخته‌شده و هنرجویان تازه‌کار است. برخی از اعضای گروه برای اولین بار روی صحنه می‌روند، اما بازیگران اصلی همگی از چهره‌های برجسته تئاتر مشهد هستند. تمرینات ما نزدیک به سه ماه به طول انجامید و تلاش زیادی شد تا تمامی اعضای گروه بتوانند هماهنگی لازم را برای اجرای اثری حرفه‌ای به دست بیاورند.

این کارگردان درباره بازخورد‌هایی که از مخاطبان دریافت کرده‌اند، بیان می‌کند: خوشبختانه بازخورد‌ها بسیار مثبت بوده و نشان داده که نمایش توانسته است با تماشاگران ارتباط خوبی برقرار کند. دیدن رضایت مخاطبان همیشه برای یک گروه نمایشی انگیزه‌بخش است و ما هم از این استقبال بسیار خوشحالیم.

پیامی از گذشته برای امروز؛ دعوت به قضاوت درباره تغییرات اجتماعی

یکی از نکات مهم در نمایش «هرکول»، پیام و دغدغه‌ای است که در آن گنجانده شده است. احمدی در این‌باره بیان می‌کند: به عنوان خالق اثر، باور دارم که پس از خلق یک اثر هنری، مخاطب باید خودش قضاوت کند و نیازی نیست که ما به عنوان سازندگان، پیامی صریح را به او دیکته کنیم. اما دغدغه من این بود که متنی که دهه‌ها پیش درباره نقد بروکراسی در اروپا نوشته شده، امروز در جامعه ما چه معنا و مفهومی پیدا می‌کند! هدفم این بود که تماشاگر با دیدن این نمایش، خود درباره تغییرات قضاوت کند و به فکر فرو برود.

گیشه موفق تئاتر مشهد؛ الگویی برای شهر‌های دیگر

او درباره وضعیت گیشه تئاتر مشهد و موفقیت این نمایش نیز ادامه می‌دهد: طبق آماری که به‌تازگی منتشر شده، گردش مالی تئاتر مشهد در دو ماه اخیر به بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است. این رقم در میان شهر‌های غیر از تهران بی‌سابقه است و نشان می‌دهد که مشهد چه جایگاه ویژه‌ای در عرصه تئاتر کشور دارد. این دستاورد ارزشمند باید حفظ شود و توجه به تماشاگران و ارائه آثار باکیفیت از اولویت‌های ماست.

بهره‌گیری از تکنیک‌های نمایش ایرانی

یکی از ویژگی‌های بارز نمایش «هرکول»، استفاده از عناصر اصیل نمایش ایرانی است. این کارگردان درباره این رویکرد توضیح می‌دهد: در این نمایش، تکنیک‌هایی از نقالی، پرده‌خوانی، معرکه‌گیری، تعزیه و خیمه‌شب‌بازی به‌کار رفته است. تأکید داشتم که این عناصر در اجرا دیده شوند، زیرا معتقدم این تکنیک‌ها بخشی از هویت تئاتر ایرانی هستند و می‌توانند ارتباط عمیق‌تری با مخاطب برقرار کنند.

نمایشی برای احترام به تئاتر و مخاطب

رضا احمدی در پایان با تأکید بر اهمیت حمایت از هنر تئاتر می‌گوید: تماشاگران مشهدی همیشه نشان داده‌اند که قدر هنر اصیل را می‌دانند. نمایش «هرکول» نیز حاصل تلاش یک گروه برای ارائه اثری شایسته به این مخاطبان است. امیدوارم که این ارتباط و تعامل میان هنرمندان و مخاطبان ادامه‌دار باشد و چراغ تئاتر مشهد همچنان روشن بماند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->