جابه جایی بیش از ۱۵ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۴ درباره بنای مصلی‌ها که نمونه‌های بزرگ شده محراب‌ها هستند | شکوهی ۳۰۰ ساله در پایین خیابان گزارشی تاریخی از یک کاربری متفاوت برای بنای تاریخی کنار دروازه «پایین‌خیابان» | نشست دیپلماتیک در «باغ مصلی» جوانان افغانستان بربام فوتسال آسیا ایستادند بوستان خطی اسماعیل آباد در آستانه بهره‌برداری | افزایش ۷۲ هزار مترمربعی فضای سبز مشهد تا ماه آینده  شهردار مشهد مقدس خبر داد: بهره‌برداری از ایستگاه بسیج خط۳ مترو مشهد در دهه فجر ۱۴۰۴ + فیلم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد: نسخه مازوت کم‌گوگرد برای کاهش آلایندگی صنایع و نیروگاه‌ها + فیلم اضافه‌شدن ۳۰۰ اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی مشهد (۸ آبان ۱۴۰۴) انصاری: نظام ویژه استاندارد خراسان رضوی تدوین می‌شود | اعطای «نشان ملی زائر» از سال ۱۴۰۵ رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بهبود ترافیک و توسعه حمل‌ونقل، اولویت شورای ششم است شهردار مشهدمقدس: تقاطع انقلاب اسلامی گره‌گشای ترافیک مناطق جنوبی و مرکزی شهر است + فیلم تکمیل ۱۱ بخش از ۱۲ پروژه ساماندهی تقاطع انقلاب اسلامی مشهد مشهد در وضعیت قرمز آلودگی | امروز نفس‌کشیدن سخت شد! (پنجشنبه، ۸ آبان ۱۴۰۴) مسیر دسترسی بولوار امام‌خمینی(ره) به میدان حافظ در تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد بازگشایی شد پایان انتظار و نفس تازه در بولوار شهید فخرایی مشهد | ۵ سال خاک و تاریکی به آسفالت و روشنایی رسید ضرورت تأمین منافع مردم مشهد در طرح بلندمرتبه‌سازی شهر بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری
سرخط خبرها

پایان ساخت آخرین راست‌گرد پل نوغان مشهد بعد از ۲۰ سال

  • کد خبر: ۳۳۲۲۶۷
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۴۰
پایان ساخت آخرین راست‌گرد پل نوغان مشهد بعد از ۲۰ سال
طی هفته‌های آینده و با اتمام ساخت بخش آخر، یکی دیگر از گره‌های ترافیکی شهر مشهد باز می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حدود بیست سال پیش و با هدف اتصال رسالت شمالی و جنوبی و حذف گره ترافیکی در تقاطع رسالت، ساخت تقاطع غیر هم سطح رسالت یا همان «پل نوغان» در دستور کار قرار گرفت و پس از ساخت، زیربار ترافیک رفت.

اما این پروژه ناقص بود و به دلیل عدم تملک املاک مسیر توسط شهرداری، پل نوغان تنها با یک عرشه و یک راست‌گرد افتتاح شد و نتوانست به‌طور کامل بارِ ترافیکی آن محدوده را کاهش دهد. از سال ۱۳۸۹ که روبان افتتاح پل نوغان بُریده شد، مدیریت شهری مشهد در تلاش برای تکمیل پازل پیچیده پل نوغان بوده است. سال ۱۳۹۳ یک راست‌گرد، در سال ۱۴۰۱ راست‌گرد بعدی و امسال نیز تا چند هفته دیگر، آخرین راست‌گرد این پل احداث و به بهره‌برداری خواهد رسید تا این پروژه شهری بعد از بیست سال بالاخره رنگ تکمیل شدن را به چشم ببیند

یک افتتاح ناقص بعد از ۶ سال ساخت‌وساز!

سال ۱۳۸۳ شهرداری برای اتصال رسالت جنوبی به شمالی و کاهش ترافیک بولوار رسالت، پروژه ساخت پل نوغان را کلید زد و بعد از تغییر چندباره پیمانکار و تأخیر‌های متعدد، پروژه شش سال بعد و در نوروز ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و در اختیار مردم قرار گرفت. اما چیزی که در این پروژه مهم شهری بیش از هر چیز دیگری توی ذوق می‌زد؛ افتتاح ناقص آن بود!

پل نوغان درحالی که باید با یک عرشه و چهار راست‌گرد افتتاح می‌شد، اما فقط با یک عرشه و یک راست‌گرد زیربار ترافیک رفت و تملک و افتتاح راست‌گرد صد متری به رسالت شمالی، صد متری به رسالت جنوبی و رسالت به صدمتری به ماه‌ها و سال‌های آینده موکول شد.

دومین راست‌گرد بعد از ۴ سال افتتاح شد

سه سال بعد از این افتتاح ناقص، یعنی سال ۱۳۹۱، شهردار وقت منطقه ۳ وعده داد که راست‌گرد‌ها به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، اما همکاری نکردن مالکان املاک، که بخشی از آنها متعلق به نهاد‌های دولتی بود، در دو سوی بولوار رسالت، اجازه نداد که این پروژه به ثمر برسد و گره ترافیکی بولوار رسالت را تمام و کمال حل کند. سال ۱۳۹۳ مذاکرات شهرداری مشهد با تعدادی از غرفه‌داران میدان بار نوغان، بالاخره به نتیجه رسید و ۲۴ مغازه و غرفه تخریب شد تا دومین راست‌گرد پل رسالت، چهار سال بعد از افتتاح پل به بهره‌برداری برسد.

۱۲ سال بعد!

مذاکرات برای تحصیل املاک در مسیر راست‌گرد‌های پل نوغان در همه این سال‌ها کج‌دار و مریز ادامه داشت، اما به نتیجه مشخصی نرسید تا اینکه سال ۱۴۰۱ راست‌گرد رسالت به صد متری بازگشایی شد و کاری که در دوازده سال گذشته انجام نشده بود، در مدت زمان هجده روز و با اعتبار حدود ۷ میلیارد تومان به ثمر رسید و یک قطعه دیگر از پازل پرماجرای پل نوغان تکمیل شد.

تکمیل یک پروژه بعد از ۲۰ سال

اما یکی از مهم‌ترین قطعات پازل پل نوغان، بازگشایی چهارمین راست‌گرد بود که مسیر دسترسی به بولوار رسالت را از بزرگراه شهید میرزایی فراهم می‌کند. پیگیری‌ها برای تحصیل املاک پرتعداد در مسیر این راست‌گرد که بخشی از آنها متعلق به نیروی انتظامی است، سه سال بعد از بازگشایی راست‌گرد سوم و بیست سال پس از افتتاح پل نوغان حالا به سرانجام رسیده است و تا چند هفته آینده این راست‌گرد هم به بهره‌برداری خواهد رسید.

سیدکمال‌الدین شاهچراغی، شهردار منطقه ۳، با اشاره به جزئیات این پروژه به شهرآرا گفت: در بازگشایی چهارمین راست‌گرد پل نوغان، پانزده ملک در مسیر قرار دارد که یک ملک با اعمال ماده ۹ تخریب شد و چهارده ملک هم به نیروی انتظامی تعلق دارد که تا امروز چهار ملک تحویل گرفته شده است و ۱۰ ملک هم تا انتهای اردیبهشت ماه به شهرداری منطقه ۳ تحویل داده خواهد شد.

برای این کار نزدیک به ۲۲۵ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفتیم و تا امروز در بخش بدون معارض کار‌هایی مثل خاک‌برداری، زیرسازی، جدول‌کاری با اعتبار بیش از ۱۰ میلیارد ریال انجام شده است و این بخش به زودی آسفالت می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل پل نوغان با این پروژه بعد از دو دهه حل می‌شود، ادامه داد: بازگشایی راست‌گرد چهارم پل نوغان باعث می‌شود تا این پروژه بعد از حدود بیست سال تکمیل شود و این گره شهری حل‌و‌فصل شود، اما در سمت میدان بار نوغان، به بازگشایی بیشتر و تعریض راست‌گرد ایجاد شده نیاز داریم تا این پروژه بتواند نقش خود را بهتر و کامل‌تر ایفا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->