وزیر نیرو: مردم خاموشی‌های بیش از ۲ ساعت را گزارش دهند ثبت نام محصولات ایران خودرو در قالب ۳ طرح عادی، خودرو فرسوده و جوانی جمعیت آغاز شد (۶ مرداد ۱۴۰۴) اختلال و سردرگمی زائران در اپلیکیشن‌ها و سامانه‌های غیرحضوری ۴ بانک جهت خرید ارز اربعین (۶ مرداد ۱۴۰۴) ریزش شدید بورس در پی اخبار ضدونقیض تعطیلات یک‌هفته‌ای | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ مرداد ۱۴۰۴) نرخ بلیت رفت‌وبرگشت مشهد–نجف ۱۵ میلیون تومان اعلام شد معضل ایجاد طبقات مازاد غیر مجاز در ساختمان‌ها و تهدید ایمنی مردم افزایش قیمت ارز اربعین در بانک مرکزی | دینار بازار آزاد مشهد چند؟ (۶ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۶ مرداد ۱۴۰۴) | دلار بازار آزاد صعود کرد بلاتکلیفی ۴ ساله تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی | فشار پیمانکاران بر کارگران بهره‌گیری از تجربه جهانی برای مقابله با رکود اقتصادی تولید محصول آب‌بر در استان بی‌آب خراسان رضوی! طلای جهانی به پایین‌ترین حد در دو هفته اخیر رسید (۶ مرداد ۱۴۰۴) رشد حدود ۵۰ هزار تومانی قیمت طلا در مشهد (۶ مرداد ۱۴۰۴) ضرورت ساماندهی و اصلاح یارانه نان با رویکرد کارت ملی سرمایه گذاری ۲.۳ میلیاردلاری برای تولید ۷ هزار مگاوات برق خورشیدی واکاوی گرانی برنج | فشار برخی نمایندگان برای توقف واردات تاثیر واردات تدریجی خودرو بر قیمت‌ها چگونه است؟ ویدئو | رئیس سازمان بورس: حمایت از بازار ادامه دارد، اما با منطق! قیمت امروز میوه و تره بار در مشهد (۶ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت سیب‌زمینی کاهش یافت معامله ۱۶۷ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله اعتبار کالابرگ دهک‌های ششم و هفتم درآمدی از امروز شارژ می‌شود (۶ مرداد ۱۴۰۴) نیروگاه خورشیدی، ظرفیتی مغفول در کشور آفتاب‌خیز ایران | نصب و راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی پشت‌بامی چقدر هزینه دارد؟ از «آب باریکه» تا درآمد سرشار| گزارش شهرآرانیوز از وضعیت مهارت‌آموزی در خراسان رضوی گزارش رسانه آمریکایی از پیش بینی بازار طلای جهانی در هفته جاری کمبود ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای سفر‌های اربعین ۱۴۰۴ مصرف سالانه ۳۵ تا ۴۰ هزارتن آفت کش در کشور قیمت امروز انواع گوشی‌های موبایل چند؟ (۵ مرداد ۱۴۰۴) + جدول بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۵ مرداد ۱۴۰۴) | رشد قیمت آریزو ۸ به نیمه کانال ۲.۹ میلیارد تومان
سرخط خبرها

استاندار خراسان رضوی: افتتاح خط راه‌آهن محور سالار–شادمهر، جهش ترانزیتی شرق کشور را کلید زد

  • کد خبر: ۳۳۴۳۶۸
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۴
استاندار خراسان رضوی: افتتاح خط راه‌آهن محور سالار–شادمهر، جهش ترانزیتی شرق کشور را کلید زد
استاندار خراسان رضوی گفت: با بهره‌برداری از ۲۹ کیلومتر خط جدید راه‌آهن در محور سالار–شادمهر، مدت زمان سیر قطار‌های باری شرق کشور به بندرعباس تا چهار ساعت کاهش یافت و ظرفیت ترانزیت ریلی منطقه به شکل محسوسی ارتقا پیدا کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، غلامحسین مظفری، در آیین بهره‌برداری از هشت پروژه ریلی به ارزش ۴.۵ همت، با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، بر لزوم توجه ملی به توسعه زیرساخت‌های شرق کشور تأکید کرد.

وی با اشاره به ظرفیت ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران که در نشست اخیر سازمان اکو در مشهد نیز مورد تأکید قرار گرفت، اظهار داشت: کشور‌های عضو این سازمان نیاز فوری به اتصال ترانزیتی از مسیر ایران دارند، اما به دلیل برخی موانع داخلی، کشور ما هنوز نتوانسته از این فرصت استراتژیک بهره کامل ببرد. اگر در اسرع وقت اقدامات لازم انجام نشود، این فرصت‌ها از دست خواهد رفت و کشور از معادلات منطقه‌ای حذف می‌شود.

استاندار خراسان رضوی با هشدار نسبت به طراحی مسیر‌های جایگزین از سوی کشور‌های دیگر در غرب منطقه، تصریح کرد: فعال‌سازی کریدور شمال–جنوب از طریق سرخس، تربت‌حیدریه، بیرجند، زاهدان و چابهار یک اولویت فوری است؛ زیرا این مسیر برای توسعه ملی و تثبیت جایگاه ایران در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی حیاتی است.

وی همچنین خواستار اختصاص منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی یا منابع جایگزین مانند درآمد‌های نفتی برای تأمین مالی این طرح‌ها شد و افزود: با آغاز عملیات اجرایی برق‌رسانی به مسیر مشهد–تهران و تأمین بودجه مطالعاتی قطار سریع‌السیر، انتظار می‌رود این پروژه‌ها با جدیت پیگیری شوند.

مظفری با اشاره به ظرفیت بالای معادن شرق کشور خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، به‌ویژه شبکه ریلی، لازمه اصلی رشد معادن در این منطقه است. حمل‌ونقل جاده‌ای علاوه بر هزینه‌های بالا، سالانه جان بسیاری از هم‌وطنان را می‌گیرد و تنها راه‌حل مؤثر، توسعه حمل‌ونقل ریلی است.

وی در ادامه با اشاره به روابط اقتصادی ایران و افغانستان، خواستار بازنگری در سیاست‌های مرزی شد و پیشنهاد کرد: با تعریف مناطق مشترک اقتصادی، می‌توان زمینه سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه و گسترش واردات را فراهم کرد. سال گذشته صادرات ایران به افغانستان نزدیک به یک میلیارد دلار بوده و اکنون زمان آن رسیده که تعاملات تجاری به سطح بالاتری ارتقا یابد. این هدف نیازمند تقویت زیرساخت‌های ریلی در مرز‌های شرقی کشور است.

استاندار خراسان رضوی ضمن قدردانی از همراهی دولت و وزارت راه و شهرسازی در اجرای پروژه‌های زیربنایی شرق کشور تأکید کرد: در حالی‌که از مجموع ۳ هزار کیلومتر آزادراه کشور، کمتر از ۴۰ کیلومتر آن در شرق کشور قرار دارد، انتظار می‌رود نگاه توسعه‌ای متوازن‌تری نسبت به این منطقه شکل بگیرد. توسعه شرق کشور نه‌تنها یک مطالبه استانی، بلکه ضرورتی ملی و منطقه‌ای است.

اتصال ریلی با افغانستان اولویت توسعه اقتصادی و ترانزیتی شرق کشور است

همچنین مظفری، در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته حدود ۲۶ میلیون تُن سنگ آهن از معادن این منطقه برداشت شده که این رقم نشان‌دهنده ظرفیت بالای شرق کشور در حوزه معدنی است.

وی یکی از طرح‌های مهم دولت در حوزه معادن را ایجاد منطقه ویژه اقتصادی معدنی در سنگان معرفی کرد و گفت: مصوبات لازم برای این طرح اخذ شده و تلاش داریم این منطقه را به صورت مشترک با افغانستان ایجاد کنیم تا از ظرفیت‌های دو طرف بهره‌برداری بیشتری صورت گیرد.

استانداری خراسان رضوی همچنین به پیشرفت‌های اتصال ریلی با افغانستان اشاره کرد و گفت: ریل‌گذاری تا ایستگاه شهید ناصری (شمسی) انجام شده و طرف افغانستانی نیز از هرات تا نقطه مرزی بخش‌هایی از مسیر را با همکاری چین آماده کرده است.

مظفری تأکید کرد: اتصال ریلی کامل با افغانستان، گامی اساسی برای رونق اقتصاد منطقه و تقویت تعاملات میان کشور‌های همسایه است و بر تداوم و تسریع اجرای این پروژه مهم تأکید داریم.

استانداری خراسان رضوی ادامه داد: پروژه‌ای که امروز در مسیر سالار به شادمهر افتتاح شد، گام مهمی است که زمان حمل‌ونقل را چهار ساعت کاهش داده و تردد قطار‌ها و حجم انتقال سنگ آهن را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

مظفری با بیان اینکه برخی مسیر‌ها مانند محور شادمهر به باغان هنوز نیازمند توسعه و دوخطه شدن است، افزود: با ادامه این اقدامات زیرساختی، انتظار می‌رود بهره‌وری بخش حمل‌ونقل ریلی افزایش یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->