میزبانی حرم مطهر رضوی از ۳۵۰۰ زائر افغانستانی در دهه پایانی صفر نخستین مدرسه فصلی «فلسفه اخلاق» در مشهد برپا می‌شود بخش بین الملل بنیاد امام رضا(ع) به زودی تقویت می‌شود معاون سازمان حج: بیش از ۵ میلیون نفر در نوبت اعزام به عمره مفرده هستند درباره «سید مجتبی حسینی»، نویسنده کتاب «حضرت سکینه (س)؛ اسطوره ادب و عرفان» رفاقت با امام رضا (ع) کلید بهار معنویت | چگونه اندوخته‌های معنوی ماه محرم و صفر را حفظ کنیم؟ آغاز نهادینه‌سازی فرهنگ نماز از مدارس تاکید بر طرح و تصویب قوانین در راستای ایجاد زیرساخت‌های مربوط به مساجد نگهداری تابلوی تمثال امام رضا(ع) در موزه آستان قدس رضوی تکذیب شد تلاش برای تحقق مسجد تراز اسلامی | فعال‌سازی ۲۰ هزار مسجد در طرح «محراب» حکم شرعی آموزش شعبده چیست؟ مسجد جمکران میزبان هیئات مذهبی در روز شهادت امام حسن عسکری(ع) ساماندهی شعب موسسات قرآنی سراسر کشور تا پایان سال ۱۴۰۴ مدیرکل بنیاد شهید خراسان‌رضوی: خدمات شهرداری مشهد برای اشاعه نام شهدا بسیار ارزشمند است تاریخچه‌ای از توسعه حرم امام رضا علیه‌السلام در عصر «وزیرنظام» در دوره قاجار خودتان را بزنید به آن راه آقا! خورشید، پشت این پنجره است عنایت خاص امام رضا (ع) به شیخ حبیب‌ا... آثار، برکات و چرایی زیارت امام رضا (ع) | عهدی که با زیارت ادا می‌شود گزارشی از نمایشگاه عکس های حسن توکلی از حرم مطهر رضوی در نگارخانه فردوسی | با عکس هایم از حرم، زندگی کردم
سرخط خبرها

«تبلیغ» کنشی ایمانی است نه وظیفه‌ای اداری

  • کد خبر: ۳۴۰۸۳۱
  • ۰۲ تير ۱۴۰۴ - ۲۰:۲۵
«تبلیغ» کنشی ایمانی است نه وظیفه‌ای اداری
تبلیغ دین، فقط یک مأموریت سازمانی نیست؛ روحِ برخاسته از ایمان است که در قالب عمل جلوه می‌کند.

تبلیغ دین، فقط یک مأموریت سازمانی نیست؛ روحِ برخاسته از ایمان است که در قالب عمل جلوه می‌کند. در میانه پیچیده‌ترین میدان‌های شناختی و رسانه‌ای تاریخ اسلام، اگر از تبلیغ، فقط اطلاع‌رسانی بخواهیم، خنثی و خاموش خواهیم ماند. تبلیغ، در منظومه فکری امام خمینی (ره)، یک کنش ایمانی است، نه یک وظیفه اداری.

آنجا که فرمود: «تبلیغات که همان شناساندن خوبی‌ها و ترسیم بدی‌هاست، از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است» و اگر بخواهیم حقیقت تبلیغ را در یک جمله خلاصه کنیم، باید برگردیم به آیه شریفه‌ای که امام، آن را جوهره حرکت خود و مردم دانست: «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ»؛ تبلیغ، قیام است؛ قیامی برای خدا و هر جا از خدا جدا شود، به ابزارِ تحمیل یا تحریف بدل می‌شود. 

در روزگاری که جبهه باطل، با تمام قوای رسانه‌ای و فناوری، دست به جنگ ترکیبی زده است، در هنگامه‌ای که دشمن اسرائیلی، با روایت‌های دروغ، ذهن نوجوانان را نشانه رفته، در عصری که حقیقت، به‌جای آنکه دیده شود، باید تبیین شود، تبلیغ نه‌تنها یک عمل اختیاری نیست، بلکه ضروری‌ترین وظیفه ماست.

سازمان تبلیغات اسلامی، فرزند انقلاب است؛ برخاسته از درک ضرورت «حضور در میدان». امروز نیز ما در خراسان رضوی، در پاسخ به این نیاز حیاتی، با تشکیل «ستاد تبلیغات میدانی» دربرابر جنگ شناختی دشمن، در پنج جبهه پیوسته و مکمل به میدان آمده‌ایم:

۱. جهاد رسانه‌ای و روایت‌سازی، تا در نبرد روایت‌ها، سکوت نکنیم؛

۲. تولیدمحتوای مؤمنانه و خلاق، برای اتصال قلب‌ها نه فقط ذهن‌ها؛

۳. اعزام مبلغان و راویان حقیقت به عمق میدان مردم برای آنکه تبلیغ، پشت میز نماند؛

۴. پشتیبانی میدانی از نیرو‌های مردمی و جریان‌های هیئتی تا ظرفیت‌های خودجوش زنده بمانند؛

۵. راهبری فرهنگی و سازمان‌دهی میدان‌های تخصصی نوجوانان و بانوان که ستون‌های فردای این نهضت‌اند.

در میدان نوجوان، ما سخن از هدایت نسلی می‌گوییم که هر روز هدف تهاجم روایت‌های دروغین است. با راه‌اندازی حلقه‌های سرود، رسانه‌های نوجوانانه و پویش‌های قرآنی خلاق، میدان را به دست نسل تازه‌ای از روایتگران دین سپرده‌ایم. در میدان بانوان، با محور «روایت مادرانه» تلاش کرده‌ایم تا جایگاه تربیتی زن مسلمان را نه در قالب حرف، بلکه در قالب میدان‌داری حقیقی بازتعریف کنیم؛ از هیئت‌های خانگی تا جلسات تفسیر و تولید محتوای خانگی. در این مسیر، هیئت‌های مذهبی، حافظان بی‌ادعای حقیقت‌اند؛ مردمی‌ترین نهاد‌های فرهنگی این سرزمین که باید از حالت سنتی و تقلیدی بیرون بیایند و به قرارگاه‌های تبیین و نور تبدیل شوند.

ما در سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به‌درستی درک کرده‌ایم که جهاد تبیین بدون میدان، شعاری بی‌جان است و میدان نیز بدون مردم، بدون نوآوری، بدون حکمت، به شلوغی بی‌ثمر تبدیل می‌شود. امروز رسالت ما، نه فقط رساندن پیام، بلکه ساختن بستری برای «قیام لله» در جان‌هاست. ما وظیفه داریم تبلیغ را از اداره به امت، از فرم به حقیقت و از وظیفه به نَفَس تبدیل کنیم.

اگر امام خمینی (ره) احیاگر بود، اگر گفتار و سلوک ایشان آتش به جان‌ها می‌انداخت، به‌خاطر آن بود که خود، قیام کرده بود. او پیام قیام لله را تبلیغ نکرد؛ خودش آن را زندگی کرد. در مکتب امام، تبلیغ بدون بندگی، بی‌ثمر است و تبلیغات اسلامی، زمانی اسلامی است که از دلِ نیت خالص و عقل مؤمنانه و میدان مجاهدانه برخیزد. ما عهد کرده‌ایم در مسیر تبیین، عقب ننشینیم؛ چرا‌که هنوز این مردم، اهل قیام‌اند و هنوز انقلاب، فرزندانی دارد که در دل تاریکی‌ها، مشعل روشن می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->