حکم شرعی استفاده از رنگ موهای نامتعارف چیست؟ اولین سامانه فناورانه حمایت از فعالان قرآنی راه اندازی شد آغاز همکاری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و انتشارات آستان قدس رضوی در تولید آثار امام رضایی آیت‌الله علم‌الهدی: دشمن با تفرقه‌افکنی به دنبال شکست اتحاد مسلمانان است | وحدت سنی و شیعه، کلید مقابلهٔ با تهدیدات خارجی و کاهش نفوذ غربب است ارزش و اجر خدمت به همسر در آموزش‌های پیامبر خدا (ص) استاندار خراسان رضوی: مشهد برای تبدیل شدن به پایتخت گفت وگوی بین مذاهب اسلامی ظرفیت بی‌نظیری دارد لبخند بهشتی در قاب زندگی | دستورالعمل‌های دینی برای دستیابی به شادی پایدار در زندگی روزمره ماه‌گرفتگی شامگاه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ و وجوب نماز آیات + شیوه‌های اقامه نماز آیات جشن مردمی هفته وحدت (۱۴۰۴) در بوستان کوهسنگی مشهد + جزئیات وحدت و تمسک به اصول دین دو مبانی انقلاب اسلامی است برگزاری کنفرانس وحدت با حضور علمای جهان اسلام | وحدت از هفت اکتبر مفهوم جهانی پیدا کرده است برنامه «مهمانی امت محمد» در سطح مشهد و خراسان رضوی برگزار می‌شود آغاز پویش ملی کتابخوانی به یاد شهدای جنگ ۱۲ روزه آغاز طرح ارتقای تجوید قرآن کریم در بستر فضای مجازی اهدای کتاب به زائران، ارمغان جدید زیارت رضوی پخش تلاوت‌های تصویری از قاریان نوجوان در شبکه نهال و پویا مسجد محور تحقق تمدن نوین اسلامی است از نوغان تا روح‌آباد؛ بازتاب عشق زنان روستایی به امام‌رضا(ع) در «اشک عقیق» اهدای جهیزیه توسط خادمان امام رضا(ع) به نوعروسان به شیوه متفاوت تنها راه اصلاح نابسامانی‌ها و فساد، بازگشت به تعالیم پیامبر اسلام(ص) است
سرخط خبرها

ریشه‌های تاریخی و فرهنگی جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) در مراکش

  • کد خبر: ۳۵۶۴۴۷
  • ۱۵ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۱
ریشه‌های تاریخی و فرهنگی جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) در مراکش
جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های مذهبی به شمار می‌آید که مردم مراکش در طول قرن‌ها آن را برپا کردند، به طوری که این جشن در مراکش نه یک آیین؛ بلکه یک تجلی فرهنگی است.

به گزارش شهرآرانیوز، میلاد پیامبر اکرم (ص) یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های مذهبی است که مراکشی‌ها قرن‌هاست آن را جشن می‌گیرند. این روز با تجمیع و ترکیب ابراز عشق به پیامبر (ص) و خاندان پاکش و حفظ هویت منحصر‌به‌فرد مراکشی در چارچوب سنت‌های جامع اسلامی، از ویژگی اجتماعی و فرهنگی خاصی برخوردار شده است.

مراکش در طول حکومت‌های اسلامی متوالی شاهد جلوه‌های مختلفی از این جشن بوده است. با این حال، خاندان عزفی در شهر سبته به ویژه قاضی ابوالعباس عزفی (متوفی ۶۳۳ هجری/۱۲۳۶ میلادی)، اولین کسانی بودند که آیین‌های منظمی را برای بزرگداشت این مناسبت برقرار کردند.

ابوالعباس عزفی، جد بزرگ این خاندان، با تألیف کتاب مشهور «الدُّرالمُنظّم فی مولدالنبی المُعظّم» در برگزاری جشن میلاد حضرت رسول اکرم (ص) در این منطقه، تأثیر بسزایی برجای گذاشت؛ عزفی در این کتاب خواستار بزرگداشت میلاد پیامبر (ص) به عنوان یک جایگزین آموزشی و فرهنگی برای مسلمانانی شد که شاهد جشن گرفتن میلاد عیسی توسط مسیحیان بودند. از آن زمان، جشن میلاد به وسیله‌ای برای تحکیم هویت مذهبی و فرهنگی و تجدید ارتباط با زندگینامه پربار پیامبر تبدیل شده است.

این مناسبت در حافظه عمومی مراکشی‌ها با مفاهیم عمیق نمادین و اجتماعی همراه بوده است. یکی از تصاویر دوران کودکی که در برخی مناطق، به ویژه در ریف، حفظ شده است، این است که مراکشی‌ها تولد پیامبر (ص) را طوری جشن می‌گرفتند که گویی از نوزادی جدید در خانه استقبال می‌کنند. زنان پرچم‌هایی از پارچه‌های گرانبها مانند «فولار» یا «سبنیه» را از پشت بام خانه‌های خود بر می‌افراشتند و غذا‌های ویژه‌ای را که معمولاً به تازه عروس و داماد‌ها تقدیم می‌شد، تهیه می‌کردند که نمادی از ورود بزرگترین نوزاد بود. خانواده‌ها همچنین معمولاً خروسی را ذبح می‌کردند یا غذایی از کوسکوس تهیه می‌کردند و کودکان لباس‌های نو می‌پوشیدند که نشان دهنده ادغام خودجوش و تأثیرگذار دین در زندگی روزمره مراکشی‌ها بود.

این مسئله به آیین‌های خانگی ختم نشد؛ مراکشی‌ها در اشکال مختلف فرهنگی و معنوی برای ابراز عشق خود به پیامبر (ص)، چه از طریق ستایش پیامبر، چه از طریق اعیاد مردمی، ضرب‌المثل‌ها و زبان‌های محاوره‌ای و آمازیغی، که سرشار از عبارات مذهبی با مفاهیم اخلاقی و معنوی هستند، نوآوری می‌کردند. این انباشت فرهنگی، میلاد پیامبر (ص) را به یک رویداد اجتماعی طبیعی تبدیل کرده است که نه به عنوان یک تعطیلات مذهبی اضافی، بلکه به عنوان بخشی از حافظه فرهنگی و عنصری از انسجام اجتماعی برای مردم مراکش تلقی می‌شود.

اگرچه برخی از جریان‌های فقهی، جشن میلاد پیامبر (ص) را نوعی بدعت می‌دانند، اما چنین موضعی، زمینه تاریخی و اجتماعی که باعث ایجاد این رسم شده است، را نادیده می‌گیرد.

مراکشی‌ها هرگز به میلاد به عنوان یک تعطیلات مذهبی جدید معادل عید فطر یا عید قربان نگاه نکرده‌اند. بلکه آن را به عنوان فرصتی برای احیای ارزش‌های اسلامی و تحکیم عشق به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) دیده‌اند. بنابراین، هر حکم فقهی که این ابعاد تاریخی و فرهنگی را در نظر نگیرد، از درک عمیق این پدیده ناتوان است.

جشن میلاد پیامبر (ص) در مراکش یک آیین و آداب و رسوم تنها نیست؛ بلکه یک تجلی فرهنگی است که تعامل جامعه مراکش با دین، تاریخ و فرهنگ خود را منعکس می‌کند و بیانگر عشق خالصانه به پیامبر (ص) است و توانایی مراکشی‌ها را در تبدیل مناسبت‌های مذهبی به فضا‌هایی برای انسجام اجتماعی و بیان فرهنگی نشان می‌دهد.

از این رو، می‌توان گفت که درک این پدیده مستلزم فراتر رفتن از قضاوت‌های هنجاری محدود و اذعان به ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد هویت مراکشی است که توانسته است دین را به شیوه‌ای منحصر‌به‌فرد در جزئیات زندگی روزمره ادغام کند، اصالت و نوآوری را با هم ترکیب کند و عشق به پیامبر (ص) را به اهرمی اخلاقی و فرهنگی در جامعه تبدیل کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->