شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)
سرخط خبرها

حل مشکلات کشف رود بعد از یک قرن

  • کد خبر: ۳۵۸۱۰
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
حل مشکلات کشف رود بعد از یک قرن
حواشی کشف رود معضلی است که قدمتی نزدیک به ۱۰۰ سال دارد، با وجود آنکه رفع این معضل جزو مأموریت‌های شهرداری محسوب نمی‌شود اما مدیریت شهری برای حل معضل کشف رود ورود پیدا کرده است.
لیلی رحمانی | شهرآرانیوز؛ رئیس کمیسیون ویژه ایثارگران شورای شهر می‌گوید که حاشیه سازی‌های موجود باعث تأثیر زیادی بر فرایند کلی کار در شورای شهر شده است، به گونه‌ای که وجود حاشیه ها، باعث کندی روند خدمت به مردم می‌شود؛ مشکلاتی در اجرا و تصویب مصوبات وجود داشته است که بخشی از آن به ایراد ساختار‌های بالادستی برمی گردد. در بسیاری از کشور‌های پیشرفته برای پارلمان‌های محلی به معنای واقعی استقلال وجود دارد، اما در کشور ما چنین نیست و شورا‌های شهر برای بسیاری از مشکلات شهر هیچ اختیار قانونی‌ای ندارند، بنابراین اقدامات ما به پیشنهاد وگاهی حمایت‌های مالی محدود می‌شود. ساختار موجود به گونه‌ای است که اجازه برخی اقدامات را نمی‌دهد، ضمن اینکه همواره مداخلاتی هم شکل می‌گیرد که باعث ایجاد حاشیه می‌شود.

دکتر محمدحسین ودیعی که «میهمان روز» ما شده است، می‌گوید: برخی نهاد‌های نظارتی به مسائلی ورود می‌شدند که قبلا در شورای شهر مصوب، تعیین تکلیف و بررسی شده است. این ورود‌ها به کندی روند و تعلل در تصمیم گیری، ریسک گریزی و بی ثبات مدیریت‌ها منجر می‌شود؛ مشکلاتی که با وجود موارد مشابه در ادوار گذشته در این دوره بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اگر ما قدرت تصمیم گیری و ریسک پذیری را از مدیرانمان بگیریم کار‌ها کند می‌شود. اگر این مشکلات نباشد کار‌ها با سرعت بیشتری پیش می‌رود.

۲۰۰ معبر به نام شهدا

او در مورد اقدامات شورای پنجم برای جامعه ایثارگران نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد و می‌گوید: در راستای تکریم ایثارگران، جانبازان و خانواده‌های شهدا اقداماتی نظیر سرکشی به خانواده‌های این عزیزان، برگزاری مراسم در مناسبت‌های خاص و همچنین نام گذاری خیابان‌ها انجام شده است، ضمن اینکه در این دوره از شورای شهر با ۲۰۰ نام گذاری، بیشترین میزان نام گذاری نام شهید بر خیابان‌ها و معابر شهر، طی ۵ دوره شورای شهر رقم خورده است.
ودیعی درباره شکل گیری کمیسیون ویژه ایثارگران در شورای پنجم می‌گوید: در این حوزه، وظیفه شورا و مدیریت شهری، ایجاد تسهیلات و رفع نیاز‌های ایثارگران، تنها در حوزه خدمات شهری است، زیرا حل تمام مشکلات جامعه عزیز ایثارگران نه در توان و نه مأموریت مدیریت شهری است. قوانین بالا دستی‌ای نیز در این حوزه از جمله لایحه جامع خدمات ایثارگران وجود دارد که تکالیفی برای سازمان‌ها تعیین کرده است؛ هرچند در این شورا علاوه بر این تکالیف و در راستای تکریم و تسهیل و ساده سازی مشکلات جانبازان و مسائل زندگی آن‌ها مصوباتی داشته ایم که به اتفاق آرا تصویب شده است.
به گفته او در راستای تسهیل امور این افراد نیز معافیت‌هایی در اخذ پروانه‌ها و مجوز‌های ساختمانی و همچنین تخفیف و بخشودگی در بدهی‌های ایثارگران به شهرداری ارائه شده است. این عضو شورای شهر ادامه می‌دهد: در حوزه حمل ونقل عمومی نیز اقداماتی برای این قشر انجام شده که از آن جمله می‌توان به تخفیف یا رایگان شدن تعدادی از سفر‌های درون شهری در مترو و پارکینگ معابر شهری، معافیت از هزینه‌های پارکینگ شهرداری و الیت و تخفیف‌هایی درباره استفاده از روزبازار‌ها و شب بازار‌ها اشاره کرد. همچنین برای نوسازی و توسعه خطوط تاکسی رانی امتیازاتی برای افراد واجد شرایط وجود دارد. شهرداری مناطق نیز در حوزه جانبازان که شرایط ویژه‌ای دارند به مناسب سازی و تسهیل معابر به صورت رایگان اقدام کرده است.

انتقاد از حاشیه سازی‌ها

او با گله از حواشی ایجادشده که شورای پنجم را محکوم به بی توجهی به مشکلات ایثارگران می‌کند، می‌گوید: برخی افراد تریبون‌هایی دارند و صدا‌های بلند تری، و این مسائل را مطرح می‌کنند و به شایعات دامن می‌زنند، اما واقعیت این است که در شورای پنجم بیشترین وابستگی به قشر ایثارگران در تمام ادوار وجود دارد، ۱۰ نفر از اعضای این شورا یا نسبت مستقیم با ایثارگران دارند، یا خود جزو خانواده ایثارگران هستند. تمام اقدامات ما براساس اعتقادات قلبی و احساس تکلیف ملی و دینی ماست. فداکاری ایثارگان و خانواده‌های آن‌ها که از عزیزترین دارایی خود یعنی جان و عزیزانشان گذشته اند جبران شدنی نیست، اما می‌توانیم برای کسب حداقل رضایت آن‌ها از تمام توان خود استفاده کنیم؛ هرچند هنوز هم با آرمان هایمان در این زمینه فاصله داریم.

حل مشکلات کشف رود بعد از حدود یک قرن

ودیعی در مورد مشکل قدیمی کشف رود و همراهی شورای شهر و مدیریت شهری برای سامان‌دهی این رودخانه تاریخی نیز می‌افزاید: معضل حواشی کشف رود معضلی است که قدمتی نزدیک به ۱۰۰ سال دارد و آب، خاک و حتی هوای شهر را آلوده کرده است. شرایط نامطلوب محدوده، بزهکاری را افزایش داده است و محصولات برداشت شده در آن، زندگی مردم را به خطر می‌اندازد، اما با وجود آنکه رفع این معضل جزو مأموریت‌های شهرداری محسوب نمی‌شود مدیریت شهری به آن ورود وارد شده است و با انعقاد تفاهم نامه‌ای برای بهسازی ۸۰ کیلومتر از اطراف کشف رود که شامل کاشت بیش از ۲۰۰۰ هکتار فضای سبز و درخت کاری خواهد بود، اقدامی بزرگ با آثاری ماندگار برای مشهد رقم خواهد زد.

نمره الف برای شورای پنجم

از وی می‌خواهیم به عملکرد شورای پنجم شهر نمره بدهد و می‌گوید: در حوزه حسابرسی بودجه که حوزه تخصصی من است از عملکرد راضی هستم. حداقل در این دوسه حوزه کار‌های بسیار بزرگی انجام شده است و اقدامات زیادی نیز باقی مانده، اما در مجموع من نمره الف را به عملکرد شورای پنجم می‌دهم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->