اولین عرضه خودرو‌های برقی در روز‌های آینده انجام می‌شود (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش قیمت به بازار خودرو هم رسید + قیمت روز خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مزد‌های پرداختی، به هیچ وجه کفاف تامین حداقل سبد معیشت کارگران را نمی‌دهد خودرو شاسی‌بلند چینی در بازار ایران، ۷۸۰ میلیون تومان شد + جدول با فروشندگان طلای با عیار پایین برخورد قانونی می‌شود بالاخره با تعطیلی پنجشنبه‌ها، حقوق کارگران چه می‌شود؟ صدور یک روزه گواهینامه رانندگی فقط با ۵۷۰ هزار تومان! + جزییات افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تالار بورس «مال استریت» در اولین روستای بورسی ایران + ویدئو

  • کد خبر: ۳۵۸۶۸
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
  • ۱
تالار بورس «مال استریت» در اولین روستای بورسی ایران + ویدئو
«مال ملا» در ۴ کیلومتری شهر لنده واقع دراستان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. مانند بسیاری دیگر از روستا‌های ایران فعالیت‌های روزمره مردم کشاورزی و دامداری است، اما علاوه بر آن در بازار بورس هم به خرید و فروش سهام مشغولند.

به گزارش شهرآرانیوز، روستایی که برخی به شوخی آن را «مال استریت» (متأثر ازنام «وال استریت»، نام خیابانی در محله منهتن و مهد مهمترین مراکز اقتصادی امریکاست) مینامند. مال ملاییها اعتقاد دارند بورس شغل دوم و درآمد شاول آنها شده است.



نکته جالب فعالیت بورسی روستاییان مال ملا، جمع شدن آنها در سایه سار درخت «کنار» پیری است که زیر آن به تبادل اطلاعات بورسی خود مشغول میشوند و از این درخت میتوان به عنوان خاصترین تالار بورس دنیا یاد کرد.



«جعفر محمدی»، دهیار۳۵ ساله این روستا که ۱۱سال است دهیار مال ملاست؛ به خبرنگار ما میگوید: مردم روستا از سال ۹۲ به کمک یکی از اهالی که کارمند بانک بود، با بازار بورس آشنا شدند و با اطلاعات و آموزشهایی که وی به مردم میداد، کم کم علاقهمند به سرمایهگذاری در این بازار شدند.



وی اطلاعات اولیه بورس را به مردم میداد و آنها نیز از این اطلاعات استقبال میکردند و کم کم وارد این کار شدند و امسال هم مشارکت مردم روستا به دلیل سوددهی خوبی که در بازار بورس اتفاق افتاد، بیشتر بود تا حدی که اکنون حدود ۸۵ درصد اهالی از سرمایه گذاران بازار بورس هستند.



نه سن میشناسد نه جنس. از دختر بچه ۸ ساله تا پیرزن ۸۰ ساله همه بورسیاند. اهالی مال ملا چند سالی قبل از آنکه تب بورس همه ایران را بگیرد و همه عضو سامانه سجام شوند، با بورس آشنا شده بودند.



محمدی میافزاید: روستای مال ملا ۳۵ خانوار و ۵۱۳ نفر جمعیت دارد که اکنون از هر خانوار دو تا سه نفر در بازار بورس فعالیت می‌کند.



به گفته وی، نداشتن اینترنت پرسرعت یکی از دردسرهایی است که در کار خرید و فروش سهام مردم روستا مشکلاتی را ایجاد کرده است.



وی در عین حال این نکته را هم یادآور میشود که اهالی روستا در کنار خرید و فروش سهام، کار کشاورزی و دامداری را رها نکردهاند و معتقد است با سرمایهگذاری در بورس کارشان رونق بیشتری هم پیدا کرده است.



دهیار مال ملا اظهار میدارد: قبلاً که از کنار جمع اهالی روستا گذر میکردیم، صحبتها بر سر گاو و گوسفند و مرغ و خروس و این چیزها بود، اما الان که از کنار کوچکترین جمعها میگذریم، میبینیم که مردم در مورد بورس و داد و ستد و اینکه کدام سهام را بخریم بهتر است و سود بیشتری دارد، صحبت میکنند.


کمک بورس به کشاورزی

«علی محمدی»، از اهالی روستای مال ملاست که مدتی است از سهامداران بازار بورس شده و سود خوبی هم به دست آورده است. وی که کشاورزی هم میکند، به خبرنگار ما میگوید: در گذشته اگر در کار کشاورزی خسارتی به ما وارد میشد، به دلیل مشکلات مالی نمیتوانستیم خسارت را جبران کنیم، اما اکنون با استفاده از سود سهام میتوانیم با خرید تجهیزات و مواد لازم مانند کود و سم و... خسارت وارده را جبران کنیم. در واقع با دانشی که در این زمینه پیدا کردیم، کار کشاورزی و دامداریمان هم رونق بهتری گرفته است.



به گفته یکی دیگر از اهالی این روستا، عدهای با ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومان وارد بازار بورس شدند، اما الان سرمایه بالای یک میلیارد تومان دارند و به سود خوبی دست پیدا کردند. در کنار خرید و فروش سهام، دامداری و کشاورزی را هم دارند، اما در بورس نیز فعالیت میکنند.



وی میگوید: نخبگان روستا مردم را آموزش میدهند و سعی میکنند بهترین سهامها را برای آنها انتخاب کنند تا در کمترین زمان به بیشترین سود برسند.



نکته حائزاهمیت برای فعالان بازار بورس روستای مال ملا این است که روستایشان از زیرساختهای ارتباطی بیبهره مانده است. آنها میگویند: فعالیت در این زمینه اینترنت پرسرعت میخواهد، اما از آن بیبهره اند و این مسأله باعث شده که در کارشان وقفه ایجاد شود.



به خاطر همین مجبورند صبح زود با موتور و ماشین به نزدیکترین مکانی بروند که با روستایشان ۳ کیلومتر فاصله دارد تا بتوانند بموقع و سروقت به خرید و فروش سهامهایشان بپردازند تا از بازار بورس عقب نمانند.



به دنبال صحبتهای اهالی روستای مال ملا درخصوص نداشتن اینترنت پرسرعت در روستایشان به سراغ «سید محمدهادی امیری»، مدیر مخابرات منطقه کهگیلویه و بویراحمد رفتیم. وی به محض شنیدن مشکلات اینترنتی این روستا، این نوید را به اهالی «مال ملا» داد که تا پایان مردادماه اینترنت پرسرعت برای مردم این روستا فعال خواهد شد.



وی البته ذکر این نکته را هم حائزاهمیت دانست که این کار در صورتی محقق خواهد شد که تکنولوژیهایی را که لازم است در این رابطه داشته باشیم و بتوانیم آنها را تهیه کنیم، زیرا مسأله تحریمها باعث شده که برخی از تکنولوژیها و تجهیزات به موقع وارد کشور نشود.



مدیر مخابرات منطقه کهگیلویه و بویراحمد به این موضوع که اهالی روستای مال ملا در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شماره تلفن خانگی دارند که پوشش تلفن همراه اول را نیز دارد، اشاره و تصریح میکند: به محض تأمین تکنولوژی از طریق شرکت همراه اول نسبت به تأمین ارتباط اینترنت «۳G» و «۴G» برای مردم روستا اقدام خواهیم کرد. تمام تلاش ما این است که همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان را تا پایان امسال به اینترنت «۳G» و «۴G» مجهز کنیم.

تعداد بازدید : 1591


منبع: روزنامه ایران

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
amir
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
0
1
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->