آغاز فعالیت دبیرخانه نشان مشهدالرضا (ع) قالیباف: پیشرفت کشور در گرو فرصت دادن به نخبگان است + فیلم گروسی با یک مقام آلمانی درباره ایران گفت‌وگو کرد تسریع در ابلاغ آرای ماده ۱۰۰ در مشهد؛ تضمینی برای حقوق مالکین خودکفایی در ساخت تجهیزات مکانیکی پالایشگاه گاز در مشهد «مشهد مهربان»؛ هم‌افزایی شهروندان و نهاد‌ها برای بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل اجاره ملک در مشهد ثابت ماند | مبلغ اجاره‌ها مشابه با سال قبل پویش «مشهد مهربان»، گامی مهم برای بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل مشهدی به چرخه آموزش جزئیات برگزاری بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا (فروش پاییزه) مشهد کیفیت هوای شهر مشهد در وضعیت «قابل‌قبول» است (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) جمع‌آوری ماهیانه یک میلیون کیلوگرم ضایعات خشک در مشهد | بیش از ۴۶۶ هزار شهروند مشهدی، مشترک دائمی طرح‌های بازیافت پسماند هستند درباره آخرین فرعی خیابان «دانش ‌غربی» مشهد | کوچه «طاهایی»، از تیمارگر جان تا سازنده انسان رفع گره‌های ترافیکی میدان شهید فهمیده و میدان خیام مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴ نمایشگاه ویژه کنگره بزرگداشت ۱۸ هزار شهید خراسان رضوی، نماد هم‌افزایی و انتقال فرهنگ ایثار است مشهد در آستانه برگزاری کنگره بزرگداشت ۱۸ هزار شهید خراسان رضوی گلایه شهروندان از وضعیت کارگاهی عمرانی در ورودی مشهد | مشکلات عریض و طویل یک تعریض! شهردار مشهدمقدس: مجموعه معراج شهدا به فرهنگسرای ماندگار شهدا تبدیل می‌شود بازگشت ۴۳ دانش‌آموز مشهدی بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش در پویش «بازگشت به تحصیل» ۱۴ بوستان بانوانی که در حال حاضر پذیرای شهروندان مشهدی است + آدرس و ساعت فعالیت پیشتازی شهرداری مشهد در سامان‌دهی انبار‌های ضایعات نسبت به دیگر شهر‌های کشور
سرخط خبرها

اسکوتر‌های برقی مشهد، پشت سد گمرک

  • کد خبر: ۴۶۷۵۶
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
اسکوتر‌های برقی مشهد، پشت سد گمرک
این وسایل نقلیه با تغییر قوانین گمرک در فهرست کالا‌های لوکس قرار گرفته اند
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ شلوغی بیش از حد و ترافیک‌های سرسام آور شهر‌های بزرگ و پرجمعیت دنیا، باعث شده است شیوه‌های حمل ونقل پاک نه به مرور که با سرعت هرچه بیشتر جایگزین روش‌های سنتی شود. گامِ اول این تحولات استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی در این شهر‌ها بود و حالا مدتی است که وسایل حمل ونقل برقی مثل دوچرخه‌ها و اسکوتر‌های برقی اشتراکی در شهر‌های بزرگ دنیا مورد توجه و اقبال مردم و مدیران شهری قرار گرفته است، تاجایی که امروز در پایتخت فرانسه بیش از ۴۰ هزار اسکوتر و دوچرخه برقی پیش بینی شده است و در بوینوس آیرس، پایتخت آرژانتین که مهد دوچرخه‌های اشتراکی دنیاست، بیش از ۱۳۰ ایستگاه اسکوتر برقی وجود دارد. استفاده از دوچرخه‌ها و اسکوتر‌های برقی اشتراکی در مشهد را مدیرعامل شرکت ارتباطات ترافیکی شهرداری در مردادماه و در صحن شورای اسلامی شهر علنی کرد و آنجا از اضافه شدن این تجهیزاتِ جدید تا مهرماه به ناوگان اشتراکی مشهد خبر داد، اما در حالی به انتهای مهرماه نزدیک می‌شویم که هنوز خبری از این اسکوترهایِ برقی در شهر مشهد نیست.


تغییر قوانین گمرک، مانع ورود اسکوتر‌های برقی

محمدمهدی اسدی، حالا در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه مشهد اولین شهر در ایران است که قرار شده در آن از اسکوتر‌های برقیِ اشتراکی استفاده شود، به مشکلات جدید پیش آمده بر سر راه ورود این تازه نفس‌های برقی به ناوگان اشتراکی مشهد اشاره کرد و گفت: همه برنامه ریزی‌ها برای استفاده از اسکوترهایِ برقی در مشهد به درستی انجام شده است و تا مهرماه قرار بود حدود ۲۰۰‌دستگاه اسکوتربرقی که از قبل هم کار‌های خرید آن‌ها انجام شده بود، رفت و آمد کنند، اما پیمان کاری که شهرداری با وی قرارداد دارد، طبق وعده باید تمام اسکوتر‌ها را به ما تحویل می‌داد که متأسفانه هنوز نتوانسته است به تعهد خود در این زمینه عمل کند.

اسدی در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ما به تازگی با آن درگیر شده ایم و حل و فصل آن انرژی زیادی از ما گرفته، ماجرای تغییر قوانین گمرکی کشور است که اکنون اجازه ترخیص و بارگیری اسکوتر‌ها را به ما نمی‌دهد؛ قوانین گمرک به تازگی دست خوش تغییر شده است و اسکوتر‌های برقی که تا دیروز واردتشان مجاز بود، به فهرست کالا‌های ممنوعه اضافه شده اند و فعلا اجازه ترخیص ندارند. اسدی با تأکید بر پیگیری‌های مداوم شهرداری برای ترخیص اسکوتر‌ها از گمرک خاطرنشان کرد: اکنون مشغول نامه نگاری با سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول هستیم تا فرایند ترخیص این اسکوترهایِ برقی تسهیل شود و هرچه سریع‌تر بتوانیم از این وسیله پاک در ناوگان اشتراکیِ مشهد استفاده کنیم. البته فعلا نمی‌توانیم زمان مشخصی برای ورود اسکوتر‌های برقی به شهر و استفاده مردم از آن‌ها مشخص کنیم.


دوچرخه برقی، شاید وقتی دیگر

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد با اشاره به افزایش قیمت دوچرخه‌های برقی به دلیل نوسانات قیمت دلار، از احتمال منتفی شدن استفاده از این وسیله در ناوگان اشتراکیِ مشهد خبر داد و گفت: اسکوتر‌ها و دوچرخه‌های برقی کالا‌هایی هستند که به صورت ۱۰۰ درصد در خارج از کشور تولید می‌شوند و باید به ایران وارد شوند، اما با توجه به بالا رفتن قیمت دلار، دوچرخه‌های برقی هم با افزایش قیمت بی سابقه‌ای مواجه شده اند و امکان ورود آن‌ها با این شرایط سخت شده است. از آنجا که ما هنوز خریدی در این حوزه انجام نداده ایم، احتمال استفاده از دوچرخه برقیِ اشتراکی در مشهد منتفی است و برنامه‌ای برای ورود این کالا و استفاده از آن در مشهد نداریم.


منتظر نمونه‌های صنعتی ایرانی هستیم

اسدی با بیان اینکه مذاکراتی با شرکت‌های ایرانی دانش بیان برای تولید دوچرخه و اسکوتربرقی داشته ایم، افزود: ما برای تولید این ۲ وسیله برقی، نیم نگاهی به بازار و شرکت هایِ داخلی داشته ایم و تا امروز با بیش از ۱۰ مجموعه که توان تولید دوچرخه و اسکوتربرقی داشته اند مذاکره کرده ایم و منتظریم که نمونه هایِ تولیدی شان به دست ما برسد.

البته ۲، ۳ نمونه برای ما ارسال کرده اند که اکنون مشغول بررسی آن‌ها هستیم. با وجود اینکه امکان صددرصدی داخلی شدن این وسایل وجود ندارد، در بهترین حالت چیزی نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ درصد از تجهیزات آن‌ها باید از خارج کشور تأمین شود. مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد ادامه داد: دوچرخه‌ها و اسکوترهایِ برقی‌ای که در شهر‌ها استفاده می‌شوند، باید قابلیت تولید صنعتی داشته باشند، از شارژدهی مناسبی برخوردار باشند و بتوانند مسافت شایان توجهی را طی کنند. طبیعی است که اگر نمونه‌ای ایرانی با این ویژگی‌ها به دست ما برسد، قطعا از آن استقبال خواهیم کرد، اما همان طور که گفتم منتظریم که نمونه‌های صنعتی از سوی شرکت‌ها برای ما ارسال شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->