کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی به دنبال احقاق حق در مجلس

  • کد خبر: ۵۸۰۸۳
  • ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی به دنبال احقاق حق در مجلس
پیگیری مطالبات بازنشستگان تأمین اجتماعی کشور، این بار از مبدأ مشهد انجام شد. محل پیگیری، بهارستان است و نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، شنونده دغدغه‌های کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی مشهد بود.
فرزانه شهامت | شهرآرانیوز؛ پیگیری مطالبات بازنشستگان تأمین اجتماعی کشور، این بار از مبدأ مشهد انجام شد. محل پیگیری، بهارستان است و نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، شنونده دغدغه‌های کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی مشهد بود، بلکه گرهی از مشکلات این قشر باز شود. ۶۰‌درصد از بازنشسته‌های تأمین اجتماعی استان و کشور، حداقل‌بگیر هستند و مستمری‌ای که دریافت می‌کنند به گَرد پای تورم هم نمی‌رسد. اعمال همسان‌سازی حقوق نیز آن‌ها را راضی نکرده است که هیچ، بر اعتراضشان به آنچه «تبعیض» می‌خوانند نیز اضافه کرده است.

خزانه‌دار کانون بازنشستگان خراسان رضوی در گفتگو با گزارشگر شهرآرانیوز، دستور‌کار جلسه با کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی را در سه مطالبه اصلی جمع‌بندی می‌کند و می‌گوید: جامعه کارگری تا وقتی شاغل هستند، طبق قانون کار، دو‌برابر حداقل دستمزد را به‌عنوان عیدی دریافت می‌کنند. به‌محض اینکه بازنشسته می‌شوند، به‌ناحق آن‌ها را ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری می‌برند و عیدی کارمندان دولت را به آن‌ها می‌دهند.

علی‌اصغر رضایی با اذعان به آغاز پرداخت عیدی بازنشستگان تأمین اجتماعی، میزان آن را مانند کارمندان دولت یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: حرفمان این است که اگر ما مشمول قانون کار هستیم، باید قبل و بعد از بازنشستگی، طبق همین قانون با ما رفتار شود و اگر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم نیز همین‌طور؛ این در‌حالی است که برای ما نه ماده‌۴۱ قانون کار و نه مواد‌۹۶ و ۱۱۱ قانون سازمان تأمین اجتماعی، هیچ‌کدام به‌طور کامل اجرا نمی‌شود.
 
او تأکید می‌کند: درباره نحوه پرداخت عیدی به بازنشستگان در تأمین اجتماعی، قانونی وجود ندارد و این مبلغ براساس بخشنامه‌های سازمان پرداخت می‌شود. ماده‌واحده‌ای را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادیم که به‌صورت قانونی، نحوه پرداخت عیدی تعیین شود؛ چون نتیجه وضعیت کنونی، ایجاد تبعیض بین اقشار بازنشسته است.


تبعیض در همسان‌سازی

رضایی مطالبه دوم کانون بازنسشتگان تأمین اجتماعی استان از نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس را موضوع همسان‌سازی حقوق این قشر بیان می‌کند و می‌گوید: تا الان دو نوبت، همسان‌سازی را برای جامعه بازنشستگان تأمین اجتماعی اجرا کردند، اما این اجرا کامل نبوده است و ما نسبت‌به بازنشسته‌های کشوری و لشکری در شرایط تبعیض‌آمیزی به سر می‌بریم. آن‌ها حداقل ۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان مستمری می‌گیرند و ما حداقل ۲ میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان دریافت می‌کنیم. حدود ۶۰‌درصد از بازنشستگان تأمین اجتماعی با همین رقم حداقلی روزگار می‌گذرانند. آیا با این مبلغ می‌شود زندگی کرد؟

او با انتقاد از این رفتار دوگانه با بازنشستگان ادامه می‌دهد: دولت در خزانه دستش باز است؛ برای بازنشستگان خودش امکاناتی می‌دهد که کافی نیست، اما حداقل‌ها را دریافت می‌کنند. ما هم برای این مملکت زحمت کشیده و کار کرده‌ایم. وظیفه ما این بوده است که ۳۰ سال کار کنیم و خوب کار کنیم که چنین کردیم. وظیفه حاکمیت و سازمان تأمین اجتماعی این است که ما را تأمین کند. این تأمین نکردن، زندگی را بر ما سخت کرده است.


مشکلات مشاغل سخت و زیان آور

خزانه‌دار کانون بازنشستگان خراسان رضوی یکی دیگر از مشکلات همسان‌سازی را اجحاف در حق بازنشسته‌هایی عنوان می‌کند که از مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند. او در‌این‌باره می‌گوید: در همین همسان‌سازی نیم‌بندی که اجرا کردند، سنوات ارفاقی برای کار‌های سخت و زیان‌آور را رعایت نکردند؛ مثلا بنده نوعی در کارخانه نخریسی ۲۰‌سال کار کردم. قانون گفته است این شغل جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و هر‌یک سال کار، معادل یک‌و‌نیم‌سال در‌نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین به‌جای ۳۰‌سال کار با ۲۰‌سال کار بازنشسته می‌شوم. در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، برای ۴۰۰‌هزار بازنشسته‌ای که قبلا در مشاغل سخت کار می‌کردند، سنوات ارفاقی را در‌نظر نگرفتند؛ یعنی به‌جای ۳۰‌سال، ۲۰‌سال کار مفید را لحاظ کردند. در همین ارتباط به‌جز تصریح قانون، رأی مثبت دیوان عدالت اداری برای شکایت بنده نیز موجود است.

رضایی می‌افزاید: در جلسه امروز با تعدادی از نمایندگان بهارستان، رئیس، نایب‌رئیس و دبیر کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان، همچنین دبیر کانون شورا‌های اسلامی کار استان به‌نمایندگی از بازنشستگان تأمین اجتماعی حضور خواهند داشت.

او ادامه می‌دهد: از این مجلس که دغدغه معیشت مستضعفان را دارد، امید و انتظار توجه داریم. همه چیزی هم که می‌خواهیم، اجرای قانون است، نه چیزی فراتر یا خلاف آن؛ برای نمونه، نرخ تورم ۴۱‌درصد باشد و میزان افزایش دستمزد ۲۰ تا ۲۵‌درصد.

در ماه‌های اخیر، انتقاد بازنشسته‌های تأمین اجتماعی استان و کشور بار‌ها خبری شده است؛ به‌طور مثال انتقاد قربانعلی رمضانی، رئیس کانون استان، که با اشاره‌به جمعیت حدود ۱۳۰‌هزار نفری این قشر در مشهد، از تخصیص ۲۴۰۰‌وام ۵‌میلیون‌تومانی انتقاد کرده بود.

بنا‌بر تازه‌ترین آمار سازمان تأمین اجتماعی کشور که به مهر امسال مربوط می‌شود، این سازمان ۶میلیون و ۸۹۰هزار مستمری‌بگیر اصلی و تبعی دارد. با افزایش تعداد بازنشسته‌ها، نسبت پشتیبانی بیمه‌شده به مستمری‌بگیر، روندی کاهشی به خود گرفته است که تعادل منابع و مصارف سازمان را با مشکل مواجه می‌کند. اکنون این نسبت ۴.۶ دهم است.


همسان‌سازی؛ دغدغه بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور

ایلنا: در روز‌های گذشته اعضای کانون بازنشستگان تامین‌اجتماعی از اصلاح همسان‌سازی برای بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور براساس رای دیوان عدالت خبر دادند. به نظر می‌رسد یک سال سابقه کار سخت، قرار است معادل یک‌سال‌ونیم برای این بازنشستگان محسوب شود. بازنشستگان می‌گویند از مدیران تامین‌اجتماعی بپرسید این اصلاحات چه زمانی قرار است جامه عمل بپوشاند؟ آیا در آخرین ماه سال قرار است همسان‌سازی بازنشستگان سخت و زیان‌آور اصلاح شود؟ اگر این اصلاحات در اسفند اجرایی شود، مابه‌التفاوت مرداد تا اسفند به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->